D
Hej.
Har ett tag letat efter information om skillnader mellan 1 fas och 3 fas.
Bor i bostadsrätt med en fas och vill göra om till 3 fas, men är lite större arbete o kostnad än trot.
Om det ska bli av måste nog styrelsen göra en del av arbetet.

Nu till min fråga om man bortser kostnaden göra om till 3 fas, vilken är skillnaden på månadskostnaden mellan en och 3 fas? Har hört det ska vara ökad kostnad till elleverantören eller de som äger utrustningen.

Du får kolla med ditt elbolag (nätbolaget). Det vanliga är att det är samma kostnad för enfas som trefas. MEN om du har enfas idag, så har du troligen 25A huvudsäkring. Om du byter till trefas men behåller 25A huvudsäkring så blir det dyrare. Men väljer du ex. 16A huvudsäkring, som borde räcka till en rimligt stor lägenhet, så blir det samma eller billigare.

Du får ju då 3x16A.

Kan bli svårt att få föreningen att dra in trefas till endast en lägenhet.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Många elleverantörer tar den fasta avgiften endast efter säkringsstorlek oavsett om det är en eller trefas, några tar samma fasta avgift upp till 63 A så det varierar rätt mycket. för att veta så måste man fråga nätägaren.

tommib
Du måste få med dig föreningen på detta. Det är sannolikt helt orimligt att dra om elen endast till en lägenhet. I så fall är det byte för alla som gäller. Hur stor är föreningen? Vad är oddsen att du lyckas övertala alla andra om att det är en bra idé? Varför vill du ändra?

C
Jag bytte till 3x16 från 1x25 när jag renoverade lägenheten och ändå bytte lägenhetscentralen, och abbonemangskostnaden blev exakt samma om jag minns rätt (Fortum).

Angående själva bytet köpte jag kabeln själv för ca. 40 kr/m om jag minns rätt och det tog ca. en timme för mig och elektrikern att byta den gamla. Ytterligare ca. en timme att byta mätartavlan. Summa summarum kostade det mig bara några tusenlappar. Då var förvisso förutsättningarna utmärkta.

Grannen ovanför som också höll på att renovera var förbi och blev nyfiken och frågade om priser, så vi snackade lite om detta, tittade på fakturor och så. Någon månad senare snackade jag med honom igen och då hade han låtit sin elektriker fixa bytet utan att först fråga om priset. Han hade landat på runt 20 000:- för samma jobb, fick bl.a. betala typ 200 kr/m för samma kabel om jag minns rätt. Tyckte lite synd om killen.

En "kul" grej i sammanhanget var att föranmälan hade fastnat i Fortums rullor så mätaren hade inte blivit bytt och min elektriker fick hänga allt provisoriskt på en fas. Fortum skickade då faktiskt ut två mycket trevliga och glada killar på kvällen som bytte mätare och kopplade det sista i centralen. :thumbup:

Redigerat:
tommib
cpalm: Hur gick det till att bara byta en lägenhet i ditt fall? Inget strul med matningen i huset? Var stigaren tillgänglig enkelt?

I min förening från 60-talet är de flesta lägenheter matade med 1 x 25 A, endast de största har 3 faser.
Under årens lopp har drygt ett dussin bostadsrättshavare på egen bekostnad ändrat till 3 x 20 A utan att några problem uppstått.
Börja med att konsultera en elektriker. Har kabelrören plats för de nya ledningarna? Finns det tillräcklig effekt installerad i huset? Om de tekniska förutsättningarna är OK, kan styrelsen knappast neka tillstånd.

D
Föreningen är 70+ lägenheter, el är från 60 talet vad jag hört.
Jag är inte ensam styrelsen fått frågan tidigare. Men svaret jag fått från ordförande ingen mening bytta ut något som funkar.

Varför jag vill ha tre fas är för jag ska kunna använda flera produkter samtidigt eller i alla fall inte behöva tänka på att man måste vänta med diskmaskinen för ugnen är på. Samt hade varit skönt veta elen är ok och söker. Med tiden så har blivit fel på elcentralen glapp eller liknande gjort så att fastän man tar ut en av propparna är elen på.

D
Har pratat med elektriker, har turen att ha en gemensam bekant. Problemet är att det är en fas i hella trappen annars hade jag själv stått för kostnaden att dra ner fem kanals/fas kabel och elmätaren m.m. Verkar vara en fas till elmätaren och behövs då dras fram tre fas för klara det.

C
tommib skrev:
cpalm: Hur gick det till att bara byta en lägenhet i ditt fall? Inget strul med matningen i huset? Var stigaren tillgänglig enkelt?
Det var inga konstigheter alls, det är flera i huset som uppgraderat. Men då är hela anläggningen omgjord på 80-talet så alla lägenheter har ett eget rör för stigarledningen, tre faser genom alla mätartavlor och bra sektionerat. Enda problemet var att mätartavlan förvisso var förberedd för trefas, men jag fick inte tag på grejorna som behövdes så tavlan fick bytas.

D
Tänker även på kostnaden mellan tre fas och en fas för styrelsen/föreningen då misstänker det nog påverkar de också

D
Problemet är att jag tror föreningens el är från 60 talet och inte gjorts någon uppdatering. Jag hoppas det i alla fall gjort koll på den men inget jag vet. Det jag velat är at föreningen ser över och drar så att det finns tre fas fram till nätar tavlorna så att veke lägenhet om de vill själva kan ta kostnaden och dra in tre fas till sin lägenhet. Alternativt att man även drar till lägenheterna om majoriteten vill eller det av säkerhet behövs.

D
Tack för svaren och kommentarerna. Inte så erfaren här en så tar tid bli van hur man ska svara frågorna, misstänker mer är siraten man använder.

Ska man ha trefas så bör man ha det i alla lägenheter och det kostar en slant att bygga om hela "stammen" i huset och är anläggningen från 60 talet finns det knappast något "tekniskt" behov för ombyggnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.