1 141 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vilken cirkulationspump till IVT 490
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 231 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 231 inlägg
Har hittat en bättre ersättare än orginal c-p (Wilo) Grundfos Alpha 15-60 130
Men vill ha en pump som kan cirkulera på bägge våningsplanen i mitt hus .
Golvvärme 100 kvm (plattans storlek) nere och vattenradiatorer övre plan.
Hur läser man ut hur mycket pumparna flödar.
Men vill ha en pump som kan cirkulera på bägge våningsplanen i mitt hus .
Golvvärme 100 kvm (plattans storlek) nere och vattenradiatorer övre plan.
Hur läser man ut hur mycket pumparna flödar.
Du måste veta mottrycket i systemet för att kunna veta vart ni ligger på pumpkurvan.
Golvvärmen har ingen shunt?
Du har en 6 meters nu? Vilken läge har du kört den på? Har den betjänat båda våningsplanen och fungerat bra? Isåfall så är det bara köpa en med samma lyfthöjd som idag. (6 meters).
Golvvärmen har ingen shunt?
Du har en 6 meters nu? Vilken läge har du kört den på? Har den betjänat båda våningsplanen och fungerat bra? Isåfall så är det bara köpa en med samma lyfthöjd som idag. (6 meters).
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 231 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 231 inlägg
Den orginalmonterade (Wilo) håller på att haverera , låter mer än förut.
Har enbart skött om golvvärme på bv.
Vvs killen som monterade in pumpen för 11 år sedan informerade mig om att cp i IVT490 ej kan sköta om bägge våningarna.
En extra cp monterades på fördelaren till gv.
Vill enbart ha en cp till bägge våningarna.
Har enbart skött om golvvärme på bv.
Vvs killen som monterade in pumpen för 11 år sedan informerade mig om att cp i IVT490 ej kan sköta om bägge våningarna.
En extra cp monterades på fördelaren till gv.
Vill enbart ha en cp till bägge våningarna.
Är det en shunt till golvvärmen? I så fall kan du inte skippa CP för golvvärmen.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 231 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 231 inlägg
Tror inte det sitter ngn extra shunt idag till värmesystemet , möjligtvis kan det behövs när ö-våningen kopplas in .
OBS att den extra cp är avslagen och sitter på fördelaren , cirkulationen sköts idag av FLVP.
OBS att den extra cp är avslagen och sitter på fördelaren , cirkulationen sköts idag av FLVP.
Redigerat:
Klicka här för att svara