1 746 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Vilken automatsäkring behövs?
Ska snart installera ett bubbelbadkar med en total maxeffekt på 4660W. Vilken automatsäkring behövs för det? Går det bra med 10A eller behöver jag ha 16A? (Kommer naturligtvis att anlita en behörig elektriker till detta, men vill veta om jag kan använda befintlig säkring).
/Johan
/Johan
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Gissar att badet vill ha 3 fas, då räcker en 3-polig 10A.
Glöm inte JFB!
Glöm inte JFB!
Enligt bilden på sidan 8 behöver karet en matning på 3 gånger 2,5 mm2, samt en 16 A säkring. Karen brukar även ska föregås av en allpolig brytare som man med fördel placerar vid dörren till badrummet. Den kan även placeras vid tex centralen men bör då vara låsbar, typ säkerhetsbrytare.
Ps
Den totala effekten är enligt bilden för Executive 3150 Watt
Ps
Den totala effekten är enligt bilden för Executive 3150 Watt
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Du har alltså underhållsvärmare som tillbehör till Executive? Hittar inget klockrent exempel på det i bruxet.
Men i vilket fall behövs två faser och nolla, 2.5 mm² och 16 A säkringar då en av faserna alltid ser ut att att ha en märkeffekt på över 2.3 kW.
Men i vilket fall behövs två faser och nolla, 2.5 mm² och 16 A säkringar då en av faserna alltid ser ut att att ha en märkeffekt på över 2.3 kW.
Ja jag har underhållsvärmare och kompressor bl.a. som tillval.
Men om jag nu ska förbereda lite innan en elektriker ska ta över, vilken kabel ska jag köpa? Tänkte dra den från automatsäkrings skåpet genom de två väggar som jag har ivägen och fram till där karet ska stå. Så är det jobbet gjort i.a.f. Vill ju gärna dra rätt kabel från början
Men om jag nu ska förbereda lite innan en elektriker ska ta över, vilken kabel ska jag köpa? Tänkte dra den från automatsäkrings skåpet genom de två väggar som jag har ivägen och fram till där karet ska stå. Så är det jobbet gjort i.a.f. Vill ju gärna dra rätt kabel från början
Klicka här för att svara