Hej, skall bygga hus, och funderar då vilken som är bästa (om det finns något bättre märke?) syllisoering mellan betongplatta och träreglar?

Lägger man även syllisolering under innerväggar som står mot plattan?

Tack och bock!

N Nygge72 skrev:
det kan räcka med tex. dubbla plastremsor bara för att vara säker på att där inte kommer fukt underifrån

Du
N Nygge72 skrev:
Hej, skall bygga hus, och funderar då vilken som är bästa (om det finns något bättre märke?) syllisoering mellan betongplatta och träreglar?

Tack och bock!
Du ska ha en syllpapp mellan trä och grundmur och då duger inte en plast, syllpapp är en tjokare variant av tjärpapp som vid tryck från vägg uppifrån, kommer att tryckas ihop och klistra sig homogent mot trä och grundmur.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J
N Nygge72 skrev:

Tack och bock!
Vill du ha det bästa så är det syllgummi som du ska ha, dels så tar den hand om mindre ojämnheter samt att den är enkel att använda..

• Rulle av svart syllgummi, ISO­VER Vario® Syllisolering, för lufttäthet och fuktsäkerhet vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vill du ha det bästa så är det syllgummi som du ska ha, dels så tar den hand om mindre ojämnheter samt att den är enkel att använda..
Den är väl för Lecablock, med upphöjda spår som är anpassade för dessa och inte för en syllbräda.

J
J jonaserik skrev:
Den är väl för Lecablock, med upphöjda spår som är anpassade för dessa och inte för en syllbräda.
Nej det är dom inte..

• Diagram av ISOOVER Vario syllisolering för sylltätning och fuktsäkring i byggkonstruktion.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Nej det är dom inte..
Och då kommer inte syllen att ligga på hela planet som du visar. Det kan inte tryckas ner så det blir plan anläggning som jag ser det.

J
J jonaserik skrev:
Och då kommer inte syllen att ligga på hela planet som du visar. Det kan inte tryckas ner så det blir plan anläggning som jag ser det.
Hur löser syll papp ojämnheter? Vet inte vad du är ute efter men tätare sylltätning är det om man jämför med syll papp..

Gummit måste väl ändå bli gammalt långt före syllpappen? Känns spontant som en dålig grej

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J
Discoman Discoman skrev:
Gummit måste väl ändå bli gammalt långt före syllpappen? Känns spontant som en dålig grej
Den förväntade livslängden är över 50år.
Syllpapp är bra i torpagrunder och andra murningsverk där en absolut täthet inte krävs..

• Trelleborg EPDM cellgummi-text som beskriver dess beständighet mot åldrande, syre och ozon, samt materialets tätnings- och temperaturtåliga egenskaper.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Den förväntade livslängden är över 50år.
Syllpapp är bra i torpagrunder och murnings där en absolut täthet inte krävs..
Dom där garantierna tror jag på om och när produkten funnits i 50 år. Dessutom ska du då förväntas byta syllen var 50 år då?

J
Discoman Discoman skrev:
Dom där garantierna tror jag på om och när produkten funnits i 50 år. Dessutom ska du då förväntas byta syllen var 50 år då?
Detta är en sylltätning som har funnits länge uppfanns någon gång på -50 talet om jag minns rätt, EPDM används i avlopp och andra kritiska tätningar och håller över tid detta är välkänt om man är påläst..
Lägger med en länk som du kan läsa då du tror att jag bara hittar på😉
Sedan är inte syllpapp tillräckligt i de flesta ytterväggs konstruktioner helt enkelt för att den inte sluter tätt och kallraset blir därefter..

https://vattenbokhandeln.svensktvat...g-av-rortatningar-av-termoplastisk-elastomer/

Redigerat:
  • Gilla
newbee och 1 till
  • Laddar…
J
Discoman Discoman skrev:
Hur lång livslängd har syllpapp?😉

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Bilden är lite orättvist. Säkert för att simulera gummits plats tydligt. När syllen förankras sjunker det ner och blir supertätt. Dessa funkar jättebra.

Viktigt köpa rätt storlek bara så den är lika stommen mått.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
P.Öberg skrev:
Bilden är lite orättvist. Säkert för att simulera gummits plats tydligt. När syllen förankras sjunker det ner och blir supertätt. Dessa funkar jättebra.

Viktigt köpa rätt storlek bara så den är lika stommen mått.
Ja och när hustyngden har sat sig så formas den efter den befintliga grunden på ett utmärkt sätt..

• Gilla
Anonymiserad 382478
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.