3 343 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Vilken 4G router ska man köpa
Hej!
Jag kommer att testa bredband via 4G på landet i sommar. Bredbandsbolaget erbjuder 40 GB per månad för 149 kronor om man är kund sedan tidigare. Känns prisvärt och 40 GB borde räcka mer än väl på landet. Tyvärr ingen "pottfunktion" men med tanke på att Telia vill ha 349 kronor för liknande tjänst känns det ändå helt OK.
Alltså behöver jag köpa en 4G router. Frågan är vilken. Har följande önskemål/krav. Finns det andra viktiga aspekter att fundera över?
Jag kommer att testa bredband via 4G på landet i sommar. Bredbandsbolaget erbjuder 40 GB per månad för 149 kronor om man är kund sedan tidigare. Känns prisvärt och 40 GB borde räcka mer än väl på landet. Tyvärr ingen "pottfunktion" men med tanke på att Telia vill ha 349 kronor för liknande tjänst känns det ändå helt OK.
Alltså behöver jag köpa en 4G router. Frågan är vilken. Har följande önskemål/krav. Finns det andra viktiga aspekter att fundera över?
- Fungera som en bra "vanlig" bredbandsrouter om jag får fiber
- Gigabitportar, både WAN och LAN
- Både 2,4 GHz och 5 GHz
- Bra WiFi med lång räckvidd
- Stationär, ingen laddbar reserouter
- Behöver inget "lull-lull" som exempelvis att dela filer via anslutna hårddiskar
- Stabil och driftsäker, kvalitet viktigare än pris
- SIM-kort direkt i routern, inget löst USB-modem
- Konfigureras via webinterface från valfri enhet, ej någon windowsprogramvara!
- Gärna en modell som finns att hämta hos exempelvis Kjell eller Teknikmagasinet
- En femhundring hit eller dit är inte så noga men det känns som det borde finnas bra prylar för under 2000 kronor
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om du har TELE 2 för den vanliga mobilen, så kan du få (9 st) extra kort för bredbandsdata gratis. Men beroende på vad du har för abb. sedan tidigare så kan du behöva uppgradera mobilabbonemanget till flera Gb.
Men det kostar troligen mindre än 149 kr att uppgradera.
Men det kostar troligen mindre än 149 kr att uppgradera.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Funderar lite på Asus 4G-AC55U som på papperet verkar uppfylla mina krav. Har fått både ris och ros på nätet men rosorna verkar flest. Några klagomål på att den är instabil men det känns som de flesta modeller drabbas av det ibland för vissa. Hittar ingenstans i närheten att hämta den men Komplett verkar ha den för 1689:-, vilket känns rimligt.
Har även fått kommentarer om att det är bättre och billigare att köpa en "vanlig" bra router och komplettera med ett USB/4G-modem, typ "pinne". Anledningen skulle vara att kombinationsprodukter sällan är riktigt bra på något och det kan väl ligga något i det. Samtidigt känns ett separat modem som ytterligare en strulfaktor. Sen kanske jag får fiber en gång och då kan det vara bra att plocka bort modemet och bara ha en "ren" router".
Rätt villrådig som ni märker. Kommentera gärna om ni har erfarenheter av mitt asusförslag och hur ni ser på en integrerad lösning kontra ett separat modem.
Har även fått kommentarer om att det är bättre och billigare att köpa en "vanlig" bra router och komplettera med ett USB/4G-modem, typ "pinne". Anledningen skulle vara att kombinationsprodukter sällan är riktigt bra på något och det kan väl ligga något i det. Samtidigt känns ett separat modem som ytterligare en strulfaktor. Sen kanske jag får fiber en gång och då kan det vara bra att plocka bort modemet och bara ha en "ren" router".
Rätt villrådig som ni märker. Kommentera gärna om ni har erfarenheter av mitt asusförslag och hur ni ser på en integrerad lösning kontra ett separat modem.
Nu är vår lösning i fritidshuset inte enligt din spec. Kör en enkel Huawei-puck med enbart wifi och mot den kör vi sedan dator/platta. Samt dator via wifi och HDMI för att se de playkanalerna via IPTV-abonnemanget hemma, är ju konservativ TV-tittare. Fungerar utan störningar mitt skogen men med tre 4G master på ca 5km avstånd.
Gjorde inlägget bara som ett alternativt att det kanske inte behöver vara så krångligt.
Huaweipucken fick jag av operatör för 3-4år sedan bara för att jag är så snäll o
och den är otroligt stabil.
Gjorde inlägget bara som ett alternativt att det kanske inte behöver vara så krångligt.
Huaweipucken fick jag av operatör för 3-4år sedan bara för att jag är så snäll o
I princip håller jag med dig om att inte behöva krångla till det, speciellt på landet där internet trots allt är sekundärt. Vi har även haft liknande lösning tidigare med telefoner och internetdelning.AndersS skrev:
Det som krånglar till det är att vi har flera hus vi vill ha internet i. Telefonlösningen blir då rätt bökig. I vems ficka ligger "internet" idag? Är "internet" laddad? Finns det data kvar på "internet"? Varför åkte du och handlade med "internet"? Vems "internet" ska vi ha till Netflix idag? Det är den typen av strul som jag vill slippa med en mer permanent lösning. Eftersom jag hoppas på att så småningom "få" fiber dit ser jag det även som en förberedelse inför detta. Tanken är att ha routern i det ena huset och en accesspunkt i det andra. Antingen via en home plug lösning eller om jag orkar mobilisera spaden...
Har kört Dovados "Tiny router" under ca 5 år, fungerar bra tycker jag. Dock ansluter du bredbandsmodemet via USB.
Deras connection tracker håller koll på uppkopplingen och startar om modem vid behov. Aviseras vis SMS.
Deras connection tracker håller koll på uppkopplingen och startar om modem vid behov. Aviseras vis SMS.
Oki, om du planerar för fiber i framtiden förstår jag.
Själv har jag flera SIM-kort knutna till ett abonnemang så mobilroutern finns alltid i huset och att jag kan spara data upp till 100Gbyte, som sedan används i fritidshuset på en utrustningen och även mobilen. Däremot funkade det inte med mobil som hotspot då den har betydligt sämre mottagare och vara bara att lägga ned.
Själv har jag flera SIM-kort knutna till ett abonnemang så mobilroutern finns alltid i huset och att jag kan spara data upp till 100Gbyte, som sedan används i fritidshuset på en utrustningen och även mobilen. Däremot funkade det inte med mobil som hotspot då den har betydligt sämre mottagare och vara bara att lägga ned.
Det blev en Dovado Pro AC Trådlös router AC1200 från Kjell och ett löst USB modem, Huawei E3372H-153 4G USB från Teknikmagasinet.
Angående min önskelista tror jag det mesta är uppfyllt.
Angående min önskelista tror jag det mesta är uppfyllt.
- Fungera som en bra "vanlig" bredbandsrouter om jag får fiber. Ja, det hoppas jag den ska göra. Knappt testad ännu dock.
- Gigabitportar, både WAN och LAN. Ja.
- Både 2,4 GHz och 5 GHz. Ja.
- Bra WiFi med lång räckvidd. Hoppas på det, återstår dock att se.
- Stationär, ingen laddbar reserouter. Ja. Har dock en del "resefunktioner" som ej är intressanta i dagsläget men vem vet.
- Behöver inget "lull-lull" som exempelvis att dela filer via anslutna hårddiskar. Finns en del "lull lull" men det är väl i sig ingen nackdel.
- Stabil och driftsäker, kvalitet viktigare än pris. Hoppas på det.
- SIM-kort direkt i routern, inget löst USB-modem. Skippade detta krav. Känns som integrerade prylar tappar en del andra egenskaper. Får jag fiber är det bara att plocka bort eller ignorera modemet.
- Konfigureras via webinterface från valfri enhet, ej någon windowsprogramvara! Ja. Finns även en app.
- Gärna en modell som finns att hämta hos exempelvis Kjell eller Teknikmagasinet. Ja, hämtade just hos dessa.
- En femhundring hit eller dit är inte så noga men det känns som det borde finnas bra prylar för under 2000 kronor. 1889 kronor totalt.
Klicka här för att svara