P PHPersson skrev:
Därför att jag tycker att alla förskönar verkligheten, som att skriva att min v70 d5 awd drar 0,4 som var populärt på den tiden. Visst kan den göra det men i verkligheten kör man den kanske på 0,6.
Jag har kört elbil sedan 2014 men bara för det försöker jag inte predika ut för andra att det är bättre än vad det är.
Ta den länken jag fick till mig, jag skulle säga att ingen (2023) kör en ID4 50mil. Varför skriver man då det?
ID4 går att köra 50 mil på sommaren om man håller ner hastigheten typ Norska landsvägar i 70/80

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
ID4 går att köra 50 mil på sommaren om man håller ner hastigheten typ Norska landsvägar i 70/80
Jo ja men ”vanlig” körning går det inte

Enyaq är ju superrymlig i cupen tycker iallafall jag. Synd att den är lite väl törstig vintertid.

Här är en bra databas med räckvidder som stämmer väl som man kan använda som benchmark.
[länk]

110km/h och -10 så bör du kunna ta dig 315km 100-0%. Vilket verkar stämma med vad du skriver om du bara håller ner hastigheten något (hastighetsgräns). Då kan man nog klara Stockholm-Göteborg med bara ett stopp och parkera på en destinationsladdare. Det kryllar av dom i Göteborg.

ID7 Tourer Pro S hade gett dig 20% längre räckvidd Och mer utrymme. Om man ska hålla sig till "vanliga" elbilar.
Finns inte en chans att du kör 31,5mil i konstant fart 110km/h i -10.

j.f.s
Jag körde för något är sedan hem (Säter) från Hisingen vilket är ca 46mil och gjorde det utan laddstopp med fyra personer i bilen. Detta var såklart på sommaren då.
Åkte enligt skyltad hastighet men inga omkörningar. Bilen rapporterade 10 mils körsträcka kvar vid ankomst. Det var en BMW i4 eDrive40 M-Sport med 18” sommardäck.

Åker nu Tesla Model 3 Performance 2024 men har inga värden att rapportera då jag precis hämtat ut den.

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Jag körde för något är sedan hem (Säter) från Hisingen vilket är ca 46mil och gjorde det utan laddstopp med fyra personer i bilen. Detta var såklart på sommaren då.
Åkte enligt skyltad hastighet men inga omkörningar. Bilen rapporterade 10 mils körsträcka kvar vid ankomst. Det var en BMW i4 eDrive40 M-Sport med 18” sommardäck.

Åker nu Tesla Model 3 Performance 2024 men har inga värden att rapportera då jag precis hämtat ut den.
Performance är ju betydligt törstigare än long range så du bör vara ganska nära i4an.

Hur upplever du skillnad i utrymme och komfort?

P PHPersson skrev:
Finns inte en chans att du kör 31,5mil i konstant fart 110km/h i -10.
Jodå, men då får man starta med 100% i varmgarage typ och verkligen köra ner till 0%

245Wh/km bör vara görbart

P PHPersson skrev:
Problemet är att den är direkt felaktig för det står att man tappat 40% från 50mil och tror man på det som skrivs blir man lurad både på sommaren och på vintern. För du kör inte 50mil på sommaren.
Nej man kör ju inte tills det stannar. Eller kör du bensinbilen tills du får soppatorsk innan du tankar?

j.f.s
Performance är ju betydligt törstigare än long range så du bör vara ganska nära i4an.

Hur upplever du skillnad i utrymme och komfort?
Utrymme i kupén tycker jag är likvärdigt om man ser till hur man får plats rent fysiskt. Model 3 känns dock lite rymligare på grund av glastaket och något generösare taklinje bak. Däremot vinner i4an när det gäller bagaget. Öppningen på M3an är ju mycket mindre.

Körmässigt så upplever jag iaf M3P betydligt lugnare men även piggare i båda chassi och styrning men den har ju också helt nytt sportchassi med 20” och minimal profil på däcken kontra 18” på BMWn. Ljudnivån skulle jag bedöma som likvärdig trots Teslans större hjul. Kanske att det väger över till Teslan faktiskt. 🙂

j.f.s j.f.s skrev:
Utrymme i kupén tycker jag är likvärdigt om man ser till hur man får plats rent fysiskt. Model 3 känns dock lite rymligare på grund av glastaket och något generösare taklinje bak. Däremot vinner i4an när det gäller bagaget. Öppningen på M3an är ju mycket mindre.

Körmässigt så upplever jag iaf M3P betydligt lugnare men även piggare i båda chassi och styrning men den har ju också helt nytt sportchassi med 20” och minimal profil på däcken kontra 18” på BMWn. Ljudnivån skulle jag bedöma som likvärdig trots Teslans större hjul. Kanske att det väger över till Teslan faktiskt. 🙂
Låter som ett bra lyft med Tesla highland då. Long range finns ju med 18" som bör vara en gnutta tystare och mjukare

j.f.s
Jag tycker iaf Highland är värd att titta närmare på om man klarar sig med den storleken på bil. Något störigt med blinkersspaken dock då det inte är supersmidigt att blinka i rondeller med knappar eftersom de flyttar på sig 😂

j.f.s j.f.s skrev:
Jag tycker iaf Highland är värd att titta närmare på om man klarar sig med den storleken på bil. Något störigt med blinkersspaken dock då det inte är supersmidigt att blinka i rondeller med knappar eftersom de flyttar på sig 😂
Va i Italien för 2v sedan. Där använder man bara blinkers när man ska knö sig in någonstans.

Sen finns S3XY stalks som tillbehör..

• Gilla
returen
  • Laddar…
j.f.s
Jo håller noga koll på deras nyheter. ”End of 2024” är väl det senaste budet 😀

Jodå, men då får man starta med 100% i varmgarage typ och verkligen köra ner till 0%

245Wh/km bör vara görbart
Ja om man fuskar genom att tillföra extra energi i bilen är en sak men annats absolut inte.

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du och frugan får gå en kurs i packning och ”sluta ta med onödiga prylar på semestern…”
Mnja. Barnvagn, vinterkläder, pulkor, två barnstolar, mat etc i en bil är sjukt jobbigt om bilen är lite
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om kön var så lång vid Cirkle K vid Stavsjö (som jag antar att du avser) hade jag åkt en kort avstickare söderut till Åby vid norra infarten av Norrköping. Där finns 32 snabbladdare och jag har aldrig varit med om att alla har varit fulla. Just Stavsjö brukar dock vara ganska populär, speciellt vid lunchtid. Man ser ju smidigt på tex ChargeFinder hur beläggningen på laddarna ser ut och så får man planera sin färd därefter.
Och att man ska hålla på och planera med skrikande barn i bilen är ju själva problemet

• Gilla
returen
  • Laddar…
P
Enyaq är ju superrymlig i cupen tycker iallafall jag. Synd att den är lite väl törstig vintertid.

Här är en bra databas med räckvidder som stämmer väl som man kan använda som benchmark.
[länk]

110km/h och -10 så bör du kunna ta dig 315km 100-0%. Vilket verkar stämma med vad du skriver om du bara håller ner hastigheten något (hastighetsgräns). Då kan man nog klara Stockholm-Göteborg med bara ett stopp och parkera på en destinationsladdare. Det kryllar av dom i Göteborg.

ID7 Tourer Pro S hade gett dig 20% längre räckvidd Och mer utrymme. Om man ska hålla sig till "vanliga" elbilar.
Inte med två barnstolar och all packning.

Id7 fanns inte då jag valdd men ser tajt ut

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.