391 388 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Aaah. Det visste jag inte att Ariya och Megane låg på samma plattform. Då får jag kolla lite räckvidder på Megane.A Avemo skrev:2021 när jag tittade på Volkswagen ID4 intalade jag mig att med en jämn viktfördelning och moderna antisladdsystem skulle det inte ha så stor betydelse. Efter 3 vintrar med ID4 stod framhjulsdrift högt på listan över egenskaper jag önskade av nästa bil.
Kanske att andra tillverkare lyckats bättre. Men en bakhjulsdriven ID4 är ingen höjdare i halka.
Nissan Ariya har jag inte provat. Men jag har nu en Renault Megane som ligger på samma plattform. Den är betydligt bättre i halka. Mercedes har en del framhjulsdrivet också.
Jag kör MY RWD, jag personligen föredrar bakhjulsdrift framför framhjulsdrift, bilen beter sig på ett mycket mer förutsägbart sätt vid sladd. En fördel också när man släpper gasen så bromsar bilen bara på bakhjulen innan man trycker på bromsen, det gör att man alltid har full styrförmåga.L lob skrev:Hej
Jag hoppas det är några elbils människor kvar här för jag har en fråga som bara de som äger elller har ägt en elbil kan svara på. Jag har börjat titta efter en begagnad elbil och snabbt kan jag konstatera att de flesta tvåhjulsdrivna har drivningen på bakhjulen.
Hur tycker ni det funkar?
Jag bor i Jämtland med en lite vrång backe upp till huset så jag känner mig lite fundersam.
Nissan Ariya har ju framhjulsdrift men vilka andra?
Tänker mig en ganska stor bil i prisklass 350000-450000. I övrigt inga särskilda krav på dragkrok, kombi eller liknande. Laddning kommer mestadels att ske på hemmaplan.
Tacksam för lite input.
/LOB
Jag åker 4-5 gånger per år till fjällen (Härjedalen) per år, har föräldrar som bor 9km på mindre grusväg rakt ut i skogen. Våran gata plogas ofta först 2-3 dagar efter snöfall. Har aldrig haft problem att ta mig fram trots RWD och dubbfria 255mm breda vinterdäck , klart en AWD vore att föredra men man tar sig fram. Antispinn fungerar otroligt mycket bättre på en elbil.
Okej. Det blir lite spretiga svar. Har dock litegrann möjlighet att anpassa fordon efter väder eftersom jag planerar att behålla min fossilVolvo så då kanske man törs testa bakhjulsdrift. Förra fordonet med bakhjulsdrift var en 144:a.L Liljeros skrev:Jag kör MY RWD, jag personligen föredrar bakhjulsdrift framför framhjulsdrift, bilen beter sig på ett mycket mer förutsägbart sätt vid sladd. En fördel också när man släpper gasen så bromsar bilen bara på bakhjulen innan man trycker på bromsen, det gör att man alltid har full styrförmåga.
Jag åker 4-5 gånger per år till fjällen (Härjedalen) per år, har föräldrar som bor 9km på mindre grusväg rakt ut i skogen. Våran gata plogas ofta först 2-3 dagar efter snöfall. Har aldrig haft problem att ta mig fram trots RWD och dubbfria 255mm breda vinterdäck , klart en AWD vore att föredra men man tar sig fram. Antispinn fungerar otroligt mycket bättre på en elbil.
Jag antar att den relativt stora tyngden på en elbil gör att man även med 255 kan få ett bra grepp.
Är det inte så att Tesla har möjligheten att välja bort generatorbroms? När det är ordentligt halt får ID4 egenskapen att den alltid börjar med att motorbromsa med bakhjulen tills de släpper innan den börjar bromsa med framhjulen också. Det kan vara ganska störande.L Liljeros skrev:
MY RWD=Tesla Modell Y eller? Kan man ha drag på den?(jag vet att jag skrev att jag inte behövde men….)L Liljeros skrev:Jag kör MY RWD, jag personligen föredrar bakhjulsdrift framför framhjulsdrift, bilen beter sig på ett mycket mer förutsägbart sätt vid sladd. En fördel också när man släpper gasen så bromsar bilen bara på bakhjulen innan man trycker på bromsen, det gör att man alltid har full styrförmåga.
Svammlet med CO2 utsläppen kommer att genomskådas av fler och fler så politikerna kommer att mista den kassakon, och lycksökarna med idéer om hur CO2 ska behandlas får hitta något annat att kränga.L Liljeros skrev:
Jo det finns 3 lägen för detta när den sista är helt utan motorbroms. Använder själv aldrig bromspedalen utom nån gång i månaden för att motionera eller när det skiter sig och någon framför tvärnitar. Men känslan är att bromspedalen på Tesla styr endast tradionella bromsarna. Om jag endast generatorbromsar så är det bara bakhjulen som bromsar, dock verkar det ändå vara ”ABS” så man har oftast drägligt grepp på bakhjulen även i hala utförsbackar.A Avemo skrev:
Vet inte hur jag ska tolka detta, menar du att klimatkrisen bara är en fluga som kommer gå över ?P Peter787 skrev:
Ja alltså behov är ju alltid gråzon, i dagens samhälle åker ju var och varannan AWD men man tar sig ju fram med 2WD och lite sunt förnuft. Är ju typ 3 dagar per år med riktigt grisväder och då kanske det är bättre att lämna bilen hemma? Man kan ju inte bromsa bättre bara för att man har AWD.L lob skrev:Okej. Det blir lite spretiga svar. Har dock litegrann möjlighet att anpassa fordon efter väder eftersom jag planerar att behålla min fossilVolvo så då kanske man törs testa bakhjulsdrift. Förra fordonet med bakhjulsdrift var en 144:a.
Jag antar att den relativt stora tyngden på en elbil gör att man även med 255 kan få ett bra grepp.
Spretigheten beror nog på personlig preferens, breds odubbade däck har en viss friktion som inte går att förändra med elektronik så varför inte passa på att provköra nu när det är vinter? Glöm inte bort andrahandsvärdet då fyrhjulsdrift brukar stå sig minst liks bra som skillnaden i nypris.L lob skrev:Okej. Det blir lite spretiga svar. Har dock litegrann möjlighet att anpassa fordon efter väder eftersom jag planerar att behålla min fossilVolvo så då kanske man törs testa bakhjulsdrift. Förra fordonet med bakhjulsdrift var en 144:a.
Jag är gammal nog att minnas den förra klimatkrisen som skulle göra all odling omöjlig pga. att jordens temperatur sjönk dramatiskt på 70-talet, några tiondels grad eller så, en ny istid väntades inom en snar framtid.L Liljeros skrev:
USA planerade att släppa ut sot och kolpulver på oceanernas ytor så att mer av solstrålningen skulle absorberas och höja vattentemperaturen och rädda mänskligheten.
Så snack om klimatkris hit och dit, ser jag med rätt mycket skepsis på.
PS, sen ska man alltid titta på vem som vinner ekonomiskt på detta.
John Kerry som drivit CO2 idén från USAs sida har startat ett projekt/företag med The Bezos Earth Fund and the Rockefeller Foundation som ska sälja utsläppsrätter för CO2, undrar vem som kommer att tjäna pengar...
Redigerat:
Ja det tål verkligen att fundera på. Om man kollar på Blocket så är det i runda slängar 50 kkr som skiljer på en EV6(som jag kollar mest på) med AWD och RWD. Det är kanske värt merkostnaden ÄVEN om man inte får tillbaka varje krona i nästa affär.P PHPersson skrev: