6 924 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Vilken är den optimala handcirkelsågen?
Sida 1 av 3
Jag har följt den här tråden med intresse:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/127251-vad-taenka-pa-vid-koep-av-cirkelsag.html
Självklart inser jag att jag saknar en ordentlig handcirkelsåg.
Att Hitachi C6BU är den optimala handcirkelsågen när man rekommenderar en modell till vanliga människor torde vara ställt utom allt rimligt tvivel.
I den ovan refererade tråden kom det fram att Hitachi kommer med en ny maskin som får C6BU att blekna vid en jämförelse. Någon nämner priset ca 3000 SEK. Då surfar jag runt för att hitta en att eventuellt beställa, men hittar ingen. Däremot en massa andra trevliga maskiner. Frågan är vilken som är den optimala handcirkeln om man inte tittar så mycket på priset?
Jag har redan följande
GCM8S
TS55EBQ
14 tums kapklinga som tar stoora arbetsstycken i trä och metall.
Jag har följande krav på en handcirkel:
Motorbroms
Möjlighet till enhandsmanövrering (för mina kontorsarmar)
Robust parallellanslag
Möjlighet till dammutsugning (önskemål)
minst 45 mm sågdjup
Jag har hittat följande, modell ksp55 från Mafell:
http://www.mafell.de/produktkatalog...&sLanguage=English&showimage=1&queryp=&xtree=
Någon som har fler idéer? Det är ju alltid trevligt att spekulera om maskiner när man inte bryr sig om priset! Varsågoda, kom med förslag!
Edit: Jag vill ha snabblåsning av axeln för smidiga klingbyten också
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/127251-vad-taenka-pa-vid-koep-av-cirkelsag.html
Självklart inser jag att jag saknar en ordentlig handcirkelsåg.
Att Hitachi C6BU är den optimala handcirkelsågen när man rekommenderar en modell till vanliga människor torde vara ställt utom allt rimligt tvivel.
I den ovan refererade tråden kom det fram att Hitachi kommer med en ny maskin som får C6BU att blekna vid en jämförelse. Någon nämner priset ca 3000 SEK. Då surfar jag runt för att hitta en att eventuellt beställa, men hittar ingen. Däremot en massa andra trevliga maskiner. Frågan är vilken som är den optimala handcirkeln om man inte tittar så mycket på priset?
Jag har redan följande
GCM8S
TS55EBQ
14 tums kapklinga som tar stoora arbetsstycken i trä och metall.
Jag har följande krav på en handcirkel:
Motorbroms
Möjlighet till enhandsmanövrering (för mina kontorsarmar)
Robust parallellanslag
Möjlighet till dammutsugning (önskemål)
minst 45 mm sågdjup
Jag har hittat följande, modell ksp55 från Mafell:
http://www.mafell.de/produktkatalog...&sLanguage=English&showimage=1&queryp=&xtree=
Någon som har fler idéer? Det är ju alltid trevligt att spekulera om maskiner när man inte bryr sig om priset! Varsågoda, kom med förslag!
Edit: Jag vill ha snabblåsning av axeln för smidiga klingbyten också
Redigerat:
Eftersom du har en Ts55a så kan det ju vara vettigt om cirkelsågen går att använda på samma skena. Om jag fattade tyskan rätt så funkar mafellen på festools skenor? Festools modeller är trevliga (jag har ap65e) fast jag tror inte att någon av dem kvalar in som enhandsmodeller, förutom när man kör dem på skena dock.
För helt vanlig cirkelsågning utan skena så saknar jag dammutsug, bättre parallellanhåll, uppfällning av klingskyddet med högerhanden (tex via någon spak vid strömbrytaren eller så - detta finns dock inte på någon maskin, men det hade varit trevligt) och variabelt varvtal på c6/c7bu sågarna, i övrigt har jag svårt att se hur de kunde vara bättre (förutom det vanliga med lägre vikt, högre effekt mer sågdjup).
För helt vanlig cirkelsågning utan skena så saknar jag dammutsug, bättre parallellanhåll, uppfällning av klingskyddet med högerhanden (tex via någon spak vid strömbrytaren eller så - detta finns dock inte på någon maskin, men det hade varit trevligt) och variabelt varvtal på c6/c7bu sågarna, i övrigt har jag svårt att se hur de kunde vara bättre (förutom det vanliga med lägre vikt, högre effekt mer sågdjup).
För att hitta sin plats i din verktygspark så måste den ju tillföra något.
Då ser jag antingen ett riktigt grymt sådjup, här har ju även mafell några monstersågar.
mks185 http://www.mafell.de/produktkatalog...le=pdf_templates.php&sTemplate=product&bPDF=y
Andra skolan kan vara portabel batteridrift, om vi stannar hos Mafell så har dom 24V maskiner men det verkar bara vara med NiCd batteri.
MS55 http://www.mafell.de/produktkatalog...le=pdf_templates.php&sTemplate=product&bPDF=y
Då ser jag antingen ett riktigt grymt sådjup, här har ju även mafell några monstersågar.
mks185 http://www.mafell.de/produktkatalog...le=pdf_templates.php&sTemplate=product&bPDF=y
Andra skolan kan vara portabel batteridrift, om vi stannar hos Mafell så har dom 24V maskiner men det verkar bara vara med NiCd batteri.
MS55 http://www.mafell.de/produktkatalog...le=pdf_templates.php&sTemplate=product&bPDF=y
Jag kände ett ordentligt behov efter en bra handklinga förra helgen, när jag hade kluvit mitt virke till rätt mått med bordssågen. När jag var färdig med bordssågen tog jag in den och satte igång med planhyveln. När jag var nästan färdig upp täckte jag att jag hade glömt klyva en av brädorna. Då hade det suttit fint med en bra handklinga.
Det slutade med att jag hyvlade bort 30 mm i planhyveln med brädan på högkant, bara för att jag var för lat för att ta fram bordssågen igen. Storleken skall nog vara som en C6BU. Dessutom vore det fint om man kunde använda samma klingor som till TS55:an
Kort sagt en 55mm handklinga med extra allt, kosta vad det vill
Det slutade med att jag hyvlade bort 30 mm i planhyveln med brädan på högkant, bara för att jag var för lat för att ta fram bordssågen igen. Storleken skall nog vara som en C6BU. Dessutom vore det fint om man kunde använda samma klingor som till TS55:an
Kort sagt en 55mm handklinga med extra allt, kosta vad det vill
Nu har jag inte gett mig in i festoolkyrkan men om man tänker lite utanför lådan eftersom ts55an verkar ha alla features utom att kunna användas fristående. Skulle man kunna tillverka en lös fot att sätta på 55an samt integrera spåren för skenan i denna fot. Jag inser att man förlorar några mm i kapdjup men det borde gå att leva med?
Det är ett riktigt bra anhåll, fungerar toppen.
Jag använder min cirkelsåg där jag tycker att det är synd att ha 55an. Och för att kapa tex reglar etc, där är det smidigare med pandelhuvsmekanism. Men främst för det förstnämnda skälet.
Och så har jag resonerat lite som Nimajneb - så min cirkelsåg är lite större och starkare, med 190mm klinga och 1600W.
Fast mafells stora känns lite väl...minsta kapdjup över 100mm....njae...
Jag använder min cirkelsåg där jag tycker att det är synd att ha 55an. Och för att kapa tex reglar etc, där är det smidigare med pandelhuvsmekanism. Men främst för det förstnämnda skälet.
Och så har jag resonerat lite som Nimajneb - så min cirkelsåg är lite större och starkare, med 190mm klinga och 1600W.
Fast mafells stora känns lite väl...minsta kapdjup över 100mm....njae...
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Sänksågarna från Festool är ju lackade, och det är ju inte så vidare när man ska köra med sågen för att det skaver av färgen. En lös sula är nog i så fall att rekommendera. 1mm stålplåt borde ju vara gott och väl, och kanske en neoprenduk imellan. Försänkta skruvar underifrån till en ram runt sänksågens fot borde vara rimligt. Foten behöver urtag för spåret för skenan förstås.
Nu vet jag inte om det är rätt väg att gå. Standardklingorna till sänksågarna är ju helt olämpliga för klyvning, och kör man med en klinga med för få tänder slitsar det lätt sönder gummilisten på skenan. Det betyder trista byten av klingor och gör det inte heller särskilt intressant att köra med en annan såg heller.
Alltså får man väl tänka sig att det bör bli något annat, och då blir det väl en Hitachi C6BU2 eller C7BU2, kanske med en räls? Möjligen en Bosch också, de sågarna är också trevliga.
Nu vet jag inte om det är rätt väg att gå. Standardklingorna till sänksågarna är ju helt olämpliga för klyvning, och kör man med en klinga med för få tänder slitsar det lätt sönder gummilisten på skenan. Det betyder trista byten av klingor och gör det inte heller särskilt intressant att köra med en annan såg heller.
Alltså får man väl tänka sig att det bör bli något annat, och då blir det väl en Hitachi C6BU2 eller C7BU2, kanske med en räls? Möjligen en Bosch också, de sågarna är också trevliga.
Handyman. extrasula är en bra ide, inte för att jag ser någon större slitagerisk om man sågar rent trä, men är man ute bland fulvirke och härjar så vill man nog sätta på galoscherna eller ännu hellre på med gummistövlarna. Mao en kompletterande cirkelsåg är bra men som jag skrev tidigare, då vill jag få ut något mer, tex sågdjup eller batteri.
Ang klyvklinga till ts55an så finns den nu ju i 2,2mm så att man inte river upp listen på skenan.
Ang klyvklinga till ts55an så finns den nu ju i 2,2mm så att man inte river upp listen på skenan.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Problemet är att om man ska gå upp till ett större sågdjup på cirkeln så blir det en ganska stor såg. Batterimaskiner bedömer jag ännu som för outvecklade för att betala för bortsett från skruvdragare/borrmaskin.
Idealet är alltså att ha en sänksåg, en liten cirkelsåg och en stor handcirkel som tar minst 85mm djup. Där är jag inte än...
Idealet är alltså att ha en sänksåg, en liten cirkelsåg och en stor handcirkel som tar minst 85mm djup. Där är jag inte än...
Festools pendelhuvssågar har plåtsula (i alla fall den jag har, som dock har några år på nacken - det är möjligt att de nyare har lackad alu-sula) som funkar fint att såga med både på och bredvid skenan.
Varför så avig mot batterisågen?? Vi pratar ju inte huvudsågen i din arsenal utan ett komplement till din fogsvans, ts55a, GCM och TS10/DW744a typ.
Hur coolt vore det inte att stå på byggmax o kapa upp reglar och skivor med sin batteridrivna cirkelsåg?
Sedan väl hemma så tar man fram sin mafell mördarcirkelsåg och kapar och klyver syll och 4" stolpar för glatta livet.
Hur coolt vore det inte att stå på byggmax o kapa upp reglar och skivor med sin batteridrivna cirkelsåg?
Sedan väl hemma så tar man fram sin mafell mördarcirkelsåg och kapar och klyver syll och 4" stolpar för glatta livet.