Om man inte ska plocka upp något på blocket så lär de bli först nästa år man skaffar elbil. Mina förutsättningar är att vi har en diesel kombi för långfärd och den har många mil kvar att gå. Men det är relativt ofta vi behöver vara på olika håll med barnens aktiviteter och egna bestyr. Så om det inte är långt man ska med en elbil vad tycker ni man ska köpa då? Eller ska man vänta och se om Slate blir något. Tycker det verkar som ett kul koncept.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Som andrabil skulle jag ta något lätt begagnat och lite billigare.T TypRätt skrev:Om man inte ska plocka upp något på blocket så lär de bli först nästa år man skaffar elbil. Mina förutsättningar är att vi har en diesel kombi för långfärd och den har många mil kvar att gå. Men det är relativt ofta vi behöver vara på olika håll med barnens aktiviteter och egna bestyr. Så om det inte är långt man ska med en elbil vad tycker ni man ska köpa då? Eller ska man vänta och se om Slate blir något. Tycker det verkar som ett kul koncept.
Jag kollade på en ersättare till vår Nissan Leaf 2018 i somras.
Hamnade in på Stellantis-koncernes elbilar. Inte för att jag egentligen är så förtjust i Peugeot/Citroen/opel/Jeep, men spec-mässigt och prismässigt låg dom rätt. Och när jag kikade på ev problem osv så verkar dom ha relativt få modell-specifika fel på el-modellerna iaf.
I slutändan blev det en Citroen e-c4 2022a. Den hade bäst bagageutrymme (till hundarna) och var bättre invändigt (än Peugeot där jag inte kommer överens med rattinställning/infotainment)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
50 kwh batteri ger i denna en räckvidd, i praktiken, på ca 30-35 mil. Nu på vintern förväntar jag mig 25-30 mil. Den var otroligt snål i somras (ca 130-140 wh/km blandad körning) men nu verkar det gå uppåt 160-170 vid 0-an/någon minusgrad.
Appen är sådär, men det är inte många appar till bilar som faktiskt är bra. BMW's är väl favoriten hitills, men det får jag leva med. Sen är den oerhört komfortabel och lättstyrd men inte så snabb (förutom 0-60 där alla elbilar är som sportbilar jmf med vanliga benisn-familjebilar. Exakt noll sportighet. Så vill man ha en "fast" bil är det inte den rätta modellen, men jag gillar å andra sidan att den har just den tydliga karaktären istället för att vara "mitemellan" som så många är. Uppskattar det vid varje fartgupp iaf
Såg ett klipp igår på youtube som handlar om att Stellantis har börjat skicka ut reklam i popups på infotainment systemet efter varje start. Det gick att stänga av permanent om man ringde deras support center. Kanske bara gäller US och vissa modeller än så länge för det var reklam för att köpa olika former av förlängd garanti.
Men det skulle vara en helt klart no-go för min del.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Får verkligen hoppas det inte letar sig över hit, även om Stellantis inte lär sälja nån bil till mig ändå...T TypRätt skrev:Såg ett klipp igår på youtube som handlar om att Stellantis har börjat skicka ut reklam i popups på infotainment systemet efter varje start. Det gick att stänga av permanent om man ringde deras support center. Kanske bara gäller US och vissa modeller än så länge för det var reklam för att köpa olika former av förlängd garanti. [media]
Hur blev det med BMW och prenumerationerna på sätesvärme och sånt?
Klicka här för att svara