Fortfarande är det så att TS55:an inte kan köras med en hand på ett enkelt och smidigt sätt. Därför har jag börjat titta på den mindre Mafell-maskinen med 120 mm klinga och 2,3 kg och 9000 rpm. Den klarar inte reglar, men det har jag ju andra maskiner till. Priset är ca 4 lax med flexibel skena och "systainer"

Tyvärr verkar det som om jag behöver just den slanten till en uppsättning nya vinterdäck....kul..

Varför behöver du såga med en hand? Inte ens när jag tänker efter lite kan jag komma på något moment jag gjort där jag velat köra med en hand.

Tror att MattiasP eg ber om draghjälp med ideer för varför han skulle lägga 4 lakan på en cool mafellsåg. Logiska argumenten håller inte så nu får det gå på dom mjuka argumenten.....
typ... det kommer ingen snö iår...eller Mafell sågar ökar i värde med tiden och skall ses som en investering och inte en kostnad. osv osv

Nimajneb skrev:
Tror att MattiasP eg ber om draghjälp med ideer för varför han skulle lägga 4 lakan på en cool mafellsåg. Logiska argumenten håller inte så nu får det gå på dom mjuka argumenten.....
typ... det kommer ingen snö iår...eller Mafell sågar ökar i värde med tiden och skall ses som en investering och inte en kostnad. osv osv
Spot on!

P
KSP40 är ju onekligen en snuttig såg, men jag hade inte köpt en enhandsklinga som inte klarar 45 mm. Jag är övertygad om att jag skulle ångra mig när man inte kan kapa eller klyva en regel med den.
Skivmaterial kapas ju i princip alltid på ett upplag av någon sort, och då går det bra att köra med sänksågen.

I din sits (och kanske min egen också...) hade jag nog satsat på en KSP55F istället. Jag har aldrig sett en i verkligheten och vet inte hur själva sänkfunktionen och djupinställningen är, men är den smidig så kanske TS55:an blir överflödig och kan avyttras.

En annan smutt såg när man ska stå på nocken och kapa en regel någonstans över huvudhöjd är Elu's gamla MH 151. Den är onekligen den smidigaste handklinga jag har haft/sett, och till min glädje så snubblade jag över mitt gamla exemplar på brorsans landställe. Jag trodde att den hade försvunnit någonstans på vägen för tio år sedan, men icke.

Redigerat av moderator:
Nu får ni hjälpa mig !
Får nycklarna till mitt första hus om 2 veckor, och det behöver fixas saker här och där samt att jag kommer fortsätta bygga andra saker med.
Äger ingen cirkelsåg men har Makita 18V maskiner.
Vad har ni att säga om Makita BSS610 ?
Har även kollat på Mafell KSP40

Makitan: Ingen klyvkniv, ingen sladd, motorbroms och ett bra pris.
Mafell: 40mm sågdjup, klyvkniv, sänksåg, skena, systainer, parallellanslag som man låser fram och bak, ser mycket stabilare ut.

Kan se mig använda en cirkelsåg till bänkskivor, mdf och liknande. Den dagen jag ska kapa en hög med reglar eller sätta lister kommer jag köpa mig en kap/ger, så jag funderar på om Mafellen någonsin kommer vara "för liten" ? Lyckas jag såga med nog hög precision med Makitan ?

Nog för att steget från mafell upp till festool är farligt litet... ;) Annars finns ju Mafell KSP55 med...

Redigerat:
Om du dividerar priset med förväntad livslängd på maskinen, så kommer du att inse att Makitan blir dyr. KSP40 klarar inte reglar, och jag har läst att den precis inte klarar en 40 mm bänkskiva när man använder den på skena. Det är alltså en ren skivsåg. Normalt sett tar men steget från Festool "upp" till Mafell. ;) Uppriktigt sagt håller de ungefär samma kvalitet, men Festool har bättre systemintegrering och har ofta bättre spånhantering. Mafell har riktigt fina prylar. KSP55 har ingen motsvarighet hos Festool. Trevlig maskin med bra spånhantering.

Vad får det kosta? Kapa mdf och bänkskivor låter inte som precisionsjobb (om vi inte snackar möbelbygge) så du klarar dig med vad som helst (ok, köp inte sågen på Ö&B) bara du har en bra klinga. KSP55 är nog en bra såg om du är villig lägga upp 4-5 tusen. Jag hade köpt en nätansluten cirkelsåg om jag bara hade en såg, mycket mer effekt och cirkelsågar drar en del.

Se till att du skaffar skenor. Skillnaden är som natt och dag även med en hemmabyggd skena. Jag gjorde själv i masonit/mdf till min Hilti WSC 55 och även om sågen är kraftigt begagnad går det galant att kapa skivor med snygga snitt.

Så, lägger du upp stora pengar så se till att du köper ett par skenor också i olika längder. Med skenor kan du även kapa reglar bekvämt. Har du inte pengar så säljs Wolfcraft universalskenor. Eller gör själv med masonit och mdf. Men skaffa skenor.

/Anders

K_arlstrom skrev:
Nu får ni hjälpa mig !
Får nycklarna till mitt första hus om 2 veckor, och det behöver fixas saker här och där samt att jag kommer fortsätta bygga andra saker med.
Äger ingen cirkelsåg men har Makita 18V maskiner.
Vad har ni att säga om Makita BSS610 ?
Har även kollat på Mafell KSP40

Makitan: Ingen klyvkniv, ingen sladd, motorbroms och ett bra pris.
? Lyckas jag såga med nog hög precision med Makitan ?

Nog för att steget från mafell upp till festool är farligt litet... ;) Annars finns ju Mafell KSP55 med...
Jag har en BSS610 och tycker att avsaknaden av klyvkniv drar ner betyget rejält. Har fått bakslag och förstört flera sågningar pga detta. Ett annat fenomen som jag aldrig upplevt med vanliga cirkelsågar är att småbitar på ngt sätt kilas fast och slungas iväg 5-10 meter(!)
NU ska jag tilägga att de här problemen förekom mest i början innan jag lärt mig att hantera sågen.

Precisionen är helt okej och snitten blir förvånansvärt "rena".
Man kan inte jämföra kraften med en nätansluten såg men den tar sig igenom skivor och plank upp till 25mm tjocklek utan problem. Men till mer precisionskrävande jobb så är min Hitachi med skena helt överlägsen.
Eldprovet blir när jag ska bygga ett nytt trädäck till våren;) Får återkomma med fler intryck då.

/ Björn

Just cirkelsåg anser iaf jag ska vara nätdriven om den ska orka med allt man vill göra, en batteridriven tröttnar nog rätt fort när man står och sågar reglar och annat grövre.
(har bara använt en billig men principen finns ju där).

Mafell är ju nice, men även Hitachis modeller är riktigt fina.

Ska jag lägga +2000 kr så anser jag att det är lika bra att satsa stort och gå på en maskin för 4-5 tusen, för som ni säger är det ofta dyrare att köpa billigt (och byta sen!) ;)
Känns som om bägge mina första kandidater blev sågade (ha ha) och jag väger alternativ fram och tillbaks igen.
Och ja jag hoppas bland annat på att bygga lite mer möbler i framtiden !

Skena är nu med på kravlistan, med många andra "dyra" saker.. kanske blir en KSP55 då den har vettig längd på skenan (1.6 m), men ska åka en sväng och kolla på konkurenterna !

Tack

Boschs nya skenor är också 1600mm. :)

Sent from my LT15i using Tapatalk

K_arlstrom skrev:
Ska jag lägga +2000 kr så anser jag att det är lika bra att satsa stort och gå på en maskin för 4-5 tusen, för som ni säger är det ofta dyrare att köpa billigt (och byta sen!) ;)
Känns som om bägge mina första kandidater blev sågade (ha ha) och jag väger alternativ fram och tillbaks igen.
Och ja jag hoppas bland annat på att bygga lite mer möbler i framtiden !

Skena är nu med på kravlistan, med många andra "dyra" saker.. kanske blir en KSP55 då den har vettig längd på skenan (1.6 m), men ska åka en sväng och kolla på konkurenterna !

Tack
Om du ska bygga möbler skulle jag satsa på en sänksåg;) Det kommer säkerligen reas ut ts55or framöver!

Nån utav hitachis cirkelsågar då? Brukar ju skrytas upp rejält. Typ c6s, c6bu2/buy eller liknande finns ju med skenkompabilitet.

(har en ny c7buy till salu billigt fö, Pm för intresse)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.