DEWALT DWE7492 kör jag själv med och den tycker jag är den bästa portabla bordsåg då man får en relativt starkt såg och lätt att ställa in men framför allt är anhållet överlägset bättre än de flesta andra då både fram och bak går på kugghjul så ingen risk att de blir snett som de kan bli med många andra modeller. Sen Dewalts mindre variant är även helt okej men har man plats så rekommenderar jag dwe7492!

Har också en GTS 10XC och är helt klart nöjd med min. Byggde ett eget bord till den, men känner nog att jag skulle investerat i det fällbara från Bosch (GTA 10 W) från början. Nu sitter jag och väntar på en kampanj med bra pris på det :)

Finns en tysk snubbe som gör små egentillverkade kit för att göra den bättre som jag har funderat på att köpa några av. https://nachdenksport.de/product-category/zubehoer-tischkreissaegen/bosch-gts-10-xc/
Men jag gjorde det främst i början, tycker numera att den är fullt tillräckligt bra i fabriksutförande för min del.
Det enda som jag fortfarande funderar på är kittet för att tighta till släden som nu kan röra sig någon mm i sidled. Men jag har hittills hunnit glömma bort det mellan användningarna

• Gilla
HHHGF
  • Laddar…
jag har en Makita 2704 som jag är nöjd med, skaffade den för det större sågdjuppet mot vad jag hade tidigare.
Men den är gränsfall när det gäller flyttbarahet, både tung och klumpig

GTS10XC här med, inga problem med anhållet.
Gör jobbet, lite otymplig att släpa runt på, använder själv GTA60W som funkar mycket bra.

Redigerat:
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Synpunkter på denna:

[bild]

Måste väl vara ett bra pris även om den kanske är i minsta laget?

[länk]
Jag är supernöjd med min ,behöver ingen större , men bordet såg rappligt ut så jag köpte ett Makita bord som är stabilt o lätt att rulla ut o in ur garaget

Hade Bosch, missnöjd med anhållet. Sålde den och köpte en dewalt. Väldigt nöjd. Har den under snickarbänken och lyfter fram vid behov. Kan inte nog trycka på hur viktigt anhållet är. Dewalten är exakt och är ett rent nöje att använda.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Har en Bosch GTS 10 XC. Väldigt nöjd. Den kapar allt och har kraft om man behöver det.

Anhållet behöver man justera själv för att få exakt, det tar 4 minuter.

Enda negativa är att den är tung och otymplig, GTA 60 W rekommenderas om man ska flytta sågen.

• Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
J Jdel skrev:
Hade Bosch, missnöjd med anhållet. Sålde den och köpte en dewalt. Väldigt nöjd. Har den under snickarbänken och lyfter fram vid behov. Kan inte nog trycka på hur viktigt anhållet är. Dewalten är exakt och är ett rent nöje att använda.
Håller med om hur viktigt anhållet är. Det är nog den viktigaste detaljen på en bänksåg. Jag var beredd på att det skulle behöva lite kärlek för att vara bra när jag köpte Bosch GTS 10, efter att ha sett alla videos om folk som DIY-fixar det på olika sätt. Men mitt var helt parallellt från början och både rör sig smidigt och låser parallellt varje gång. Även med förlängningen utfälld.
Det enda jag stör mig på är att förvaringsplatsen för anhållet på sidan knappt är värt namnet. Så jag behåller den på bordet i stort sett hela tiden.

Dock måste jag säga att DeWalts anhåll på kuggar ser väldigt solitt ut med kuggarna
Dock måste jag säga att DeWalts anhåll på kuggar ser väldigt solitt ut.

Jag har lillebror GTS 10J. Den är framförallt byggd för att flyttas på. Väldigt nöjd med den också, dock har jag ju inget att jämföra med.
Tror jag betalade runt 5' när det va kampanj någonstans.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Anderssjo Anderssjo skrev:
jag har en Makita 2704 som jag är nöjd med, skaffade den för det större sågdjuppet mot vad jag hade tidigare.
Men den är gränsfall när det gäller flyttbarahet, både tung och klumpig
Jag kör också en Makita 2704. Perfekt med den stora klingan. Anhållet är också bra. Men ska man använda den portabelt bör man nog köpa med ställningen på hjul också.
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...9fh3Ci1MSv-83XpzE0pWJdAcJid-e4uhoChIUQAvD_BwE

Jag har en sådan här https://www.jula.se/catalog/verktyg...ektriska-kap-gersagar/kap-ger-klyvsag-242167/ som jag varit nöjd med. Går att fälla in och ihop så blir inte så stor och kan rullas in under något bord eller mot någon vägg (eller tas med i bilen).

Dock har jag knapt användt det där stödet som löper i T-spåret, det känns rangligt, utan bara användt sidostödet (eller vad det heter) för att klyva. Några år sedan jag köpte min, så det är ju inte säkert den är identisk, men känns som en sånn där produkt som någon fabrik i Kina tillverkar exakt samma de senaste 20 åren.

J
De brukar få lite kommentarer om att vara "billigt" kina-krafs men jag tror aldrig jag har läst det från någon som har haft en. Har i och för sig inte hört positivt från någon som har en av dem heller.

Swedendro har nyare variant av Axminster 254TS som fått bra kommentarer här på forumet. Lite dyrare men det finns tillbehör.

https://swedendro-tools.se/se/produ...r/axminster/axminster-craft-justersag-ac254ts

Redigerat:
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Jag har ju som sagt dwe7492 men eftersom det även nämdes duabs justersåg så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter då jag även har
Duab Justersåg MJ2325D. Den är ju betydligt dyrare än de som länkades men funkar ändå ganska bra att jämföra dock har jag inte på den skjutbara delen för jag använder den 9/10 till att klyva och tyckte den va mest i vägen då så har tagit bort den tillsvidare. Men annars funkar den väll helt okej till det jag använder den till men det är ju en kina såg och det märker man på vissa saker om man jämför med Tex Dewalten. Men sen är det väldigt skönt med ett relativt stort stabilt gjutjärnsbord på en sån stationärsåg.

Men skulle man jämföra Dewalten och Duab Justersåg MJ2325D så är som jag nämnt tidigare anhållt mkt bättre på Dewalten och Strömbrytaren som man bara lätt kan sätta knäet till för att stänga saknar jag. Sen när de kommer till själva motor så upplever jag heller inte att duabs är något starkare trots att den är 3-fas vilket jag är lite besviken på dock sitter klingan jag fick med som är väldigt fintandad och sågar väldigt fint vilket gör jämförelsen lite orättviss men de va en sak jag har reagerat på.

För att summera det hela så rekomenderar jag fortfarande Dewalten framför Duab Justersåg MJ2325D då det ända jag ser är bättre är att bordet är större och i gjutjärn men har man inte platsen eller lyxen att ha båda så är Dewalten grym, sen är ju även Duabsågen ungefär dubbelt så dyr. Det ska även tillägas att jag för övrigt inte är ett större fan av Dewalt maskiner förutom kap-gersåg och klyvsåg men dessa är dock svårslagna

• Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.