Jag använder dewalts system och har de flesta maskiner sladdlösa. Funderar på att skaffa mig en dyckert maskin nu när vi skall bygga attefallshus från lösvirke.

Min fråga är vilken skall man satsa på? Kommer använda mest till lister och tillfälligt fästa saker. Tror at 1.6 eller 1.2 är två varianter de har som skulle passa mig. Vad är skillnaden och vilka använder ni samt vad använder ni dem till?

Tack

1.8G för lister och foder och 1.6G till panel inomhus, typ.
1.8G är klenare än 1.6G alltså.

Skallen på 1.6G är något grövre och kan du leva med det så kör en 1.6G. (y)

1,6 och 1,2 är väl mm. 16G och 18G heter det.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Aah förlåt millimeter var det jag menade.

ullberg
Oavsett mått i mm eller G(auge) så brukar rekommendationen vara att ta det större (16G) om man ska sätta innerpanel, är mer för att stifta ihop med lim funkar 18G utmärkt. Tja - det går säkert utmärkt att sätta panel med 18G också men det oftast inte rekommenderat (jag tror framförallt pga det mindre huvudet)

Dvs precis som Fredrik skriver även om det halkades lite med måtten

/U

Valet är inte lätt det brukar sluta med att man som jag har flera. Skall man bara ha en så kanske 16G är mest användbar, dock blir det lite större märken efter den. Detta kan ju vara lite tråkigt om man kör färdigmålat, den kan också tendera att spräcka klena lister. Alla lister jag satt med 18G sitter som berget och den lämnar minimalt med märke efter sig. Jag valde en lite annorlunda väg och hoppade över 16G och gick på 15G den är 34° skjuter dyckert med liten D-skalle och är mer lastbärande. Enda nackdelen jag ser med 15G är att det inte går att hitta dyckert överallt.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.