Jag har kamera och temperaturövervakning i stugan vilket känns tryggt. Stugan används ca 4 månader per år så tycker det är tråkigt att behöva betala full kostnad för bredbandet/fiber 12 månader per år, ca 500:-/månad.
Är det någon som kan tipsa om en bredbandsleverantör där man betalar mer de månader man använder det och mindre de åtta månader då de används minimalt dvs kamera och temperaturkontroll.
Skulle gärna se att man betalar en mindre summa under de månader man inte är där och mer då man verkligen behöver det (tv mm).
Någon som vet?

Mobilt bredband Telenor 100GB 475kr/år

F fribygg skrev:
Mobilt bredband Telenor 100GB 475kr/år
Det går åt fort om man tittar på film när man är i stugan dock. Det går åt 1.5 TB/månad hemma...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det går åt fort om man tittar på film när man är i stugan dock. Det går åt 1.5 TB/månad hemma...
Behoven är olika, men till månaderna då stugan står 'tom' borde väl mobilt bredband kunna räcka åt TS.

F fribygg skrev:
Behoven är olika, men till månaderna då stugan står 'tom' borde väl mobilt bredband kunna räcka åt TS.
Ja, det skulle det. Om det inte är inkopplingsavgifter och annat på fiber så passar ju det.

(I morsans stuga säger de upp fibern 6 månader om året, men resten av tiden får de internet ändå för bolaget inte orkar koppla bort dem när de redan beställt påkoppling till våren)

• Gilla
Gemini6 och 1 till
  • Laddar…
Extra användare/surf sim till befintligt mobilabonnemang?
Men det är kanske bara ekonomiskt om man idag redan har ett mobilabonnemang med mycket eller fri surf.

Har inte sett något sådant för fiberabonnemang. Operatörerna vill ha kunder som betalar maximalt och inte ändrar sitt abonnemang.
Alternativet kan kanske vara ett mobitl bredband där du sedan ändrar datamängden när du är i stugan.
Ex. hallon, 5 GB/mån när stuga står tom, 89 kr/mån, ändra sedan själv abonnemanget till större mängd, ex 100 GB för 249 kr/mån när stugan används.

• Gilla
Gemini6
  • Laddar…
Själv använder jag "Korttidssurf" från Junet, det passar mig alldeles perfekt. Alltid 2Mbit/s upp/ned och mycket enkelt att öka farten de perioder när man behöver. De har nyss höjt priset från 79kr/mån till 99kr/mån men det får man ta...

• Gilla
Gemini6
  • Laddar…
Jag har ett kontankort ( Halebop) för kameror hela året och använder mobilen som "hotspot" för filmer och annat på sommaren då vi är mest i stugan.

• Gilla
skidaren
  • Laddar…
Vi hade första åren 4g mobilt bredband via tel*2. Betalade för låg fast data och köpte fri surf de veckor vi var på plats. TV via antenn så det var endast ungarna som hade behov av mer surf.. för övervakningskameror o så räckte bas abonnemanget bra.
Fick senare erbjudande om fiber och hoppade på. De höjde snart mån avg till orimliga priser men då hittade jag bredba*d2 som har fritidshus avtal med 2mb bas hastighet. Betalar sedan extra de gånger vi är där för att få 100/100 eller mer om man vill det.
Var egentligen gott nog med 4g lösningen så här i efterhand men nu har vi ju lagt in 15k på den där fibern...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.