Jag äger i princip inga elverktyg, endast en dålig skruvdragare och en budget sticksåg. Under året kommer jag att bygga följande:

Fönstersmygar, massa lister.
Lekstuga.
Odlingslådor (ca 10 st 40x80x200cm)
En bod ca 15kvm (kanske med carport i anslutning)

Kommer även i framtiden, om 1-2 år, att bygga ut huset ca 25m2 i markplan samt lyfta taket för ytterliggare 50-60m2. Kommer antagligen att ta hjälp med detta såpass att det blir vädersäkert. Innsidan kommer jag att göra själv i så stor utsträckning som möjligt.

Jag har även möjligheter att hyra större/dyrare verktyg och maskiner billigt men med en viss transportsträcka och krångel så saker jag kommer använda mycket vill jag helst köpa.

Detta tänker jag själv att jag behöver/skulle vilja ha.

Bra skruvdragare
En kap/ gersåg.
Cirkelsåg eller t.om. en sänksåg

Något mer som behövs?
Vilka modeller?
I vilken ordning ska jag skaffa sakerna?

Min budget är inte superstor, kan tänka mig att lägga ca 6-8tusen totalt, helst lite i omgångar.
 
Bara en seriös kap & gersåg med bord blir ca 6000 kr. Och cirka 4000 för sänksåg och ca 2000 för en bra skruvdragare så är du uppe på 12000 för dessa.
Beror förstås på vad du väljer men jag förmodar att du vill ha kvalitetsmaskiner så att de håller mer än ett projekt.
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
End skrev:
Bara en seriös kap & gersåg med bord blir ca 6000 kr. Och cirka 4000 för sänksåg och ca 2000 för en bra skruvdragare så är du uppe på 12000 för dessa.
Beror förstås på vad du väljer men jag förmodar att du vill ha kvalitetsmaskiner så att de håller mer än ett projekt.
Över tid är förstås budgeten större än vad jag skrev... Funderar mest över vilka verktyg och i vilken prisklass och ordning jag ska köpa...
 
Håller med andra om att det snabbt ballar ur pengamässigt men det går faktiskt att klara sig på mindre.

Jag hade personligen köpt en Metabo KGS 216 och ett stort men billigare sågbord typ Swedols Birka, Kellen, Julas större. Denna såg klarar trots specen faktiskt att gera en 45 mm regel och rätt ok dimensioner i övrigt. Såg plus sågbord borde gå att hitta för runt 3000 kr

Sen skippa en sänksåg om det är mycket bygg och ännu värre en tight budget. Köp en bra cirkelsåg med klyvkniv och bygg en enkel skena själv. Titta på begagnade hitachi c6bu i olika varianter. Finns ibland för runt 1000 kr begagnat eller nytt för runt 2000 kr

Hade nog kanske själv letat efter en begagnad Bosch gst85 sticksåg. Du kommer ha nytta av en tålig och bra sticksåg och den kommer hålla för allt för under 1000 kr

Åk sen och prova ut en vettig skruvdragare för resterande budget. De kanske vanligaste prisvärda valen är troligen Hitachi, blå Bosch och Makita i mina ögon.
 
kinglolle skrev:
Håller med andra om att det snabbt ballar ur pengamässigt men det går faktiskt att klara sig på mindre.

Jag hade personligen köpt en Metabo KGS 216 och ett stort men billigare sågbord typ Swedols Birka, Kellen, Julas större. Denna såg klarar trots specen faktiskt att gera en 45 mm regel och rätt ok dimensioner i övrigt. Såg plus sågbord borde gå att hitta för runt 3000 kr

Sen skippa en sänksåg om det är mycket bygg och ännu värre en tight budget. Köp en bra cirkelsåg med klyvkniv och bygg en enkel skena själv. Titta på begagnade hitachi c6bu i olika varianter. Finns ibland för runt 1000 kr begagnat eller nytt för runt 2000 kr

Hade nog kanske själv letat efter en begagnad Bosch gst85 sticksåg. Du kommer ha nytta av en tålig och bra sticksåg och den kommer hålla för allt för under 1000 kr

Åk sen och prova ut en vettig skruvdragare för resterande budget. De kanske vanligaste prisvärda valen är troligen Hitachi, blå Bosch och Makita i mina ögon.
Detta är mycket goda råd. Om man vill jobba en aning mer otraditionellt skulle min lista se ut så här:

Sticksåg -befintlig tills vidare 0 kr
Skruvdragare -se någon av skruvdragartrådarna: 2500 kr
Mafell KSP55F med skena 4500 kr
http://www.poolewood.co.uk/acatalog/Mafell_Plunge_Saw.html
Gersåg Nobex manuell 1230 kr
http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=1961&deptid=856

Summa ca 8000. Med den uppsättningen kan man enligt min mening bygga ett helt hus, inklusive inredningar. Du får bygga egen kapmojäng till handcirkeln. Om du ser till att börja din bana till att bli handcirkelsågsvirtuos med en gång så kan du dessutom jobba snabbt med de här prylarna.
 
Mina tips är:

Skruvdragare: Hitachi DS14DSAL, ca 2300kr.

Cirkelsåg: AEG KS55C, ca 1500kr

Sticksåg: Bosch GST150CE, ca1600kr.

Kap&Ger såg: Metabo KGS216, ca 1800kr.

En ganska komplett uppsättning verktyg av bra kvalitet. :)
 
Redigerat:
Jag vet inte riktigt om jag håller med om att du ska börja med cirkelsåg som de andra föreslår.
En dag kommer du förmodligen att skaffa en sänksåg och då kommer cirkeln med största sannolikhet att stå där och samla damm. Så jag hade nog börjat med sänksåg direkt. Eftersom du ändå ska ha en kap&gersåg ser jag ingen anledning till att skaffa en cirkelsåg som används som en mellanting till att kapa reglar och skivor. Sen har du ju också en sticksåg för snabba kapningar där precisionen inte är prioriterad.

Så mitt förslag ser ut så här:

Kap&ger Bosch GCM 8 SJ, 3600 kr
Stativ Bosch GTA 2600, 1700 kr
Sticksåg Makita 4351FCT ca 1560 kr (import inkl frakt Tyskland, eller 1700 i Sverige)
Sänksåg Makita SP6000+skena+systainer 3600 kr (import inkl frakt från Tyskland)
Skruvdragare Makita BDF456RFE ca 2950 kr (import från Tyskland, inkl 2 batterier och laddare)

Fördelen med just denna skruvdragare är att den är från Makitas LXT 18V serie som du kan senare bygga på med nakna maskiner för mindre peng när behovet dyker upp.

Så ditt startpaket slutar på ca 13410 kr, visserligen mer än vad du skrev men här får du i alla fall kvalitetsmaskiner som håller länge och gör bygget roligare!
Vad gäller sänksåg så kan det vara en ide att kolla på Blocket och Tradera för snart lär det fyllas med billiga Festool TS55 då Festool kommer att släppa en ny modell snart.
 
skalman1 skrev:
Mina tips är:

Skruvdragare: Hitachi DS14DSAL, ca 2300kr.

Cirkelsåg: AEG KS55C, ca 1500kr

Sticksåg: Bosch GST150CE, ca1600kr.

Kap&Ger såg: Metabo KGS216, ca 1800kr.

En ganska komplett uppsättning verktyg av bra kvalitet. :)
Ungefär så skulle jag också köra på under de förutsättningar. Men cirkelsågen hade jag absolut uppgraderat till en makita sänksåg (älskar den) och isf sparat några 100:- och köpt Metabos skruvgragare istället.

Stativ till gersågen tycker iaf jag är överskattat. Har bara använt mitt en gång, och det var när jag ställde upp sågen inomhus för listkapning. Sedan har det bara varit i vägen, använder det inte.
 
Sedan har du ett hus du ska bygga ihop med, en tigersåg ligger också högt upp på önskelistan när det ska rivas. Kan köpas för bara några hundralappar (håller ett bygge eller två), eller plussa din budget med 1500 så får du en sjysst tiger.
 
Med tanke på all listning så skulle jag nog fundera på att sätta en 18ga dyckertpistol och en mindre kompressor på listan.

Sedan så finns det ju en massa handverktyg och mätverktyg som behövs.
 
Nimajneb skrev:
Med tanke på all listning så skulle jag nog fundera på att sätta en 18ga dyckertpistol och en mindre kompressor på listan.

Sedan så finns det ju en massa handverktyg och mätverktyg som behövs.
Hehe, det där var ett riktigt byggahusinlägg... Snart ber vi TS att sälja en njure också.
 
Lite trist bara om man har en massa fina maskiner, sedan så blir det ändå fel pga mätfel. Samma sak med listerna, hur kul är det att göra perfekta getingar med den fina sågen för att sedan inse att listen var 2mm för kort samt att det inte vart så snyggt när man bankade upp listerna med tjocka dyckertspikar där var tredje hammarslag hamnade snett. :)

Ett par bra vattenpass och en samling längdmätarverktyg kniper även dessa en tusenlapp eller mer.
 
Mätverktyg, låt gå. Vattenpass, låt gå.. Dyckert...Kompressor? :)
Inte direkt det första man skaffar sig.
 
Tack för alla goda råd! Vet inte om jag får lättare att fatta beslut dock.

Har nästan bestämt mig för en Hitachi DS14DSAL skruvdragare alternativt en Makita BDF453SHE lutar åt Hitachin.

Är mer villrådig när det kommer till sågar. Ser just nu två alternativ. En kap/ger antagligen Metabo KGS 216 samt en cirkel för någon tusenlapp (som antagligen blir dammsamlare om ett halvår/år då jag är bra sugen på en sänksåg)
eller...
Strunta i kap/gersåg och köpa en sänksåg, antagligen Makita eller Festool med skenor och bygga någon form av såglåda för kapning.

Vad gäller handverktyg, vattenpass etc så samlar jag på mig pö om pö, känns lättare när det inte är stora klumpsummor då det inte bara är jag som bestämmer över pengarna ;)

Kan också tillägga att kompressor, spik/dyckertpistoler, tigersåg etc. saker man/jag inte behöver så ofta eller under en begränsad tid kan jag låna/hyra väldigt förmånligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.