N
Hej.
Höll på att göra en blunder här. håller på att plasta innertaket i "maskinrummet" och har fått ner alla elslangar snyggt o tätt, även nätverk inomhus o.s.v. MEN både nätverk in och nån antenn/tvsignal IN i huset måste ju på plats typ nu idag.
Tänkte ha allt sånt i bottenvåning/maskinrummet.
Hur funkar det idag = Har man tv antenn på taket ? Har ingen fiber eller teleledning till fastigheten.
Tänkte ha mobilt bredband, men tvn ?????
vilken coax-kabel ska jag stoppa i röret ?
 
TV levereras vanligen via markförlagd kabel, satellit eller luftburet. I min kommun kan man även få kabel-tv via fiber. Då plockar man ut antennsignalen via fibermodemet.
 
Inte köra tv via mobilt oxå då? Kanske räcker med nätverkskabel till tv då ?
 
Hos Teracom kan du se åt vilket håll du ska rikta antennen, de har en bra kartfunktion.

https://www.teracom.se/privat/tv/

Där kan du också se om det räcker med en UHF-antenn eller om du även behöver en VHF-antenn.

Du har alltid det fria kanalutbudet som du inte behöver ett abonnemang för.
 
  • Gilla
Sulan3
  • Laddar…
Jag tycker det är bra med luftburen Tv, om inte annat så som backup ifall nätet krånglar. Min tv-antenn har jag på vinden för att slippa sätta upp en mast. Funkar jättebra.

Först gjorde jag misstaget att köpa en begagnad ”kombi”-antenn för VHF / UHF och det funkade inget vidare. I stort sett alla sändningar ligger ändå på UHF-bandet idag. Mer info om riktning och band finns här.

https://www.teracom.se/privat/tv/
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
N
Tackar för alla snabba bra svar, superkalas. :D
Terracomsidan sa att signalen var svag vid huset, men bra vid garaget, så det lutar att gräva ner ett rör ner till garaget ca 25m och sätta antenn på garagetaket istället.
 
Kan du verkligen få fram en sådan noggrannhet från teracom:s sida, så att den kan avgöra signalstyrkan på 25 m när?
När jag tittar på deras sida och på min adress så får jag bara ett besked om signal och riktning mot närmaste sändarstation.
Eftersom sidan tycks visa "svag signal" för en av dina platser så bör du vara observant vid val av antenn och montageplats.
Annars är risken att du får bildstörningar.
 
N
E etompau skrev:
Kan du verkligen få fram en sådan noggrannhet från teracom:s sida, så att den kan avgöra signalstyrkan på 25 m när?
När jag tittar på deras sida och på min adress så får jag bara ett besked om signal och riktning mot närmaste sändarstation.
Eftersom sidan tycks visa "svag signal" för en av dina platser så bör du vara observant vid val av antenn och montageplats.
Annars är risken att du får bildstörningar.
Vet inte, men provade lite fram o tillbaka. Kan vara att det ligger en låg kulle snett bakom huset, från garaget är det mer "fri sikt" mot sändarn.
Kan man inte mäta själv med nåt innan man sätter upp en antenn ? Borde finnas nåt där ?
 
N nova383 skrev:
Vet inte, men provade lite fram o tillbaka. Kan vara att det ligger en låg kulle snett bakom huset, från garaget är det mer "fri sikt" mot sändarn.
Kan man inte mäta själv med nåt innan man sätter upp en antenn ? Borde finnas nåt där ?
Du kan bara testa med hjälp av en antenn och en TV. Men det är ju bara att sätta upp antennen provisoriskt på huset först med en lös kabel. För att hitta ett fungerande läge. Du kan inte läsa ut någon information på kartan om bästa placeringen på tomten. Till och med proffs provar sig fram.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att strunta i kabeln just men dra ordentligt med rör både upp på vinden och ned och utanför huset. Både vanliga 16 mm rör men också några grövre som tex 25 mm. 25 mm tar tex med lätthet en färdigkontakterad fiber om du någon gång vill dra nät till garaget
 
N
M Mats skrev:
Mitt tips är att strunta i kabeln just men dra ordentligt med rör både upp på vinden och ned och utanför huset. Både vanliga 16 mm rör men också några grövre som tex 25 mm. 25 mm tar tex med lätthet en färdigkontakterad fiber om du någon gång vill dra nät till garaget
Ja bra idé-
Rör med nätverkskabel mellan hus och garage finns redan, men lägger in några tomrör med dragtråd nu : )
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.