R Robert-san01 skrev:
Walltie ser ut att vara väggkrok.

Planken ser ut att skilja.
Ja, planken på altrad är halva bredden, 0,37cm breda

R
J johan5588 skrev:
Ja, planken på altrad är halva bredden, 0,37cm breda
Har en altrad modulställning, två galvade plank per sektion 3m. Tunga o jävliga att flytta hade köpt alu plank idag. Men då är jag själv när jag bygger.
Hmm finns tydligen inga perforerade alu plank.

Iallfall vikten på planken är viktig om man är själv.

Är det någon kvalitetsskillnad mellan Layher och altrad ramställning i stål? Är dom kompatibla med tillbehör och delar?

För mig blev det en 3x6m monzon stål inför sommarens renovering av bland annat takkupor.

Det jag har att jämföra med att julas climatec, den här är tyngre och stabilare med hästlängder. Hittills väldigt nöjd.

Gick på ca 11.000:-, vilket tom är billigare än jula/bauhaus

• Monterat stålbyggnadsställning på 3x6 meter vid gult trähus, redo för takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har köpt ställning efter mycket funderande. Kikade länge på ramställning typ layher, men tillslut blev det en beg. Modulställning blandade delar av monzon och layher. Den är ju mest flexibel och klarar alla special anpassningar längs väggen. Saknar en del stålplank men går väl med reglar i 45x200 att gå på.

R getost skrev:
Lite offtopic, men ni som har ställningar hemma, vart förvarar ni dem?

Har själv också funderat mkt på att köpa en ställning, men största hindret just nu är vart jag skall förvara den när den inte används. Känns sisådär att fylla upp garaget med något som bara används någon gång då o då..
Nu när jag bäddat in min ställning för vintern kan jag visa hur jag tänkt förvara den långsiktigt också:
Ställning täckt med presenning på snöig mark bredvid hus med gul dörr.
Skapa konto

Den ska så klart inte stå på den platsen, men eftersom jag ska bygga upp den igen till våren så får det vara här så länge. Vi har en sommarstuga med knappt 2ha mark, så det går nog att hitta ett bra hörn av den tomten för långtidsförvaringen. Jag sätter nog en större presenning över också. Utöver presenningen är det bara ställningen själv som använts för att sätta ihop detta.

Kikar lite på ställning jag med...
Fick offert på både alu och stål, samma storlek, en altrad och det skiljer ca 200kg på en 9x8 med gaveltopp
Har man slitit med haki själv så måste ju en ramställning I stål vara enklare/lättare att sätta upp själv?

Jag är bokstavligen uppvuxen med Haki och gillar den stenhårt. Föräldrarnas första renovering i Skåne på 70/80-tal, andra i Sigtuna då jag var mer aktiv i uppsättandet & tredje i Huskvarna hos syrran då det satt i muskelminnet.
Synd bara att jag låg ett år fel försent i ställningsförsäljning vs mitt eget husköp så här står man på marken o blickar uppåt på d som ska göras…

• Gilla
RiverBear
  • Laddar…
Jag har också haki. De är bra att hantera timmer på.

• En gammal timmerbyggnad under renovering med stöttande stag och byggnadsställningar i ett vinterlandskap.
    Skapa konto
C
Beställde nyligen en Haki-ställning och konstaterar dessutom att prisskillnaden mot övriga fabrikat inklusive olika Haki- och Layher-kopior är rätt marginell, vad gäller stål iallafall. Men ställning har överhuvudtaget blivit svindyrt sista månaderna, som om det inte vore dyrt redan innan.

nino nino skrev:
Kikar lite på ställning jag med...
Fick offert på både alu och stål, samma storlek, en altrad och det skiljer ca 200kg på en 9x8 med gaveltopp
Har man slitit med haki själv så måste ju en ramställning I stål vara enklare/lättare att sätta upp själv?
Ja kör altrad stål, funkar bra tycker ja, men de underlättar väsentligt att vara 2 som monterar

• Gilla
nino
  • Laddar…
Själv hemma på min gård. Använder jag en gammal Burton stålrörsställning och 65 mm tjocka brädor som ställningsplank. Hade letat ställning i flera år inför takbyte. Blev en bytesaffär med en granne . Tung ställning att montera upp men väldigt stabil

• Gilla
nino
  • Laddar…
C
H _hemmasnickaren skrev:
Tung ställning att montera upp men väldigt stabil
Burton är nog helt klart prisvärdaste alternativet. Och extremt flexibel så länge man inte måste bygga godkänt, då får man antingen hålla sig till de godkända typfallen eller göra en komplett hållfasthetsberäkning.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.