Y
Tänk att ni ser ner i en utomhus brunn. Det är en gjuten botten och där finns ett foderrör i metall.

Jag vill göra den botten tjockare och jag vill att det verkligen det blir tätt mot metallfoderröret.

Vilket bruk ska jag använda då?


(Planen är att förlänga foderröret till till marknivå, göra modern brunn av den och ta bort betongringarna. Men den är så gammal så jag vill försäkra mig om att botten är tät mot röret och att det inte blir problem när vi förlänger röret. Nyborrade brunnar är täta i sig mot berget, det kanske min också är, men jag vill inte chansa.)
 
Betong krymper ju alltid och får sprickor. Det blir aldrig helt tätt med betong. Det man kan göra är att täta med fog runt röret och betongen runt det. Tror det finns något som kallas för bentonit svällband. En granne på landet använde bentonit till sin brunn som läckte in ytvatten. Det blev helt tätt mellan cementringarna.
 
Y
Nu har jag köpt svällband fast den kräver att den gjuts in med 5-10cm expanderbruk.
Så nu ska jag luska ut vilket expanderbruk som är bäst och inte behöver 20grader i betongen.
 
Y Yrrol skrev:
Nu har jag köpt svällband fast den kräver att den gjuts in med 5-10cm expanderbruk.
Så nu ska jag luska ut vilket expanderbruk som är bäst och inte behöver 20grader i betongen.
Det finns expanderbetong för vintergjutning som blandas med varmt vatten.
 
Weber 715 EXM.
XL bygg brukar ha den.
Kallas för expanderande köldbetong.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.