A
P PHPersson skrev:
-15 till -25.
Men med tanke på hur mycket högre luftmotståndet blir på vintern så är det inte konstigt med ett tapp på 40-50% i motorvägsfart. Men ingen pratar om det utan skyller på batterierna av någon anledning. Men av samma anledning som det är katastrof att dra släp med elbil så blir det samma katastrof på vintern.
Ja alltså när jag dragit släp med Enyaqen trodde jag först det var fel på bilen. Mängden ström den då slukar är inte av denna värld.

Hur hanterar en elbil luftmotståndet av en takbox? Vill inte höra tillverkarnas glädjekalkyler utan en riktigt uppskattning? 30% mer? 50%?

• Gilla
returen
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Du skriver.

Det är bara i Norden vi får för oss att en sådan bil skulle vara ”otroligt rymlig” i andra länder skulle de garva åt ett sådant påstående.

Det finns och andra sidan många länder där bilarna är betydligt mindre också så det är långt ifrån alla som garvar åt att storleken är för liten.

Även i Sverige har ju bilarna växt rejält på senare år.
Är själv uppväxt i betydligt mindre bilar och ingen har varit i närheten av en Skoda Superb i storlek som familjebil.
Beror ju på vilket land som du säger men i de flesta västländer utanför norden upplever jag att bilarna är större.

Att åka en vecka till typ Gotland med 5 pers plus bekväm packning räcker en Superb inte långt till. I det läget skulle givetvis alla vilja ha en rejäl bil, även om de inte vill erkänna det.

Flyttar vi till stan blir nästan behovet av större bil ironiskt nog större. Då kommer vi sannolikt åka på fler långresor med bil än idag.

Det är just nu jättejobbigt 😀 med alla elbilar som ligger och bromsar upp trafiken "för att hålla igen så batteriet räcker lite mer". Här kommer då jag, vill blåsa om i min Audi A6 Avant quattro med snål dieselmotor och väghållning utav guds nåde som är så fantastisk även i värsta snömodden, så ligger alla dom där ivägen o hindrar

P PHPersson skrev:
-15 till -25.
Men med tanke på hur mycket högre luftmotståndet blir på vintern så är det inte konstigt med ett tapp på 40-50% i motorvägsfart. Men ingen pratar om det utan skyller på batterierna av någon anledning. Men av samma anledning som det är katastrof att dra släp med elbil så blir det samma katastrof på vintern.
Själv tycker jag det är väldigt trevligt att dra släp med min elbil ;)

• Haha
returen
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Beror ju på vilket land som du säger men i de flesta västländer utanför norden upplever jag att bilarna är större.

Att åka en vecka till typ Gotland med 5 pers plus bekväm packning räcker en Superb inte långt till. I det läget skulle givetvis alla vilja ha en rejäl bil, även om de inte vill erkänna det.

Flyttar vi till stan blir nästan behovet av större bil ironiskt nog större. Då kommer vi sannolikt åka på fler långresor med bil än idag.
Hmm, vad har ni i bilen? Vi åkte hela familjen(5st) till Danmark/Legoland i en Mazda 6 sedan en sommar. Ett barn i babyskydd. Borta knappt en vecka och vi fick med oss 2 flak öl hem. Då är jag 1,94 lång. Kändes aldrig trångt.

Vi har också varit på tältsemester i en Mazda 6 kombi hela familjen. Då hade vi takbox för familjetältet tog halva bagagen. Men vi fick med oss packning för alla, campingmöbler, kök, tältsäng, liggunderlag m.m. Det var något på gränsen i och med att tältet tog så mycket plats men inte trångt om man packa rätt.

Sedan skaffade vi Berlingo och sedan dess har vi aldrig ens reflekterar över att något/någon inte skulle få plats.

• Haha
returen
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, vad har ni i bilen? Vi åkte hela familjen(5st) till Danmark/Legoland i en Mazda 6 sedan en sommar. Ett barn i babyskydd. Borta knappt en vecka och vi fick med oss 2 flak öl hem. Då är jag 1,94 lång. Kändes aldrig trångt.

Vi har också varit på tältsemester i en Mazda 6 kombi hela familjen. Då hade vi takbox för familjetältet tog halva bagagen. Men vi fick med oss packning för alla, campingmöbler, kök, tältsäng, liggunderlag m.m. Det var något på gränsen i och med att tältet tog så mycket plats men inte trångt om man packa rätt.

Sedan skaffade vi Berlingo och sedan dess har vi aldrig ens reflekterar över att något/någon inte skulle få plats.
Två barnstolar med platta. Tvillingvagn. Bara att ta ut tvillingvagnen på vägen krävde att vi lastade ur i princip all packning. Resväskorna fick bli mindre än vi behövde och vi fick skära ner kraftigt på det barnen ville ha med och vi fick lasta av allt och vända för att handla, var 100% kört att göra på vägen.

Ett tredje barn och det hade varit helt omöjligt. Då hade vi fått ställa Enyaqen och hyra en riktig bil istället.

Lånade vännens XC90 en gång och det var en FRÖJD. Underbar uppgradering.

Detta kommer från en person som aldrig varit intresserad av stora bilar. Hade Golf och V60/V50 innan barnen men då kvittade det vilket

• Gilla
returen
  • Laddar…
A
Ingen av trådens alla elbilsfantaster som kan motivera hur man ska få halva Sveriges befolkning att börja köra elbil? De som bor i lägenheter?

Ni är ju själva öppna med att det ekonomiskt är en katastrof med elbil om man inte kan ladda hemma. Hur ska man motivera de boende i lgh att köpa elbilar och betala 6 kr per kwh när de laddar?

Är det verkligen rätt att pumpa in allas skattepengar i subventioner till elbilar när de är helt värdelösa för halva landets befolkning?

• Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Är det verkligen rätt att pumpa in allas skattepengar i subventioner till elbilar när de är helt värdelösa för halva landets befolkning?
Vilka subventioner? Nedsatt förmånsvärde? De andra är borta.

En möjlighet att få bort bensinbilarna är väl att börja följa upp cisterntillstånden för mackarna. Provta ta marken runt om. Finns det spår av läckage, förnya inte tillståndet. Det innebär att mackar med cisterner i gott skick inte drabbas, men hur många mackar har det?

• Gilla
  • Haha
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Vilka subventioner? Nedsatt förmånsvärde? De andra är borta.

En möjlighet att få bort bensinbilarna är väl att börja följa upp cisterntillstånden för mackarna. Provta ta marken runt om. Finns det spår av läckage, förnya inte tillståndet. Det innebär att mackar med cisterner i gott skick inte drabbas, men hur många mackar har det?
De halverade förmånsvärdena är anledningen till att det säljs några elbilar öht längre. Det blir i princip halva priset att köra en elbil mot en motsvarande fossilbil pga detta

Varför vill ingen köpa denna ”fantastiska nya teknik” om inte staten pumpar in allas skattepengar för att göra den billigare än fossilbilar? Är den verkligen så jäkla bra då?

Utan se andra subventionerna har försäljningen av elbilar stendött. 80% av alla elbilar som nu säljs är till företag som har dem som tjänstebilar. Utan detta enorma bidrag hade det nog knappt sålts en elbil i Sverige.

Jo man kan ju såklart tvinga bort fossilbilarna. Och tvinga på folk sämre bilar som är mycket dyrare. Detta går att göra på flera sätt. Men om vi ska diskutera en lösning som är lite mer demokratisk och utan en massa tvång?

K
Krilleman Krilleman skrev:
Är det inte lite skrämmande?

Du köper en bil på falska premisser?! 🤔

Du vet redan innan att du köper något som det faktiskt inte är i verkligheten.......

Är detta det "nya"?
Ska vi acceptera detta som konsumenter i den sk "gröna" framtiden.

I den "gröna" rörelsen är allt tillåtet...
Även fast det "gröna" är så oerhört svart...
Lugn nu med hatet mot "det gröna" 😀 det är precis samma gällande bensin och dieselbilar där WLTP mäts i ett lab med låg snitthastighet. Lätt att hitta och förstå om man faktiskt vill:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonized_Light-Duty_Vehicles_Test_Procedure

Också lätt att hitta artiklar som visar att detta är långt från verklig förbrukning för bensin, diesel och hybridbilar.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-sa-mycket-mer-drar-bilen-i-verklig-trafik

Är inte det lite skrämmande? 😉

/Krille

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Ingen av trådens alla elbilsfantaster som kan motivera hur man ska få halva Sveriges befolkning att börja köra elbil? De som bor i lägenheter?
Nej varför skulle vi göra det? För en del passar det utmärkt och för en del funkar det bättre med hybrid, bensin, diesel eller kollektivtrafik.
Kentvirulent skrev:
Ni är ju själva öppna med att det ekonomiskt är en katastrof med elbil om man inte kan ladda hemma. Hur ska man motivera de boende i lgh att köpa elbilar och betala 6 kr per kwh när de laddar?

Att köpa ny bil är alltid ekonomisk katastrof.

För mig blev det billigare med ny elbil än att fortsätta med min beggade bensinbil. Men jag hade lite speciella förutsättningar.

Vilka subventioner du avser vet jag inte. De har lägre förmånsvärde och låg skatt. Inget mer.

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Nej varför skulle vi göra det? För en del passar det utmärkt och för en del funkar det bättre med hybrid, bensin, diesel eller kollektivtrafik.

Att köpa ny bil är alltid ekonomisk katastrof.

För mig blev det billigare med ny elbil än att fortsätta med min beggade bensinbil. Men jag hade lite speciella förutsättningar.

Vilka subventioner du avser vet jag inte. De har lägre förmånsvärde och låg skatt. Inget mer.
80% av alla elbilar som säljs är nu företagsbilar. Det är enkom pga staten halverar förmånsvärdet. Tar du bort det kommer det vara enskilda entusiaster som skulle köpa en elbil.

Nu sålde jag min privata diesel för ett tag sen. Den hade 5000 kr i skatt per år. Ändå fick jag mer för den än jag gav för 4 år sen. Otroligt sug efter diesel nu, elbil not so much.

Ska de försöka kickstarta den stendöde patienten som privatköp av elbil nu är så måste kranen med skattepengar vridas på igen

Redigerat av moderator:
Kentvirulent skrev:
Om vi räknar på en snittförbrukning på 2kwh per mil så blir de 12kr. Svårt att se att du ska kunna köra en bensin/dieselbil billigare när nya reglerna för utsläppsrätter börjar gälla senast 2027 . Redan nästa år så kommer väl biltillverkarna börja betala böter på varje såld bil med för höga utsläpp. Vart tror du den kostnaden hamnar ?

K
P PHPersson skrev:
Då förstod du inte vad jag efterfrågade… och heller inte vad du själv skrev. Hela frågan handlar om att kunderna är besvikna, i samma länk ståt det 52mil i optimala förhållanden men du kör inga 52mil i några förhållanden. Därför blir även de 40%en fatalt missvisande och ointressant.
Men eftersom det fanns massor av tester / länkar så räknar jag med att du snart kommer med en som inte förskönar verkligheten.
Googla nu "verklig räckvidd elbil" istället för att förändra frågan allt eftersom. Här får du några under olika förhållanden som jag tog fram på 30 sekunder:

https://alltomelbil.se/adac-har-testat-forbrukning-och-rackvidd-pa-70-elbilar-hyundai-ar-bast/

https://carup.se/test-sa-mycket-rackvidd-tappar-elbilar-i-kylan/

https://carup.se/test-bara-fem-elbilar-rackvidd-over-40-mil/

Även ett test som visar att det inte är helt omöjligt att komma räckvidden enligt WLTP för vissa bilar om alla förutsättningar är optimala:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230607/test-verklig-rackvidd-for-32-elbilar/

Hur många av testerna ljuger och påstår att man kommer den räckvidd som anges enligt WLTP?

/Krille

Redigerat:
Kentvirulent skrev:
De halverade förmånsvärdena är anledningen till att det säljs några elbilar öht längre. Det blir i princip halva priset att köra en elbil mot en motsvarande fossilbil pga detta

Varför vill ingen köpa denna ”fantastiska nya teknik” om inte staten pumpar in allas skattepengar för att göra den billigare än fossilbilar? Är den verkligen så jäkla bra då?
Är de halverade? Det var grymt bra förmånsvärde ett tag, men det blev bara dyrare med tiden. I början hade jag nedsättning till motsvarande bensinbil och sedan 40% rabatt på det upp till ett tak på 15000 kr/år. Sedan sänkte de taket till 10000 kr/år.

Sedan tog man bort det och införde ett fast belopp på 50% av nybilspriset upp till 350 000 kr istället. Det verkar inte som att det finns någon bil som kommer under 3000 kr/månad i förmånsvärde längre. Det verkar däremot som att man kan ha en ganska dyr elbil för 4000 kr/månad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.