326 läst ·
4 svar
326 läst
4 svar
Vilken betong? Poolplatta
Jag blev precis klar med formen (kantelement + cellplast + armering) till poolgrunden och det är dags att beställa betong. Jag har tänkt mig att det ska levereras med ränna som kommer nå ett hörn av formen och sedan är tanken att manuellt fördela ut betongen.
Poolmanualen säger vanlig C28/35 men jag funderar på om det kunde vara en idé att köra på SKB i detta fall? Slipper då vibrera men främst att det kanske flyter ut lite lättare också - eller blir det större risk för separation vid manuell hantering?
Så vad säger ni i detta fall, SKB eller inte?
Poolmanualen säger vanlig C28/35 men jag funderar på om det kunde vara en idé att köra på SKB i detta fall? Slipper då vibrera men främst att det kanske flyter ut lite lättare också - eller blir det större risk för separation vid manuell hantering?
Så vad säger ni i detta fall, SKB eller inte?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Jag körde SKB i poolen och skulle inte göra det igen. Ja, du slipper vibra, men det var svårt att få till ytan så jag fick köra slip för att få till den. Kommer att behöva spackla lite för blåsor blir gropar när man slipar.
Skulle jag göra det igen skulle jag ha kört vanlig och glättat.
Skulle jag göra det igen skulle jag ha kört vanlig och glättat.
Jag gick i samma tankar när jag skulle gjuta grundplatta och hade tänkt köra på SKB. Blev avrådd av betongfirman då den är svårare att hantera och kräver en väldigt bra gjutform. Det blev att jag körde med S4 som flyter ut bra och inte kräver jättemycket vibrering. Men snacka med betongfirman du tänkt använda så ger de dig råd i valet.
Klicka här för att svara