Renoverar ett 50-talskök och försöker avgöra till vilken nivå jag inte ska röra ventilationskanalen. Den är L formad och sticker halvvägs ner från tak till golv, och jag hade egentligen velat ta bort den nedre delen, men föreningen sa nej trots att den ej längre fyller något syfte som övre kanalen inte redan gör (nedre delen ventilerade ett skåp för kylskåp, men det är bortrivet nu). Men något behöver jag göra så som att åtminstone spackla den och försöka snygga till den om inget annat.

Men min fråga är, är det cementlagret som är det farliga eller är det det inre röret som är i eternit? Vad jag kan avgöra så är det tre lager: betong/cement, isoleringmaterial, och det inre ventilationsröret.

Bonusfråga, brukar betong/cementväggar som i bilderna också innehålla asbest/eternit?

Tack på förhand!

• Ventilationskanal som sticker ut från väggen, delvis riven med synliga lager av cement, isoleringsmaterial och det inre röret, omgiven av sprucken puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskanal i hörn av ett rum, delvis nerriven och täckt med cement. Synlig skada på kanalen, där inre rör och isolering exponeras.
    Skapa konto
  • Person som renoverar ett kök från 50-talet, tar bort gammal tapet eller puts från en vägg nära en vitmålad L-formad ventilationskanal i hörnet av rummet.
    Skapa konto
Ja, det kan mycket väl vara eternit i den delen, de var ofta fyrkantiga ”rör”/kanaler. I väggarna är det mer ovanligt. Du kanske kan få ett utlåtande från en ventilationsfirma att borttagande av ena delen inte påverkar byggnadens system och kapa bor t de .

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det kan mycket väl vara eternit i den delen, de var ofta fyrkantiga ”rör”/kanaler. I väggarna är det mer ovanligt. Du kanske kan få ett utlåtande från en ventilationsfirma att borttagande av ena delen inte påverkar byggnadens system och kapa bor t de .
Syftar du på den inre delen eller?
Det var en bra idé med att få hit en ventilationsfirma, tackar!

J joehandel skrev:
Syftar du på den inre delen eller?
Det var en bra idé med att få hit en ventilationsfirma, tackar!
Ja, den tunnare delen av lagret så att säga.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, den tunnare delen av lagret så att säga.
Stort tack för så snabba svar!

Det ser ut att vara eternitrör. De är försedda med muffändar, så de är lätta att montera ner. Lite som LEGO.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
det yttre ser ut till att vara nike-skiva (hyvelspån+cement)
numera träullsskiva

• Gilla
joehandel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.