Hej alla experter,

En plastkoppling till mitt bubbelbadkar gick sönder (den gula delen som är söndersmulad i bilden). Tyvärr tillverkas inte modellen längre och det går inte att få tag på reservdelar.

Jag tänkte be en verkstad eller prototyptillverkare att svarva fram en kopia, antingen i teflon eller mässing (några tips på vad som kan tänkas fungera bäst?). Jag har måttat ut ytter och innerdiameter på rördelen. Däremot förstår jag inte riktigt hur jag ska läsa av måtten på backventilen i mässing. Det står 1/2 tum och DN15, jag vet inte riktigt vad det betyder för gängans storlek. Alltså, hur ska den gula delen (som jag vill tillverka) vara dimensionerad och gängad för att den ska passa in yttergängan på ventilen (i riktning enligt röda pilar i mina bilder)?

Det jag kanske egentligen undrar är vad jag ska ge för information till de som ska tillverka reservdelen till mig. Finns det olika gängtyper, lutning på gängorna t.ex.? Det här måste ju vara någon form av standardgänga tänker jag, med tanke på att den ska passa in i en vanlig backventil.

Tack på förhand!

• Gul plastkoppling till bubbelbadkar, söndersmulad bredvid olika kopplingsdelar och mässingsventil på grått kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mässingskomponent med text och pilar som visar en anslutning, hållen av en hand. Texten visar dimensioner och specifikationer, inklusive 1/2" och DN15.
    Skapa konto
  • Mässingsbackventil med inskription "YORK 1/2" och "MADE IN ITALY" visas, en röd pil markerar toppen av ventilen.
    Skapa konto
  • Hand håller mässingsventil med borttagen plastkoppling, markerad med röda pilar och fråga. Bakgrund av verktyg och kaklat golv.
    Skapa konto
Det står 1/2" samt DN15 på backventilen.
Så säg att gängan är "DN15".

Med hjälp av "rörguide", tex, https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ så får man fram följande:
DN = dimension
DN 15 = 1/2" = R15 = G15 = ytterdiameter 21 mm = innerdiameter 18 mm
Tabell för rördimensioner, visar dimensioner från 06 till 80, tidigare benämningar, samt utvändigt och invändigt mått i millimeter.
Skapa konto

Rörgängsguide från Gelia visar olika gängdimensioner, inklusive DN 15 motsvarande 1/2" med ytterdiameter 21 mm och innerdiameter 18 mm.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Det står 1/2" samt DN15 på backventilen.
Så säg att gängan är "DN15".

Med hjälp av "rörguide", tex, [länk] så får man fram följande:
DN = dimension
DN 15 = 1/2" = R15 = G15 = ytterdiameter 21 mm = innerdiameter 18 mm
[bild]

[bild]
Tack. Det gör mig osäker att den första bilden säger ca 18 mm för dimension 15 (invändigt) och den nedre bilden säger 19 mm för 1/2" (R 15).

Förstår en prototyptillverkare om jag bara säger att den ska ha en yttergänga som passar i en DN15 gänga, gänglängd 10 mm, och ev. skickar med bilden?

Rickard.
DN15 betyder dimension 15 vilket säkert räcker men det skadar nog inte att slänga in ordet rörgänga eller vvs-gänga bara för säkerhets skull. Just denna gänga är gissningsvis den absolut vanligaste gängan som finns inom just VVS-prylar så med lite tur kanske det redan finns något som kan lösa ditt problem.

Redigerat:
Vad kommer efter den gula delen? Vad är det du ska ansluta till backventilen alltså?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad kommer efter den gula delen? Vad är det du ska ansluta till backventilen alltså?
Det är den lösa slangen som hänger ner från omkastaren som ska kopplas på rörsystemet som syns i bild. Den vänstra går till duschmunstycke, den högre ska skicka vatten ut i badkaret via rörsystem på badkarets utsida (ev. tillsammans med bubblor/luft när badkaret är i drift).

• Lös slang hänger från omkastaren bredvid rörsystem under badkar. Rör kopplas till duschmunstycke och vattentillförsel för badkar.
    Skapa konto
Trasiga plastdelen ska alltså sitta i plast-T-stycket.

Kruxet blir nog å få till anslutningen i T-stycket.

Ta en närbild på insidan av T-stycket.

Demmpa Demmpa skrev:
Trasiga plastdelen ska alltså sitta i plast-T-stycket.

Kruxet blir nog å få till anslutningen i T-stycket.

Ta en närbild på insidan av T-stycket.
Jag tror jag kan fixa det om jag bara har en kopia av den gula plastdelen. Jag har ju gummipackning, låsring (i metall) och två plastringar som ska byggas ihop (syns i första bilden i trådstarten).

Jag kan bygga ihop det jag har nu så kan man se hur det ska passa ihop. Får återkomma med bild på det.

• Vit plastkoppling med rostfärgad insida, en del av VVS-installation. Synlig montering mot strukturerad vägg, svart rör anslutet.
    Skapa konto
Är det samma ytterdiameter på avsticket på det vita t-röret och mässingventilen?
Isf en kortbit kylarslang och 2 slangklämmor kanske funkar istället?

J JerreEssberg skrev:
Är det samma ytterdiameter på avsticket på det vita t-röret och mässingventilen?
Isf en kortbit kylarslang och 2 slangklämmor kanske funkar istället?
Nu är det invändig gänga i backventilen som ska vara mot T-kopplingen.
Sen är det "fullt" vattentryck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.