1 150 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Vilken dimensionering av plintar på berg för 2-planshus?
Vilken dimensionering av plintar på berg för ett tvåvåningshus i snözon 2,5 bör jag räkna med?
Vi planerar att bygga till vår befintliga stuga (1 plan, från början sommarstuga) med 6,6 x 7,8 per plan, dvs ca 50kvm per plan. Stugan är belägen över lutande berg i dagen och står på plintar, vi vill använda plintar för utbyggnaden med. Att få tag på konstruktör och firma för sådan grundläggning har visat sig ta tid. Jag vill därför räkna lite grovt så jag har en uppfattning om ungefär var det kan landa.
Tänker jag tokigt om jag utgår ifrån att tillbyggets egenvikt kommer in under 50 ton, vilket med 21 plintar och snözon 2,5 ger: 500 + 250 (2,5 x 50 kvm x 2 för att säkra upp) kn som med 21 plint blir ca 36 kn per plint. Så säg ca 50kn?
Berg ska väl tåla 400kn/m2? Då får jag att vi behöver 0,125 m2 vilket borde bli roten ur 0,125/3,14, dvs precis under 0,2 m radie...
, dvs plintar med 400mm i diameter?
Vi planerar att bygga till vår befintliga stuga (1 plan, från början sommarstuga) med 6,6 x 7,8 per plan, dvs ca 50kvm per plan. Stugan är belägen över lutande berg i dagen och står på plintar, vi vill använda plintar för utbyggnaden med. Att få tag på konstruktör och firma för sådan grundläggning har visat sig ta tid. Jag vill därför räkna lite grovt så jag har en uppfattning om ungefär var det kan landa.
Tänker jag tokigt om jag utgår ifrån att tillbyggets egenvikt kommer in under 50 ton, vilket med 21 plintar och snözon 2,5 ger: 500 + 250 (2,5 x 50 kvm x 2 för att säkra upp) kn som med 21 plint blir ca 36 kn per plint. Så säg ca 50kn?
Berg ska väl tåla 400kn/m2? Då får jag att vi behöver 0,125 m2 vilket borde bli roten ur 0,125/3,14, dvs precis under 0,2 m radie...
, dvs plintar med 400mm i diameter?
Hej, ska gör i princip samma sak som du.
Har du 3 plint rader eller?
Har du redan gjutit plintarna?
Vad körde du för armering?
Har du 3 plint rader eller?
Har du redan gjutit plintarna?
Vad körde du för armering?
Hej. Först hade vi kontakt med två av drakarna, men en svarade inte utan lovade och lovade. Den andra skickade en offert efter att vi stött på ett par månader eller så, men den var på något helt annat än vi bett om (platta på mark) för sjuka belopp. Fick tips av en snickare som pratat med en annan snickare som också visade sig vara konstruktör så vi fick ritningar på under ett dygn när vi tog kontakt med dem. Kan skicka PM om du vill veta vilka de är.Anders Bylund skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Armeringsjärn under plintar, vilken nytta gör det?
Grund & Markarbeten -
Dimensionering/antal plintar till balkong?
Altan & Uteplats -
Vilken olja i plintar med justerbara stolpskor?
Altan & Uteplats -
Plintar till bullerplank: plint(platt-)järn, vilken orientering?
Trädgård allmänt -
Altan dimensionering och plintar
Altan & Uteplats