Ska snart installera ett bubbelbadkar med en total maxeffekt på 4660W. Vilken automatsäkring behövs för det? Går det bra med 10A eller behöver jag ha 16A? (Kommer naturligtvis att anlita en behörig elektriker till detta, men vill veta om jag kan använda befintlig säkring).
/Johan

Gissar att badet vill ha 3 fas, då räcker en 3-polig 10A.
Glöm inte JFB!

Enligt bilden på sidan 8 behöver karet en matning på 3 gånger 2,5 mm2, samt en 16 A säkring. Karen brukar även ska föregås av en allpolig brytare som man med fördel placerar vid dörren till badrummet. Den kan även placeras vid tex centralen men bör då vara låsbar, typ säkerhetsbrytare.
Ps
Den totala effekten är enligt bilden för Executive 3150 Watt

Redigerat:
Med största sannolikhet så måste elektrikern dra fram en ny trefasledning från din central. Det gjorde vi iaf när vi renoverade ett badrum i vintras.

Varför räcker inte en 3-fas grupp på 10A?

Därför om man tittar på kopplingsschemat ska det vara en fas och 16 A

Jag fastnade på "en matning på 3x2,5 16A". Tolkade som trefas.

elmont skrev:
Ps
Den totala effekten är enligt bilden för Executive 3150 Watt
Ja det är sant, men med den extrautrustningen som jag valt till så kommer den totala effekten upp till 4660W!

Du har alltså underhållsvärmare som tillbehör till Executive? Hittar inget klockrent exempel på det i bruxet.
Men i vilket fall behövs två faser och nolla, 2.5 mm² och 16 A säkringar då en av faserna alltid ser ut att att ha en märkeffekt på över 2.3 kW.

Ja jag har underhållsvärmare och kompressor bl.a. som tillval.
Men om jag nu ska förbereda lite innan en elektriker ska ta över, vilken kabel ska jag köpa? Tänkte dra den från automatsäkrings skåpet genom de två väggar som jag har ivägen och fram till där karet ska stå. Så är det jobbet gjort i.a.f. Vill ju gärna dra rätt kabel från början :-)

Fråga din elektriker vilken typ av kabel han vill ha. Men någon typ av 5g2,5 skulle jag välja. Vilken typ av kabel beror på hur den ska förläggas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.