391 386 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 279 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 279 inlägg
Du har säkert rätt i att möjligheten att justera regen försvann redan innan lanseringen av Highland. Min första Tesla så har inte så bra koll på de tidigare modellernaStorsockret skrev:
Det försvann tidigare än Highland, är väl typ bara 19 och 20 som har det? Även på dom var det borta ett tag, men kom tillbaka. Men som så mycket annat på Tesla går det att lösa med tredjepartsprodukter. S3XY commander och/eller buttons/knob i det här fallet.
Har börjat testa ”offroad” läget som egentligen bara finns till Model Y och 3 Performance på vår LR. Riktigt trevligt, mer konstant fördelad drivning mellan fram och bak samt regen som även den fördelas så inbromsning känns stabilare. Även detta tack vare samma pryl.
Ger också funktionen continuos autopilot som gör att den återupptar AP efter omkörning (vilket såklart borde funka vettigt till att börja med.. men here we are.). Tar bort oljudet när man kör för fort i nyare bilar. Skaffar man tesla tycker jag man ska kika på en sån också. Ja, sakerna borde vara på sätt X eller Y redan, men det är ändå nice att dom är såpass öppna att det finns produkter för det.
Väntar på Stalks till min och då Commandern förstås. Har en M3P så kan ju leka med Drift Mode men det är ju exklusivt för P. 🙂
Varför har man plockat bort det på Model 3 men inte Model Y? Jag har fortfarande dom 3 alternativen för regen.j.f.s skrev:
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 279 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 279 inlägg
Enligt denna artikel så är det för att få bättre utfall i EPA-test: https://www.notebookcheck.net/Tesla...-range-in-light-of-new-EPA-test.789677.0.html
Det är borta på alla nya bilar men inte de äldre som tidigare haft valet tydligen.
Det är borta på alla nya bilar men inte de äldre som tidigare haft valet tydligen.
När du säger tre alternativ så låter det för mig som att du pratar om pedaläge krypa/frirulla/stoppa som egentligen bara handlar om hur den beter sig i lägre hastighet, och inte regen överlag. Regen-inställningen är två lägen och finns som nämnt bara på äldre modellerL Liljeros skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slarvig meningsbyggnad av mig. Släpet behöver kunna dras max 10 mil, om ens det.L Liljeros skrev:Leaf är ju en otroligt prisvärd andra bil, har sett flertalet köra den för löjligt lite pengar per mil. Man kan till och med privatleasa en beggad för runt 25kr/mil i totalkostnad. Det är ändå helt ok för en ett par år gammal bil med lite appstyrning och hyfsad utrustningsnivå.
Skulle tippa att det nog bara är Model S som fixar huvudbilskravet, kanske en Model Y Long range RWD men det är nog på gränsen. Vet inte vad ID7 drar med släp?
Leaf övervägs helt klart för andrabilen. Även e-golf. Se har varit de mest prisvärda i det segmentet ett tag vad jag förstått. Händer det något med dessa 2025? Blir de billigare iom billiga nya småbilar?
Funderingarna där är om det sannolikt är mer ekonomiskt med en fossilare eftersom den skulle gå så lite idag. Familjebilen skulle tugga fler kilometer, det vore rimligt att ha den som el först. Så därför är också frågan vad som händer i kombi-segmentet i år? Enyaqen verkar poppis och har fått facelift. Kommer billigare varianter från ex. SEAT där? Några nya kinesiska modeller som tävlar?
Jag var ironisk, ledsen om det inte framgick. Förstår dig helt och håller med.S skogaliten skrev:Hur menar du?
Tror du maten blir billigare om varje lantbrukare tvingas byta ut sina befintliga traktorer, lastmaskiner, tröskor och grävmaskiner mot nya?
Det finns ett problem med just eldrift och traktorer, som handlar om hur mycket de väger. En eldriven traktor (det finns inte så många i verkligheten än) väger mångdubbelt mer än motsvarande bränsledrivna.
Man riskerar att förstöra odlingsjorden genom markpackning.
Eldrift riskerar också att bli vansinningt dyrt, inte p.g.a. av kostnaden för elen utan därför att kaptalkostnaden för varje lantbruk skulle bli orimlig.
Om jag skulle byta mina befintliga motordrivna lantbruksmaskiner mot senaste årsmodell, skulle jag behöva betala 6-8 miljoner.
Dom pengarna finns inte, och då har jag bara ett litet lantbruk, och relativt få maskiner.
För jordbrukets dieselmaskiner, så är konvertering av befintliga maskiner till RME eller HVO ett mycket klokare val.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
MG5 är riktigt billig kombi. Seat har Cupra som finvariant, ska väl komma nån Seat framöver med inget skarpt i dagsläget. Opel Corsa-e är ganska billiga begagnade också.N nevinator skrev:Slarvig meningsbyggnad av mig. Släpet behöver kunna dras max 10 mil, om ens det.
Leaf övervägs helt klart för andrabilen. Även e-golf. Se har varit de mest prisvärda i det segmentet ett tag vad jag förstått. Händer det något med dessa 2025? Blir de billigare iom billiga nya småbilar?
Funderingarna där är om det sannolikt är mer ekonomiskt med en fossilare eftersom den skulle gå så lite idag. Familjebilen skulle tugga fler kilometer, det vore rimligt att ha den som el först. Så därför är också frågan vad som händer i kombi-segmentet i år? Enyaqen verkar poppis och har fått facelift. Kommer billigare varianter från ex. SEAT där? Några nya kinesiska modeller som tävlar?
Kom ihåg att t.ex. Leaf och Soul har Chademo kontakt så lite bökigare att ladda utanför hemmet och vissa tidiga modeller inte har snabbladdning. Om det har betydelse.
Jag funderar också om det är värt med en eldriven andrabil/pendlingsbil eller om man istället ska lägga minsta möjliga kapital på en snål bensinare och satsa mer på huvudbilen som då kanske blir en större elbil eller PHEV
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Visst är det så, och hur mycket jag än gillar djur, eller tror att det finns en samhällsvinst av att folk är ute i naturen, så tror jag att vi måste inse att när vi eldar upp fossila bränslen så skapar det kostnader för andra människor.S skogaliten skrev:...Det finns också 300.000 tusen sisådär hästar i Sverige, med kanske 200.000 tusen ägare/tränare som behöver köra hästen i hästtransport.
En häst är väldigt mycket tyngre än en snöskoter. Uppåt 600 kg eller mer.
Husvagnar finns det kanske 200.000 tusen stycken.
Terrängskotrar 300.000 som används för jakt och nöje.
Det finns också fritidsfiskare, som åker runt med båtar på släp. Antalet fritidsfiskare i Sverige antas vara någonstans mellan 1 miljon och 1,5 miljon. Ska vi tro att 300.000 av dessa regelbundet släpar med sig sin fiskebåt.
Hm, låt oss summera: 200.000 + 200.000 + 300.000 + 300.000 = 1 miljon!
Hoppsan, det finns alltså runt 1 miljon bilförare som väljer bil utifrån möjligheten att dra tyngre släp.
Och då är lantbrukare, skogsbrukare och en räcka hantverkare som också behöver dra tunga släp lite längre sträckor, vinter som sommar, inte medräknade.
Så bara för att det i din bubbla inte finns så många som drar tunga släp långa sträckor, så är de som har det behovet betydligt större än du tror.
I synnerhet de som drar hästar, eller för den delen andra djur, vill absolut inte ha några laddstopp.
Det finns maxtider för hur länge djur får vara i transporten, så att kunna köra i ett sträck utan långvariga stopp utan att behöva lasta av djuret/djuren är oerhört viktigt för den kategorin.
Det blir också fort väldigt varmt på sommaren i en stillastående djurtransport - de saknar annat än möjligen en enkel fläkt, vanligast är tilluft via öppna ventilationsluckor, så laddstopp skulle alltså ofta innebära att hästen/hästarna måste lastas av.
Jag ser fram emot laddstationer, som är kompletterade med uppstallningsmöjligheter, samt medhjälpare som kan hantera både hästar, kor, får och grisar!
Men som det ser ut nu, så är inte eldrift riktigt gångbart för alla.
Varken bilarna eller drivmedlen kommer att försvinna över en natt, men de kommer bli dyrare och dyrare tills vissa människor inte kommer ha råd att fortsätta med dessa aktiviteter. Tråkigt men sant.
Farliga vägar vi är ute på då.Dan_Johansson skrev:
Visst är det så, och hur mycket jag än gillar djur, eller tror att det finns en samhällsvinst av att folk är ute i naturen, så tror jag att vi måste inse att när vi eldar upp fossila bränslen så skapar det kostnader för andra människor.
Varken bilarna eller drivmedlen kommer att försvinna över en natt, men de kommer bli dyrare och dyrare tills vissa människor inte kommer ha råd att fortsätta med dessa aktiviteter. Tråkigt men sant.
Då funderar på om vi har demokrati.
Men det tar vi inte här.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 279 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 279 inlägg
Valet ”Pedalläge” är också borttaget.Storsockret skrev:
Just hästar i sig är en stor CO2 bov som det sällan pratas om eftersom det är "fint" med hästsport. Så just där håller jag med dig... men i övrigt när vi pratar om föda / jordbruk är det en helt annan situation. Någonstans skall maten produceras och även här håller jag med dig i sak. Men maten kanske måste bli dubbelt så dyr och det är väl ok men inte säkert att alla har råd att äta längre då... tråkigt men sant.Dan_Johansson skrev:
Visst är det så, och hur mycket jag än gillar djur, eller tror att det finns en samhällsvinst av att folk är ute i naturen, så tror jag att vi måste inse att när vi eldar upp fossila bränslen så skapar det kostnader för andra människor.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag tror heller inte att batterier är lösningen för bönder idag, men det finns ju mer miljövänliga alternativ som man kan köra maskinerna på redan idag... Och ju mindre fossila bränslen vi använder för onödiga saker (såsom att flytta en båt, häst eller snöskoter) ju mer finns det ju i budgeten för livsnödvändiga saker.... Såsom mat..P PHPersson skrev:Just hästar i sig är en stor CO2 bov som det sällan pratas om eftersom det är "fint" med hästsport. Så just där håller jag med dig... men i övrigt när vi pratar om föda / jordbruk är det en helt annan situation. Någonstans skall maten produceras och även här håller jag med dig i sak. Men maten kanske måste bli dubbelt så dyr och det är väl ok men inte säkert att alla har råd att äta längre då... tråkigt men sant.