Min uppsättning som jag varit nöjd med ett bra tag, men nu på senare tid har jag dock uppgraderat typ allt...

Inköpen gjordes för 7-10 år sedan, och priserna är från den tiden...

Sticksåg, bra kvalite, Bosch GST 85 PE, ca 2000:-
Skrivdragare, bra kvalite med dubbla batterier, Bosch 12v, ca 2000:- rea
Bordsåg, billig kraftig, AL-KO, samma som julas 2200w bygg såg, ca 2000:-
Kap och ger, billig, Best tools, ca 1500:-
Grovdamsugare, billig stor med autostart, Herkules, ca 1500:- på rea
Tigersåg, billig, jula, 700:-
Cirkelsåg, kraftig, Skil 1500w, 1500:-
Motorsåg, bra kvalite till lågt pris, stihl 2500:-
Multisåg, bra och billig, Bosch PMF 180 E, ca 1000:-
Borrhammare, billig, jula, ca 500:- rea

I korthet kan jag konstatera att allt är utbytt idag utom sticksågen, multisågen och skruvdragaren, men det är först när bygge gått över till finlir som maskinerna inte presterar. Kap och ger sågen blev jag tex galen på vid listning, då den inte kunde ställas in med någon precision. Tigersågen var OK men tillslut pajade bladinfästningen. Grovdamsugares motor klappade ihop, men herkules långa garanti livstidsförlängde den nått år till tills nyinköp blev nödvändigt.

Motorsåg... Jo när man har hus behöver man en till annat, men den var mycket användbar vid kapning av grova limträbalkar och rivning av en gammal stomme, mer effektiv än tigersågen :-)

Alla maskiner har använts flitigt. Att ta bort någon genererar massa tid till att komma på någon speciallösning för att genomföra momentet... Byggsågen har varit ovärdelig, så mycket jag har klyft med den... Men även gjort fönsterkarmar till en uteplats och massa annat. Multisågen var ett riktigt lyft när den kom in i huset, så mycket enklare det blev att komma åt där man inte kommer åt... Damsugaren har också varit suveärn, så mycket damm man sluppit andas in och sopat... Borrhammaren är väl inte den bästa, men skall man bara borra ett par hål funkar den helt OK, men nör jag skulle köra 200+ hål i hård betong fick det bli en hyresmaskin. Annat jag hyr är byggställning, spikpistoler och kompressor, samt special prylar som flytspackel omrörare och laser utrustning.

Skulle jag göra lika dant igen? I princip ja, bygge sliter en del på utrustningen och man välter eller tappa prylar när det är trångt och reglar skall flyttas... Risken med "för fina grejjor" är att de inte är så fina till listningen efter grovkör ett tag, de hamnar ute i regn osv... Oförsiktig, nja stressad, ensam med tunga lyft, regnskurar när man bara skall åka och hämt en glömd pryl på bygghandeln, osv... Shit happens.

Nu har prylarna blivit dyrare, kraven högre och de flyttas inte lika mycket, de står på sin plats i garaget och råkar inte ut för olyckor.... Dessutom kan man roa sig med lite finlir som får ta tid :-)

Nu är iaf en Hitachi DS 14 DSAL bestäld från toolAB mot en kostnad av 2049:- (plus 49:- fakturaavgift). Efter löning blir det nog även en Metabo KGS 216 som Bauhaus har för 1695 just nu. Ska läsa lite mer först... Någon som kan säga om Metabon har precision nog för lister etc. eller blir man galen?

Jag skulle säga att den har det. En sak som skiljer den från billigare sågar är att stoppen för lutning sitter inkappslade, det kommer alltså inte sågdamm mellan som påverkar 90 och 45 graders-inställningarna. Klingan byter du till en 64-tänders, men det gäller ju alla sågar. Jag lade en stund på att justera min till att bli rimligt vinkelrät (anhåll + lutning), klart värt besväret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.