⛑ Vintern närmar sig och det är dags att tänka på brandvarnare, kontrollera funktionen, byta batteri och kolla om brandvarnaren är så gammal att den skall bytas ut.

När det är dags att byta ut den blir frågan:
  • Vilken brandvarnare skall man köpa?
  • Varför just den?
⛑ Vad anser forumet om saken?
Det kommer hela tiden nya produkter...
(Tukes)
Kontrollera att brandvarnaren fungerar minst en gång per kvartal och byt ut den efter 8-10 år.
Storstockholms brandförsvar
Om brandvarnaren inte ger ifrån sig en signal när du trycker på test-knappen kan batteriet vara slut och då behöver du byta ut det. Hjälper inte det kan du behöva byta ut hela brandvarnaren.
MSB
Rekommendationen är att brandvarnare görs ren en gång per år. Damm och partiklar kan försämra funktionen i brandvarnaren och göra att brandvarnare larmar utan anledning. Du gör rent genom att dammsuga och torka av brandvarnaren från utsidan.

Du kan även passa på att göra ren den när du byter batteri.

Om brandvarnare larmar utan att det finns någon orsak (det vill säga utan att det finns stekos, rök eller brand) kan den vara smutsig och behöver då göras ren.
MSB

Google Nest Protect.

Nexa 2-pack för 129 om man inte har råd med Nest Protect.

• Gilla
Itisson och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Google Nest Protect.

Nexa 2-pack för 129 om man inte har råd med Nest Protect.
Antag att man behöver 7-10st som (naturligtvis) skall vara hopkopplade. Det är en poäng att hålla kostnaden nere. Det är speciellt viktigt om man skall ha lite fler än ett par stycken.

Skall man betala ett högt pris vill man oxo få något man behöver, har nytta av och vill ha som är värt prisskillnaden.

1 på varje våningsplan. Sen kan man ju utöka till varje sovrum.

Jag har köpt när det har varit bra priser. Runt 8-900.

P Peter_Ker skrev:
1 på varje våningsplan. Sen kan man ju utöka till varje sovrum.
Det var allt ganska klent.😲 Jag hade inte tänkt mig att spara in på antalet brandvarnare.

1/sovrum. Sovrum kommer som prio 1. Så man säkert vaknar. Och för att där laddar vi våra telefoner mm över natten.
1/ utrymme där man laddar elcykel el dyl. För om sådana batterier brinner är det väldigt farligt.
1/rum där batterier laddas om man skall följa brandförsvarets rekommendation jag läste nyligen.
1/ arbetsrum/kontor där dator laddas
1/ verkstad där batteridrivna maskiner laddas
1/ vid alla utrymningsvägars ytterdörr. Så man säkert blir varnad om man riskerar brinna inne.
1/ våningsplan
1/ garage
1/ tvättstuga. Tvättmaskin/torktumlare är en ganska vanlig brandkälla

Att komma upp till 5-6 i en lägenhet eller över 10 i ett hus känns mera rimligt antal tycker jag.
Allt detta efter diverse rekommendationer jag hittat

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Google Nest Protect.
👍Den verkar vettig.
Dock svårt att få någon ordentlig beskrivning av alla funktioner på nätet. Jag gillar inte att den alltid lyser, speciellt inte på natten. Har inte hittat om/hur det går att stänga av.
P Peter_Ker skrev:
Jag har köpt när det har varit bra priser. Runt 8-900.
👍Jag har läst om den. Flera har rapporterat att de fått produkter som är 5år gamla och äldre. Det gäller att se upp om man köper billigt.

Datum skall vara markerat på dem. Brandvarnare skall bytas ut efter 10år. Många smarta brandvarnare jag läst om upphör fungera efter 10år just för att man verkligen skall byta ut dem.

Tobbe.A
Jag vet inte om du kollade länken jag skickade, men jag köpte till slut x-sense brandvarnare.

För övrigt så är det där med att ladda mobiler osv på natten något som inte rekommenderas. Men det antar jag att du känner till?

• Gilla
Leif Larson
  • Laddar…
O O skrev:
👍Den verkar vettig.
Dock svårt att få någon ordentlig beskrivning av alla funktioner på nätet. Jag gillar inte att den alltid lyser, speciellt inte på natten. Har inte hittat om/hur det går att stänga av.

👍Jag har läst om den. Flera har rapporterat att de fått produkter som är 5år gamla och äldre. Det gäller att se upp om man köper billigt.

Datum skall vara markerat på dem. Brandvarnare skall bytas ut efter 10år. Många smarta brandvarnare jag läst om upphör fungera efter 10år just för att man verkligen skall byta ut dem.
Har nest protect, ljuset tänds via rörelsesensor. Det går att stänga av den funktionen så den ej lyser alls.

• Gilla
Svängrot och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag vet inte om du kollade länken jag skickade, men jag köpte till slut x-sense brandvarnare.

För övrigt så är det där med att ladda mobiler osv på natten något som inte rekommenderas. Men det antar jag att du känner till?
Stämmer, men att ladda mobilen på natten gör man ju ändå, för att det då finns tid.

Får skaffa en plåtspann med lock att ladda i annars :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:

Det verkar ju vara ett fiffigt och kompetent system.
Som jag förstår det så kan man ha upp till 24 uppkoppladse enheter.
Men det finns även stöd för kimatsensorer, kameror mm i systemet om jag har fattat det rätt?

S henrikowen skrev:
Har nest protect, ljuset tänds via rörelsesensor. Det går att stänga av den funktionen så den ej lyser alls.
Tack 👍

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jo jag har kollat på X-sense oxo tidigare. Ser nu att de har en hel del produkter till vettiga priser:
X-Sense Smart Smoke Detector XS01-M Wireless Smoke Detector with WiFi, Networkable Fire Alarm
X-Sense Wireless Interconnected Heat Detector with Sealed 10 Year Battery, Heat Detector Compatible
Finns även en prat-version.
X-Sense XP02S-MR61 Wireless Networkable Smoke Detector WLAN Fire Alarm with Voice Output Alarm
Hittade bara tysk eller engelskpratande..

• Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jodå. Det gör jag. 👍

Fast jag känner ingen som jag vet följer den rekommendationen. Så jag tänkte anpassa mig till verkligheten i det fallet och ta höjd för att det kommer laddas på natten i alla sovrum.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Jo jag har kollat på X-sense oxo tidigare. Ser nu att de har en hel del produkter till vettiga priser:
X-Sense Smart Smoke Detector XS01-M Wireless Smoke Detector with WiFi, Networkable Fire Alarm
X-Sense Wireless Interconnected Heat Detector with Sealed 10 Year Battery, Heat Detector Compatible
Finns även en prat-version.
X-Sense XP02S-MR61 Wireless Networkable Smoke Detector WLAN Fire Alarm with Voice Output Alarm
Hittade bara tysk eller engelskpratande..
Ser att det finns svenska sidor med hyfsade priser också.
Så, det där verkar vara ett riktigt kompetent system, blev lite sugen på att köpa det som "årets julklapp" till mina ungdomar som har flyttat till egna boenden.
Dom är måttligt intresserade av "smarta hem", men det där är ju simpelt och verkar robust.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.