Renoverar ett 50-talskök och försöker avgöra till vilken nivå jag inte ska röra ventilationskanalen. Den är L formad och sticker halvvägs ner från tak till golv, och jag hade egentligen velat ta bort den nedre delen, men föreningen sa nej trots att den ej längre fyller något syfte som övre kanalen inte redan gör (nedre delen ventilerade ett skåp för kylskåp, men det är bortrivet nu). Men något behöver jag göra så som att åtminstone spackla den och försöka snygga till den om inget annat.
Men min fråga är, är det cementlagret som är det farliga eller är det det inre röret som är i eternit? Vad jag kan avgöra så är det tre lager: betong/cement, isoleringmaterial, och det inre ventilationsröret.
Bonusfråga, brukar betong/cementväggar som i bilderna också innehålla asbest/eternit?
Tack på förhand!
Men min fråga är, är det cementlagret som är det farliga eller är det det inre röret som är i eternit? Vad jag kan avgöra så är det tre lager: betong/cement, isoleringmaterial, och det inre ventilationsröret.
Bonusfråga, brukar betong/cementväggar som i bilderna också innehålla asbest/eternit?
Tack på förhand!
Ja, det kan mycket väl vara eternit i den delen, de var ofta fyrkantiga ”rör”/kanaler. I väggarna är det mer ovanligt. Du kanske kan få ett utlåtande från en ventilationsfirma att borttagande av ena delen inte påverkar byggnadens system och kapa bor t de .
Syftar du på den inre delen eller?Jonatan79 skrev:
Det var en bra idé med att få hit en ventilationsfirma, tackar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Velux takfönster - vad heter denna del?
Fönster & Dörrar -
Tips från Husqvarna-ägare – vilken modell ska jag välja?
Robotgräsklippare -
Vilken modell är det här altanhandtaget? Assa/fix
Fönster & Dörrar -
Vilken propp är bättre än denna till diskmaskinens avloppsanslutning?
Vatten & Avlopp -
Vilken modell är denna duschblandare från F M Mattsson.
Badrum