Hej,
Jag är på jakt efter en ny tvättmaskin och tycker mig fått ganska bra koll på vad jag söker men står nu och väljer mellan två olika tvättmaskiner. Vilken av dessa två tvättmaskiner tycker ni är bäst?

http://www.whiteaway.se/product/lg-f1480qds/ har fått råd och röns bäst i test och jag har sett att många rekommenderar den.

http://www.whiteaway.se/product/siemens-wm14a163dn/ har också fått bra rekommendationer och jag vet inte den är ju lite billigare så lutar kanske lite åt den.

Hjälp mig väldigt gärna jag vet inte riktigt vilken jag ska välja.

Jag tycker dom två maskinerna spelar i helt olika divisioner. Jag tror att det är den LGn som vi har och är mycket nöjda.
Är det Bosch/Siemens du vill ha så har dom säkert någon i samma klass som LGn.

Vi har just beställt LGn du länkar till (Elgiganten har den för 4990 nu). Vår gamla whirlpool packade ihop i Lördags. Tja gammal o gammal, 8 år. Den har alltid strulat lite med läckage. Men i lördags slutade den helt enkelt att gå i programmet. Misstänker att styrdelen har pajat.

Jag laddade ned bruksanvisningen till Siemens maskiner (inte just den länkade), det såg aut som att i princip alla deras program kör i minst två timmar. Kunde inte se att de har något snabbprogram. Det fick mig att leta vidare.

LGn har ju en lite extra grej med ångfunktionen, fungerar den så ser jag det som ren bonus.

nikasp
@hempularen: Det stämmer inte riktigt. Jag har den här maskinen, Siemens IQ700 för 5990 kr, och den har tom 15 minuters program men jag kör oftast mix-program som går på 53 minuter (men om jag fattat rätt så kan den gå snabbare eller långsammare beroende på tvättmängd). Grymt tyst och väldigt mycket inställningsmöjligheter och tom egna program. Ja, jag är lite Siemensfreak efter att ha haft två nya kök och TM/TT med Siemens. Dock inte längre än 3 år så jag kan inte uttala mig om hållbarhet.

http://www.elgiganten.se/product/vi...14S464DN/siemens-iq700-tvattmaskin-wm14s464dn

Min Bosch, som är i stort samma maskin som Siemens har också 15 min program. Som iofs inte alls tar 15 min utan snarare 30.. Så kan det gå. Dessutom har den en snabbknapp för vanliga program som tar ner tiden från ca 2h till 1h. Extremt svårt för att centrifugera om man slänger in 1-2 plagg bara. Enda jag tycker är dåligt med den.

Då har vi kört LG F1480 nu i några dagar. Väldigt nöjd. Den är tyst, kännns lugn.

Man har väldigt stor frihet att modifiera programmen. Ångfunktionen skall ju dels ta bort fläckar bättre, dels har de en "fresh up" funktion. Man kan slänag in 3 skjortor, och 20 minuter senare kommer de ut ångstrukna.

Det låter osannolikt att det skall fungera.

Jag har provat med några skjortor. Dels med 2 nytvättade (torra) som är nästan strykfria i kvaliteten. De blev helt OK, inte riktigt som nystrukna, men jelt ok att använda direkt.

En 3e skjorta, där var jag lite elak mot funktionen, den hade legat ostruken i en hög ganska länge, och hade fått några kraftiga veck. Den blev klart slätare men behövde strykas fortfarande.

Om ångtillsatsen vid fläckborttagning fungerar har jag ingen uppfattning om. Och det kommer jag nog aldrig att få klart för mig heller såvida den inte visar sig vara helt magisk och få bort precis alla fläckar. Men annars är det svårt att avgöra om en borttagen fläck hade gått bort ändå.

LGn fick som du säger bäst i Råd och Röns test och är säkert en bra maskin.

Några punkter dock:
*I testet tvättade den betydligt sämre med ångfunktionen påslagen än när den var avslagen. Ångan verkar vara något av en plojgrej tycker jag.
*Ett 40 °C standardprogram tog tre timmar att slutföra, jämfört med runt två timmar för de flesta andra maskinerna. Jag vet ju inte, men man kan ju misstänka att det mycket är pga denna extremt långa programtid som den presterar så bra... Tvättmedlet får ju längre tid på sig att verka?
*Vet att LG haft en del problem med dåliga lager.

Däremot gillar jag LG:s system med en borstlös motor monterad direkt på trumman utan drivrem och dess höga kapacitet =)

Hur lång tid tar det snabbaste programmet för LG tvättmaskin?

BigGitt skrev:
Hur lång tid tar det snabbaste programmet för LG tvättmaskin?
30 gr 30min
40 gr 40min
60 gr 60min

Då kan man inte proppa maskinen full med 8kg tvätt.

Annars så ställs ju tvättlängd och vattenmängd in av maskinen beroende på tvättvikten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.