BirgitS BirgitS skrev:
Jag och andra tycker det ser ut som en skjutdörr. Du är lite sen på bollen.
Att jag är sen påverkar knappast duschväggen.
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Varför byta komponenter. Nätägaren har ju +/- 10% i anslutningspunkten. Sedan tillkommer det max 4% spänningsfall i installationen. Spänningen kan således vara från 199V-253V i en godtycklig punkt.
Alltså utbyte av komponenter i den utrustning som genererar 220 VAC och det sker på FU/AU (förebyggande-/avhjälpande underhåll).

Att vi ligger kvar på 220 VAC är bl.a. p.g.a. gällande dokumentation, skyltar, mm, det kostar alldeles för mycket i både pengar och mantimmar att ändra allt från 220 VAC till 230 VAC.
 
J linangen skrev:
Om det sitter en kopplingsdosa som fast installation är det så det ska vara. Oavsett om det är 220v eller 380v..(kolla det först). Sedan har föreningen garanterat en elkille som hjälper boende med att koppla in tvättmaskin i rätt volt..
Ingen av spänningarna som du anger lär vara det som finns i kopplingspunkten. Numera (sedan slutet på 80-talet) är det 230 V respekt. 400 V som gäller. ;)
 
Finner det mycket märkligt att en tråd kan bli nära 300 inlägg för en Fråga om fas och noll i ett vägguttag. Det ska vridas och stöpas i alla olika riktningar av var och en med lite kunskap om EL.. Och det är för det mesta en del av er som ska visa lite av framfötterna i ämnet, kan inte sluta utan vill ha sidta ordet, Varför inte ett kort och riktigt svar på frågan och sedan inget mer, Varför fortsötta med massa som inte är relevant i vad frågan är för. Tänk till lite och är ett svar rätt så gå inte in och kommentera bara för att visa sig på styva linan.
Detta från en som vet en hel del om EL, men avstår gärna till er andra att få till en tråd med flera hubdra inlägg.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 9 till
  • Laddar…
TS har inte varit aktiv på forumet sen i onsdags. Jag befarar det värsta
 
  • Haha
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Alltså utbyte av komponenter i den utrustning som genererar 220 VAC och det sker på FU/AU (förebyggande-/avhjälpande underhåll).

Att vi ligger kvar på 220 VAC är bl.a. p.g.a. gällande dokumentation, skyltar, mm, det kostar alldeles för mycket i både pengar och mantimmar att ändra allt från 220 VAC till 230 VAC.
Visserligen OT men jag vart nyfiken, om du kan/får/vill svara, vad jobbar du med Demmpa? När du skriver genererar låter som ni har ”egen” 220-sida för något, särskilt känslig (gammal) utrustning av något slag eller högspänning in och eget nedtransformerande?
 
E Emil.P skrev:
Visserligen OT men jag vart nyfiken, om du kan/får/vill svara, vad jobbar du med Demmpa? När du skriver genererar låter som ni har ”egen” 220-sida för något, särskilt känslig (gammal) utrustning av något slag eller högspänning in och eget nedtransformerande?
Kan säga så mycket att det är mycket utrustning som är vital för företaget som matas via det nätet.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Kan säga så mycket att det är mycket utrustning som är vital för företaget som matas via det nätet.
Ok;)
 
BirgitS
E Eloffen skrev:
Att jag är sen påverkar knappast duschväggen.
Att du är sen påverkar inte att vi är flera som tycker att det ser ut som en skjutdörr.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När det gäller fuktskador så är hantverkare överrepresenterade, skulle inte förvåna mig det även gäller elinstallationer.
Har aldrig hört talas om att någon elinstallation skulle ha orsakat vattenskador :cool:
Bara för att Strömmen i Stockholm består av vatten så är ström inte lika med vatten. Även om en del kraftverk drivs av vatten ;)
 
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag menar att hantverkare är slarviga och därför överrepresenterade. Självklart i relation till antalet aktörer.
Bilförare är överrepresenterade vad gäller trafikolyckor
Alltså är icke bilförare bättre på att köra bil :thinking:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Bilförare är överrepresenterade vad gäller trafikolyckor
Alltså är icke bilförare bättre på att köra bil :thinking:
Du får nog kolla upp absolut vs relativ statistik.
 
U Uffe A skrev:
Har aldrig hört talas om att någon elinstallation skulle ha orsakat vattenskador :cool:
Bara för att Strömmen i Stockholm består av vatten så är ström inte lika med vatten. Även om en del kraftverk drivs av vatten ;)
Byggahusautism som vanligt. Jag sade jag inte har några siffror för elinstallationer men när det gäller fuktskador så är hantverkare överrepresenterade, finns ingen anledning tro det skulle vara annorlunda här
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får nog kolla upp absolut vs relativ statistik.
Har du kollat det vad gäller hantverkare vs glada hemfixare?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Byggahusautism som vanligt. Jag sade jag inte har några siffror för elinstallationer men när det gäller fuktskador så är hantverkare överrepresenterade, finns ingen anledning tro det skulle vara annorlunda här
Har du statistik över hur måna vattenskador somorsakats av hempulare respektive hantverkare?
Samt hur stor procentuell andel som orsakats av hantverkare.
Skulle vilja påstå att det är lite Malmgren autism i bland vad det gäller dina inlägg :rofl:
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.