22 861 läst ·
26 svar
23k läst
26 svar
Vilken båt för fiske
Ok. Fast kartorna till HDS förefaller svindyra, typ över 4000 kr tyckte jag mig notera vid en snabb sökning.Manhood skrev:
Ja, mycket kul prylar finns det. Autopilot ligger nog utanför räckhåll för min lilla båt. Det lär vara Mälaren som blir primära fiskesjön, och för den finns sjökort. Djuprigg kopplat till GPS/ekolod, hur funkar det?sblixten skrev:Se till att du kan få allt till en skärm. Det underlättar tycker jag.
Sen vet jag inte om du skall koppla ihop dem med något annat(temperatur, fart, autopilot, djuprigg, plotter, etc),
men fundera på det innan du köper GPS och ekolod (så de stödjer de protokoll du kommer få behov av).
Och att du kan få tag i sjökort, att det finns där du skall fiska och till en billig peng. Logg och överföring till dator hemma är också bra.
När man har elriggar kan man koppla dom till din eloktronik. Vill du typ att djuplodet ligger 5 m över botten så styrs riggarna automatiskt efter vilket bottendjup du har.bra-byggare skrev:
Kan rekommendera att köpa en frontmonterad elmotor så småningom när du snöat in ordentligt på fisket. Minnkota med I-pilot är fiskarens bästa vän.
Autopilot, elektroniskt ankare mm.
Kostar en slant men är värt varenda öre.
Ja, och det är ingen Finlandsfärja jag skaffat, så utrymmet för instrument känns begränsat. Jag funderade ett tag på att göra plats för en laptop i båten för att komma billigare undan (laptopar har jag gott om, och en gammal GPS som kan anslutas till PC ligger också och skräpar). Men jag tror det kommer bli för struligt med en massa lösa icke vattentäta grejor och sladdar, så det kommer bli en kombienhet är jag nästan säker på. Och större än 4-5 tum lär det nog inte bli, men det beror mest på att priserna sticker iväg.Manhood skrev:
Mmm, när jag kollade på elmotorer för 15 år sedan var de aktermonterade enkla skapelser. Nu är de frontmonterade och har fjärrkontroll, ankringsfunktion, autopilot och jag vet inte allt, och kostar 10-15 tusen.Och jag som inte ens är bra på att fiska, jag vågar knappt ens tänka på hur sarkastiska min familjs kommentarer kommer vara om jag köper prylar för 50 tusen till båten och fortsätter komma hem utan fisk.Manhood skrev:När man har elriggar kan man koppla dom till din eloktronik. Vill du typ att djuplodet ligger 5 m över botten så styrs riggarna automatiskt efter vilket bottendjup du har.
Kan rekommendera att köpa en frontmonterad elmotor så småningom när du snöat in ordentligt på fisket. Minnkota med I-pilot är fiskarens bästa vän.
Autopilot, elektroniskt ankare mm.
Kostar en slant men är värt varenda öre.
Precis som beskrivits.bra-byggare skrev:
Det beror ju också på vilken form av fiske som du skall hålla på med.
Själv blir det 80% Trolling och det är då man har användning av detta.
Det är samma där, när jag trollade för 15-20 år sedan kastade vi ut dragen från spinnspöna (samma spön jag fortfarande har kvar) och sen rodde vi. Nu måste jag lära mig allt coola som har hänt sedan dess, trolling med elektroniska djupriggar, elmotorer, ekolod, vertikalfiske, jerkfiske, flätlina... och eventuellt skaffa massa nya grejor. Mina gamla glasfiberspön och haspelrullar verkar fullständigt omoderna, för att inte nämna rejält slitna.sblixten skrev:
haha, men då blir det ändå roligare att få fisk på dem och så kan du tracka alla oss med utrustningbra-byggare skrev:Det är samma där, när jag trollade för 15-20 år sedan kastade vi ut dragen från spinnspöna (samma spön jag fortfarande har kvar) och sen rodde vi. Nu måste jag lära mig allt coola som har hänt sedan dess, trolling med elektroniska djupriggar, elmotorer, ekolod, vertikalfiske, jerkfiske, flätlina... och eventuellt skaffa massa nya grejor. Mina gamla glasfiberspön och haspelrullar verkar fullständigt omoderna, för att inte nämna rejält slitna.
Lite uppdatering. Båten går bra, men jag börjar redan bli sugen på en större. Man märker när det blåser lite att man sitter i en liten båt. Det blir trångt när man är flera i båten också. Men jag behåller nog min Buster XS-R ett tag till ändå. Jag skaffade ett Lowrance HDS-5 ekolod/plotter också och det är klart bra att ha tillgång till för att välja fiskeplatser.
Jag har varit ute och fiskat kanske 10 gånger hittills, mest i Mälaren men även rullat iväg båten till Trosa skärgård Det är helt klart ett skojigt nöje detta med båt, nuförtiden får jag ju fisk varje gång, det är en milsvid skillnad mot när jag i tonåren försöka fiska från land och fick i princip aldrig fisk. Nu börjar jag tycka att utan minst 5 landade fiskar är en dålig dag.
Nästa grej på listan är en elmotor för att kunna flytta sig korta sträckor, t.ex. tillbaka till fiskeplatsen efter att ha drivit iväg ifall jag inte velat ankra. Jag funderar på att skaffa den billigaste minsta aktermonterade Minn Kotan för ca 1500 kr, men jag undrar om den är för liten och om jag borde satsa på storleken större på en gång, men det är nästan dubbla priset?
Jag har varit ute och fiskat kanske 10 gånger hittills, mest i Mälaren men även rullat iväg båten till Trosa skärgård Det är helt klart ett skojigt nöje detta med båt, nuförtiden får jag ju fisk varje gång, det är en milsvid skillnad mot när jag i tonåren försöka fiska från land och fick i princip aldrig fisk. Nu börjar jag tycka att utan minst 5 landade fiskar är en dålig dag.
Nästa grej på listan är en elmotor för att kunna flytta sig korta sträckor, t.ex. tillbaka till fiskeplatsen efter att ha drivit iväg ifall jag inte velat ankra. Jag funderar på att skaffa den billigaste minsta aktermonterade Minn Kotan för ca 1500 kr, men jag undrar om den är för liten och om jag borde satsa på storleken större på en gång, men det är nästan dubbla priset?
Klicka här för att svara