Om du inte absolut måste ha en kombo, så tycker jag du ska gå på en skivslip med större diameter. Det är alldeles för lätt att både bränna träet och klägga igen papperet när det blir så varmt som en så liten skiva blir.

Jag bytte från en sån du länkade till en skivslip med 300 mm (305?) diameter och då blev det mycket trevligare.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Det finns nog några få kinesiska fabriker som sprutar ur sig liknande maskiner med diverse olika klisterlappar på. Antingen köp en dyr på riktigt och ställ krav på stabilitet och precision, eller ta den billigaste kinesen. Den länkade i första inlägget är absolut en kines bland andra.

Den jag hade hette Ryobi, men det gick rätt enkelt att se att den fanns under andra namn. På undersidan var det en ful och märklig ojämnhet i gjutningen som jag sett identisk på en annan slip på något varuhus.

• Gilla
Colonel Bogey
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det finns nog några få kinesiska fabriker som sprutar ur sig liknande maskiner med diverse olika klisterlappar på...
Jo, jag börjar inse det :-/ Kanske ändå kolla efter en lite större kombislip som denna https://smaskin.se/band-och-tallriskslip-bts-250?q=bts 250 (som även det är en kines) och försöka hitta billigaste varianten. Tallriken är i alla fall 250mm. Alternativet skulle vara en 300mm cirkelslip, får fundera.

Hade jag haft plats o tålamod hade väl det bästa varit att hitta nån 50 år gammal Solberga eller EJCA-maskin. Men dom går på trefas och väger 200kg :-)

En snikvariant i pengar och plats kan vara att sätta en befintlig excenterslip i en hållare med ett litet bord i vinkel. Några fördelar (om det är en bra maskin) att det är lätt att byta papper, bra dammhantering och effektivitet(särskilt med rotexvarianter). Nackdelen är att det inte ger större talrik än 150 mm (men det är nog ingen ingen showstopper för många jobb?).
Vilket år som helst nu ska jag bygga en för min sällan använda Bosch GET150 enligt denna förlaga:

• Gilla
jaolha och 2 till
  • Laddar…
Jag valde en oscilerande spindel- och bandslip istället. Den täcker ett större område av slipjobb och även om en skiva är bättre på vissa uppgifter så är det alltid en kompromiss när man har ont om plats.

Om du har en svarv, eller ska skaffa en svarv, går det lätt att göra en slipskiva till den.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag valde en oscilerande spindel- och bandslip istället. Den täcker ett större område av slipjobb och även om en skiva är bättre på vissa uppgifter så är det alltid en kompromiss när man har ont om plats.
Ähum - om man nu skulle satsa på en stor slip, typ Hammer HS 950: Kan man ha den till de flesta träslip-jobben i en liten verkstad? (frågar åt en kompis ;-) )

C Colonel Bogey skrev:
Ähum - om man nu skulle satsa på en stor slip, typ Hammer HS 950: Kan man ha den till de flesta träslip-jobben i en liten verkstad? (frågar åt en kompis ;-) )
I så fall skulle din kompis få en slip som är sjukt mycket mer mångsidig och användbar än de som diskuterats i tråden. Jag har använt en sån och bandet är tillräckligt tajt och ofladdrigt nog för att kunna slipa med bra precision.

MEN det är lite småläskigt att slipa för små saker på den då den drar i sidled och inte rätt ner i bordet. Det går att komma runt rätt bra genom att fixa en lite större anhållsliknande pryl man fäster i spåret i bordet. Då trycks ämnet mot det i stället för ner i bordet. Man får väl vrida huvudet i 90 grader och låtsas att det är en skivslip.

Jag har en kinavariant av den typen och jag blev lite sugen att byta då felderreklamen som kom i brevlådan i dag hade den prissänkt. Fick din kompis samma reklam i dag?

Hep Hep skrev:
I så fall skulle din kompis få en slip som är sjukt mycket mer mångsidig och användbar än de som diskuterats i tråden. Jag har använt en sån och bandet är tillräckligt tajt och ofladdrigt nog för att kunna slipa med bra precision.

MEN det är lite småläskigt att slipa för små saker på den då den drar i sidled och inte rätt ner i bordet. Det går att komma runt rätt bra genom att fixa en lite större anhållsliknande pryl man fäster i spåret i bordet. Då trycks ämnet mot det i stället för ner i bordet. Man får väl vrida huvudet i 90 grader och låtsas att det är en skivslip.

Jag har en kinavariant av den typen och jag blev lite sugen att byta då felderreklamen som kom i brevlådan i dag hade den prissänkt. Fick din kompis samma reklam i dag?
Men precis... Min kompis håller på att städa upp bland alla små o billiga skitmaskiner och nu när jag (sorry, menade han) flyttar in i en lite större verkstad så blir bara de små kvalitetsmaskinerna som faktiskt används kvar: Festool Kapex 120, sänksågen HK55, Domino 500, Rotax 125, lilla fräsen 1010, dammsugaren o MFT-bordet. Dessutom får pelarborrmaskinen som var snorbillig men faktiskt fungerar OK vara kvar.

Bandsåg ska införskaffas o den lilla rikt/planhyveln som aldrig riktigt funkat ska bytas ut. Så det är jäkligt frestande att skaffa Hammers minsta prylar - bandsågen N2-38, plan/rikt A2-26 och då möjligen även slipen HS 950. Åsså en lite större spånsug...
Sparkontot går åt h-e men så är man ordentligt kittad ;-) Jag är frestad, snälla säg att jag tänker fel!

Svårt att säga att du tänker fel, när jag tänkt ungefär likadant. Dessutom är jag varken din fru eller din bank.

Om du nu skulle ge dig på att köpa de tre maskinerna, så töm hela spargrisen på en gång. Det går absolut att få hyfsade rabatter från Felder om man köper flera prylar.

• Gilla
Colonel Bogey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.