Som sagt. Ett element drar ju 1 kwh för att producera en 1kwh värmeenergi.
En luftvärmepump tar värme ur kall utomhusluft och höjer temperaturen på den. Stoppar du in 1 kwh elenergi i värmepumpen så tar den 2 - 3 (tom 4 i extremt bra fall) kwh värme ur luften. Så du får 3 - 4 kwh värme (även elenergin blir värme idet fallet).
Så i värmepumpsfallet får du ut 3 - 4 ggr mer värme för samma pengar som du skulle driva ett element med.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.