Hej!
Har ett hus från 1947 som jag haft i 8 år. förra ägaren tilläggsisolerade vinden men den har sett rätt bra ut.Sen började jag kika lite vid takfotsventilationen och där såg det värre ut. Finns påväxt där. Fördelen är att det går väldigt sakta. På sommaren är det helt OK fuktighet på runt 50%. På vintern i minus grader är det heller ingen fara då mögel inte växer då.
Problemet är höst och vår och milda vintrar. Haft en fukt mätare däruppe en tid och ibland ligger det straxt över nollan nu i vinter och 90+ fuktighet. Regnar det ute eller kanske snöar så kan det vara 5-8+ med 95+ fuktighet. givetvis är det värre nere vid takfoten.
Taket har någon svart papp under sågspånsisoleringen och på detta ligger det massor av glasull som tilläggs isolering.
Tänkt täppa till alla takfotsventiler och nock ventiler med skum och sedan sätta in en sorptionsavfuktare.
Är mest fundersam på om den jag tänker på fungerar på min vind som är 65 KVM. inte full höjd heller går man i mitten så få får man gå på knä. Alltid klurigt när dom skriver "upp till".
https://fresh.se/produkter/avfuktare/sorptionsavfuktare/720016
Denna bör fungera eller vad säger ni proffs? bör jag gå upp till den större 1200 modellen?
Kommer köpa lite rör på biltema så jag kan sprida runt den torra luften litegrann på vinden.
Jo jag vet att jag BÖR riva ut hela vinden och plasta in den och fylla på med ny isolering. men ork, vilja och ekonomi sätter tvärstopp där.
Så tänker jag rätt?
Mvh: Adam