14 958 läst ·
62 svar
15k läst
62 svar
Vilken brandvarnare skall man köpa?
Har inget svar, men jag tror att de kör alltid på rf oavsett vad. Brandvarnarna har inte (gissar jag) både rf och wifi. Då skulle man ju kunna koppla dem individuellt till wifi, men med rf på 868 MHz får man räckvidden.I Ironside skrev:Köpte X-Sense och har nu kopplat hubben till WiFi och anslutit två detektorer där samtliga enheter står som online. Det fungerar bra att testa dem individuellt. För att sammankoppla dem gick jag även igenom "Interconnect"-inställningen, och efter det fungerade även interconnect-testet som det skulle(hålla inne knappen på en detektor).
Jag kan se delar av historiken i hubben, men inte allt. Dessutom får jag inga notifieringar vid tester. Om jag går in på en detektor i appen och väljer "Test" står den och laddar länge innan den till slut meddelar att testet misslyckades.
Jag förväntar mig egentligen att appen ska skicka notifieringar när detektorerna aktiveras ävern under test, vilket inte händer. Jag förväntar mig också att det ska gå att köra tester direkt från appen, men det fungerar inte heller?
Såvitt jag förstår ska Interconnect (RF) fungera även utan hubben. Just nu verkar det som om detta samt induviduell test är de enda funktionerna som fungerar som de ska. Det är möjligt att man inte kan använda både RF och appkoppling samtidigt, men vad jag har förstått krävs RF-anslutningen för att enheterna ska kunna kommunicera om hubben går offline?
Skickade tillbaka mina som hade tal, men beställde de som bara piper. Borde komma om några dagar. Testar då och återkommer när jag vet mer.
Jag fick samma felmeddelande. Jag tog bort enheterna från huben och la till dem igen, då fungerade det. Det verkar som att det strular om man först lägger in enheterna för att sedan parkoppla dem. Gjorde jag tvärtom så fungerade det. Alltså först parkoppla och sedan lägga till dem i huben, då kunde jag göra test via appen.I Ironside skrev:Köpte X-Sense och har nu kopplat hubben till WiFi och anslutit två detektorer där samtliga enheter står som online. Det fungerar bra att testa dem individuellt. För att sammankoppla dem gick jag även igenom "Interconnect"-inställningen, och efter det fungerade även interconnect-testet som det skulle(hålla inne knappen på en detektor).
Jag kan se delar av historiken i hubben, men inte allt. Dessutom får jag inga notifieringar vid tester. Om jag går in på en detektor i appen och väljer "Test" står den och laddar länge innan den till slut meddelar att testet misslyckades.
Jag förväntar mig egentligen att appen ska skicka notifieringar när detektorerna aktiveras ävern under test, vilket inte händer. Jag förväntar mig också att det ska gå att köra tester direkt från appen, men det fungerar inte heller?
Såvitt jag förstår ska Interconnect (RF) fungera även utan hubben. Just nu verkar det som om detta samt induviduell test är de enda funktionerna som fungerar som de ska. Det är möjligt att man inte kan använda både RF och appkoppling samtidigt, men vad jag har förstått krävs RF-anslutningen för att enheterna ska kunna kommunicera om hubben går offline?
Jag raderade samtliga sensorer, kopplade sedan ihop dem igen och la slutligen till dem en och en i hubben/appen. Nu verkar allt fungera betydligt bättre. Testknappen i appen fungerar för alla sensorer, men en av dem ger ifrån sig ett något annorlunda ljud – vad det betyder vet jag inte. RF-ALL-testet fungerar också bra, när en sensor triggas larmar samtliga efter en kort stund.
Jag har även testat att koppla ur alla sensorer genom att plocka ut batterierna, och efter ett tag sätts de som förväntat till "offline" i appen.
Jag tänkte kontakta tillverkaren för att undersöka varför en av sensorerna använder en annan signal.
För övrigt behöver jag också testa så att systemet har tillräcklig räckvidd för att nå ut till garaget.
Samtidigt måste jag säga att systemet ger en något otillförlitlig känsla. Trots att jag inte har testat det särskilt mycket har det redan dykt upp egenheter. Att komma ihåg dessa om några år när man behöver konfigurera om något känns osannolikt.
Jag har även testat att koppla ur alla sensorer genom att plocka ut batterierna, och efter ett tag sätts de som förväntat till "offline" i appen.
Jag tänkte kontakta tillverkaren för att undersöka varför en av sensorerna använder en annan signal.
För övrigt behöver jag också testa så att systemet har tillräcklig räckvidd för att nå ut till garaget.
Samtidigt måste jag säga att systemet ger en något otillförlitlig känsla. Trots att jag inte har testat det särskilt mycket har det redan dykt upp egenheter. Att komma ihåg dessa om några år när man behöver konfigurera om något känns osannolikt.
Har nu fått svar från tillverkaren, de skriver såhär :
Det hade varit betydligt bättre om dessa lägen kunde samverka, men tyvärr fungerar det inte så. Jag vill gärna kunna få notifieringar i telefonen när jag är borta, men det är ändå viktigare att en sensor alltid kan meddela vidare till de andra, även om hubben inte går att nå – exempelvis vid strömavbrott eller problem med Wi-Fi.
Med andra ord måste man välja om systemet ska köras via radio eller Wi-Fi – det går inte att använda båda samtidigt. Om man väljer radio används inte hubben, och man får inga notifieringar. Väljer man Wi-Fi kan man använda appen, men om Wi-Fi eller hubben slutar fungera kommer en sensor som signalerar inte att meddela övriga sensorer.We understand your problem. For products compatible with SBS50 base station (XC01-M / XS01-M / XP02S-MR / XP0A-MR / XH02-M), Link+ function and WLAN function cannot exist at the same time.
1. You can switch between base station and Link+ at any time, just follow the corresponding adding method.
2. If you choose to connect to the base station, you will get the APP notification function, but you will exit the Link+ network; if you choose to add to the Link+ network, you will lose the APP notification function. The alarm supports the in-network linkage alarm function whether it is connected to the base station or added to the Link+ network.
3. Not all Link+ series products are compatible with SBS50 base station unless the product is advertised as supported when you purchase it. Previously purchased Link+ products are only compatible with products with Link+, and cannot be compatible with SBS50 by connecting these products (XC01-M / XS01-M / XP02S-MR / XP0A-MR / XH02-M).
4. The detector does not support the button test linkage function when connected to the base station. If you want to test, it is recommended to use smoke test. (Please see the attached operation video)
In addition, regarding the abnormal alarm sound you mentioned, please provide us with a video for review.
Det hade varit betydligt bättre om dessa lägen kunde samverka, men tyvärr fungerar det inte så. Jag vill gärna kunna få notifieringar i telefonen när jag är borta, men det är ändå viktigare att en sensor alltid kan meddela vidare till de andra, även om hubben inte går att nå – exempelvis vid strömavbrott eller problem med Wi-Fi.
Okej, fått lite mer svar från tillverkaren, och de säger att sammankopplingen fungerar mellan WiFi-kopplade sensorer även om hubben eller WiFi är nere. Det tyder på att de faktiskt använder radiolänk ändå, men det är långt ifrån tydligt. Det finns inget test att köra för att kontrollera sammankopplingen i hub mode. Tillverkaren rekommenderar att spruta in rök i en sensor så att den når spegeln, så med andra ord måste man köpa en sprayburk anpassad för att testa röksensorer. Utan det kan man inte testa om sammankopplingen verkligen fungerar i hub mode eller för den delen kontrollera att det fungerar även om WiFi är utslaget.
Återigen kan jag tycka att informationen är väldigt bristfällig, och produkten i sig fungerar inte på ett logiskt vis (enligt mig). En produkt som denna måste vara enkel att förstå och enkel att hantera. Risken är annars stor att det blir handhavandefel förr eller senare. Tio år är en lång tid att hålla koll på exakt hur detta komplicerade system verkligen fungerar.
Som det ser ut nu finns det inget annat alternativ än att köpa en sprayburk och testa. Såg att Biltema har en för 50 kr.
Återigen kan jag tycka att informationen är väldigt bristfällig, och produkten i sig fungerar inte på ett logiskt vis (enligt mig). En produkt som denna måste vara enkel att förstå och enkel att hantera. Risken är annars stor att det blir handhavandefel förr eller senare. Tio år är en lång tid att hålla koll på exakt hur detta komplicerade system verkligen fungerar.
Som det ser ut nu finns det inget annat alternativ än att köpa en sprayburk och testa. Såg att Biltema har en för 50 kr.
Behöver inte vara testgas för rökdetektorer (tex https://www.biltema.se/hem/sakerhet/brandvarnare/testare-for-brandvarnare-165-ml-2000038423), man kan använda rökpenna, man kan även tex blåsa ut ett stearinljus å låta röken gå in i rökdetektorn, man kan även bränna kartong.I Ironside skrev:Tillverkaren rekommenderar att spruta in rök i en sensor så att den når spegeln, så med andra ord måste man köpa en sprayburk anpassad för att testa röksensorer. Utan det kan man inte testa om sammankopplingen verkligen fungerar i hub mode eller för den delen kontrollera att det fungerar även om WiFi är utslaget.
Varför inte elda någonting?I Ironside skrev:Okej, fått lite mer svar från tillverkaren, och de säger att sammankopplingen fungerar mellan WiFi-kopplade sensorer även om hubben eller WiFi är nere. Det tyder på att de faktiskt använder radiolänk ändå, men det är långt ifrån tydligt. Det finns inget test att köra för att kontrollera sammankopplingen i hub mode. Tillverkaren rekommenderar att spruta in rök i en sensor så att den når spegeln, så med andra ord måste man köpa en sprayburk anpassad för att testa röksensorer. Utan det kan man inte testa om sammankopplingen verkligen fungerar i hub mode eller för den delen kontrollera att det fungerar även om WiFi är utslaget.
Då får du ju ett kvitto på riktigt, så gör jag.
Kartong är föreslaget, jag kör med en liten plåtburk med näver.
Hur ska man testa en brandvarnare/rökdetektor på bästa sätt?Tobbe.A skrev:
Testknappen testar bara delar av brandvarnaren, å inte själva mätkammaren.Tobbe.A skrev:
Testgas för brandvarnare/rökdetektorer riskerar att kladda ner mätkammaren med en fet klibbig hinna, främst om man sprutar rakt på detektorn, om man använder en rökdetektorprovare (tex Solo 330) tillsammans med sprayen så minskar risken. Våra (jobbets) "Solo 330" är väldigt kladdiga av sprayen.
Har varit anläggningsskötare för 16 brandlarmsanläggningar (i 14 år), numera "bara" för fyra anläggningar (senaste fem åren), men ena anläggningen består av 11 brandlarmscentraler (Autronica AutroSafe BS-420) och totalt drygt 5500 larmpunkter.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 032 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 032 inlägg
Finns det någon vanlig enkel brandvarnare som förvarnar innan den sätter igång med jättepipet? Eller någon som inte falsklarmar? Höll just på att bli ihjälskrämd av att brandvarnaren i hallen började tjuta. Samma sak har tidigare hänt med varnarna i källaren och utlösande faktor tycks vara att det är lite fuktigare än vanligt (har regnat 40 mm här idag och jag hade hängt upp våta kläder i hallen). Förvarningen skulle kunna vara typ tre korta pip efter varandra så att man hinner hålla för öronen.
Dan_Johansson skrev:
Hej,I Ironside skrev:Okej, fått lite mer svar från tillverkaren, och de säger att sammankopplingen fungerar mellan WiFi-kopplade sensorer även om hubben eller WiFi är nere. Det tyder på att de faktiskt använder radiolänk ändå, men det är långt ifrån tydligt. Det finns inget test att köra för att kontrollera sammankopplingen i hub mode. Tillverkaren rekommenderar att spruta in rök i en sensor så att den når spegeln, så med andra ord måste man köpa en sprayburk anpassad för att testa röksensorer. Utan det kan man inte testa om sammankopplingen verkligen fungerar i hub mode eller för den delen kontrollera att det fungerar även om WiFi är utslaget.
Jag vet att det är en gammal tråd men tänkte kolla om du eller någon annan köpt direkt från https://eu.x-sense.com jag skulle vilja veta om man åker på tull och moms. Jag har skrivit och frågat dom vart det skickas ifrån men inte fått något svar.
Redigerat:
Tullen på brandvarnare från USA är 2,2% om totala ordervärdet överstiger 1800:-, så det är inget stor kostnad i sammanhanget jämfört med momsen på 25%C Christian84 skrev: