18 195 läst ·
203 svar
18k läst
203 svar
Vilken dator till 11 åring?
så om man skulle vilja steama spelet så krävs det mer än 8 gb ram? Typ 16? Denna verkar ha dessa egenskaper eller? TackS sjoelund skrev:HPn från Elgiganten har ett bättre grafikkort, ett steg upp från exemplet från Mediamarkt och tusenlapp dyrare (innan priset på den andra modellen gick upp). Jag skulle hellre uppgraderat till 16GB RAM för att lättare kunna ha webbläsare igång samtidigt som du spelar, men vill man bara spela så ska den fungera. Infinity ST1 är 1650 ej SUPER så samma pris som HP men sämre prestanda i spel.
https://www.elgiganten.se/product/d...-27imb05-27-aio-stationar-dator-i516512165027
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Den från elgiganten har bättre CPU också.
Om du vill streama på Twitch? GTX 1650 SUPER har senare generation (Gen 7) av NVEnc än GTX 1650 (Gen 6). Det mesta i det kör i grafikkortet och går att streama så det är nog egentligen inga problem att få ut en videoström (jag har inte kört maskiner med så lite minne på ganska länge dock; kan bero på spel också). Men om man vill ha en massa andra program igång samtidigt för att hantera strömmen (chat, etc), så kommer nog 8GB RAM inte räcka. Det är oftast enkelt att uppgradera, men du vill väl inte öppna upp datorn?Julia Eriksson skrev:
nä, att öppna o fixa själv är inget för mig. Men tack för info!!!S sjoelund skrev:Om du vill streama på Twitch? GTX 1650 SUPER har senare generation (Gen 7) av NVEnc än GTX 1650 (Gen 6). Det mesta i det kör i grafikkortet och går att streama så det är nog egentligen inga problem att få ut en videoström (jag har inte kört maskiner med så lite minne på ganska länge dock; kan bero på spel också). Men om man vill ha en massa andra program igång samtidigt för att hantera strömmen (chat, etc), så kommer nog 8GB RAM inte räcka. Det är oftast enkelt att uppgradera, men du vill väl inte öppna upp datorn?
Köpte i veckan ännu en dator till barn, för den gamla hade pajat.
Rena fyndet! Elgiganten 2.399 kr Chromebook Asus. Helnöjda. Man slipper köpa office-paketet för dyra pengar.
Man slipper anti-virus program för massa pengar. Kollat av med IT på vårt HK och det stämmer enl. dem. Den inbyggda räcker mer än väl för vanligt privat bruk. Några av mina kollegor har fått chromebook nyligen när datorerna byts ut.
Rena fyndet! Elgiganten 2.399 kr Chromebook Asus. Helnöjda. Man slipper köpa office-paketet för dyra pengar.
Man slipper anti-virus program för massa pengar. Kollat av med IT på vårt HK och det stämmer enl. dem. Den inbyggda räcker mer än väl för vanligt privat bruk. Några av mina kollegor har fått chromebook nyligen när datorerna byts ut.
Men det är ingen stationär dator som TS var ute efter.Magnus Filip skrev:Köpte i veckan ännu en dator till barn, för den gamla hade pajat.
Rörande varför TSbdotter vill ha en stationär så är det säkert en PC som dottern vill ha. Detta för att kompisarna har det.
Rörande vad man skall köpa så är det bara att köpa något kraftigt rabatterat på black Friday, om det har en tillräckligt stor låda. Sedan byts ju innehållet över tid ändå...
Rörande vad man skall köpa så är det bara att köpa något kraftigt rabatterat på black Friday, om det har en tillräckligt stor låda. Sedan byts ju innehållet över tid ändå...