4 430 läst ·
45 svar
4k läst
45 svar
Vilka två sågtyper av gersåg, cirkel och sänk?
Lite jobbigt att släpa ut varje gång man ska kapa något utomhus, extra jobbigt när man t ex lägger ny råspont på ett tak och behöver kapa rent på slutet.Alfredo skrev:
Iofs funkar en fogsvans, bågsåg och sticksåg men det tar längre tid än med maskiner och längre raka snitt kräver mer övning Att riva något halvruttet som lagats i flera omgångar utan tigersåg är nog det jag kommer på som ör värst med bara handsågar.
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Jag menar absolut inte att en bordssåg på något sätt skulle vara bäst på allt, utan bara att om jag enbart fick ha en eldriven såg skulle jag nog välja en bordssåg.Z z_bumbi skrev:
Men som skrivet, allt beror på vad man pysslar med och få är nog nöjda med bara sorts en eldriven såg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Det finns en del tester av sänk och cirkelsågar på youtube. Tycks som de billigare flexar mer och ger inte lika rena snitt. Även utsug kan vara betydligt sämre.
Denna tyska test testar 10 sågar från billiga till dyra. Även de som inte förstår tyska ser vad som testas och resultat.
Metabo lär ha en bra sänksåg, men den är dyr.
Alltid upp till användaren att sätta kraven och sedan välja en tillräckligt bra såg.
Även en bra arbetsbänk behövs för att såg med "linjal" skall komma till sin rätt.
Denna tyska test testar 10 sågar från billiga till dyra. Även de som inte förstår tyska ser vad som testas och resultat.
Metabo lär ha en bra sänksåg, men den är dyr.
Alltid upp till användaren att sätta kraven och sedan välja en tillräckligt bra såg.
Även en bra arbetsbänk behövs för att såg med "linjal" skall komma till sin rätt.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Rena snitt är väl mest en klingfråga. Kör man försiktigt funkar lite vad som tycker jag.
Det beror ju på vad man ska såga också. För att klyva osb-skivor eller kapa reglar man bygger in i väggen behövs ingen sänksåg för 10 000:- Sänksågen kommer till sin rätt om man ska kapa bänksivor eller liknande där resultatet är viktigt.
En fördel med sänksågen som kanske inte nämnts är att de oftast har bättre spånhantering än den öppna cirkelsågen.
Men eftersom TS skriver i första inlägget att möbler står på schemat så röstar jag också för sänksåg och kap-/gersåg.
Vem använder en sticksåg? Det är ju lika tillfredsställande som att peta en gaffel i ögat...
En fördel med sänksågen som kanske inte nämnts är att de oftast har bättre spånhantering än den öppna cirkelsågen.
Men eftersom TS skriver i första inlägget att möbler står på schemat så röstar jag också för sänksåg och kap-/gersåg.
Vem använder en sticksåg? Det är ju lika tillfredsställande som att peta en gaffel i ögat...