Jag bor i lägenhet och fastnade med nyckeln i polislåset som hade tjorvat ihop. Goolade som en galning efter instruktioner hur man borrar sönder ett sådant lås för att slippa bekosta en låssmed. Fann ingen info alls om att borra lås, men hur man gör bomber... ;)

Låssmeden har nu redan borrat så jag kom in i lägenheten. Min fråga är, vilken typ av borr använder man för att borra igenom ett låshus av stål? Räcker det med en vanlig stålborr från "Claes Olson" ?
I mitt fall har jag ingen säkerhetsdörr, men ifall man har en sådan så lär det bli ytterligare knepigheter.
 
Tricket som jag har förstått är inte vilken typ av borr utan var man borrar,
 
snuttjulle skrev:
Tricket som jag har förstått är inte vilken typ av borr utan var man borrar,
Jag det är ju såklart förutsättningen, men det var inte min fråga.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej, jag har ett nästan nytt Abloy 350 ligger hemma i skåpet, utan nycklar såklart.
Undrar om det går att borra ut cylindern? Och sedan sätta in en ny?

På Tradera finns nya cylindrar att köpa till bra pris.
 
nattugglan11 skrev:
Min fråga är, vilken typ av borr använder man för att borra igenom ett låshus av stål? Räcker det med en vanlig stålborr från "Claes Olson" ?
Nä, det duger inte. Köp ett riktigt borr avsett för borrning i stål. Själv använder jag DORMER när jag borrar cylindrar.
 
Östlund skrev:
Hej, jag har ett nästan nytt Abloy 350 ligger hemma i skåpet, utan nycklar såklart.
Undrar om det går att borra ut cylindern? Och sedan sätta in en ny?

På Tradera finns nya cylindrar att köpa till bra pris.
Ett sånthär?
http://www.youtube.com/watch?v=Yh46F3we1-M

Isf tror jag inte att det går ;)
 
Japp, oki, då försöker jag inte ens då..

Har iaf köpt ett nytt Abus ist.
 
Östlund skrev:
Hej, jag har ett nästan nytt Abloy 350 ligger hemma i skåpet, utan nycklar såklart.
Undrar om det går att borra ut cylindern? Och sedan sätta in en ny?

På Tradera finns nya cylindrar att köpa till bra pris.
Köp låscylindrar på Tradera känns väl ändå lite tveksamt? Handla av okänd person som dessutom har din adress efter slutförd affär...
 
  • Gilla
mangomüsli
  • Laddar…
Var med när en låssmed öppnade ett 7-tillhållar. En 15mm hålsåg ca 2cm ovan handtaget. Sedan var det bara att ta en plattmejsel och vrida i mekaniken.
 
Har ett par låssmeder som handlar borrar för att just borra lås, och de köper en borr som har ditlödda hårdmetallskär.

Svindyra (150:- för en 5.5mm) men tydligen väldigt effektiva.

Kommer inte ihåg vad de heter just nu tyvärr.
 
150kr är väl inget i borrsammanhang :) Man får vad man betalar för

Jag jobbar med larm och borrade ut en nyckeltub (nyckelförvaring av husnyckeln med ett lås som väktare har tillgång till) och det var nån hss (snabbstålsborr) från typ wurth. Rekommenderar inte en batteridriven borrskruvdragare som jag använde då, en sladdborr från biltema för 200kr är bättre lämpad
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.