Alfredo Alfredo skrev:
Är det bara jag som väljer en bordssåg om jag skulle tvingas till att enbart ha en typ av elektrisk såg?
Lite jobbigt att släpa ut varje gång man ska kapa något utomhus, extra jobbigt när man t ex lägger ny råspont på ett tak och behöver kapa rent på slutet.
Iofs funkar en fogsvans, bågsåg och sticksåg men det tar längre tid än med maskiner och längre raka snitt kräver mer övning Att riva något halvruttet som lagats i flera omgångar utan tigersåg är nog det jag kommer på som ör värst med bara handsågar.

Z z_bumbi skrev:
Lite jobbigt att släpa ut varje gång man ska kapa något utomhus
Jag menar absolut inte att en bordssåg på något sätt skulle vara bäst på allt, utan bara att om jag enbart fick ha en eldriven såg skulle jag nog välja en bordssåg.

Men som skrivet, allt beror på vad man pysslar med och få är nog nöjda med bara sorts en eldriven såg.

Frågan var faktiskt vilka två sågar man skulle ha. Men jag tackar för reflektionerna ändå :)

A
Kap o gersåg och en sänksåg med skena skulle jag köpt..

M Masthugg skrev:
Frågan var faktiskt vilka två sågar man skulle ha. Men jag tackar för reflektionerna ändå :)
sänksåg med skena och sticksåg då. Billigaste icke-skräp så är det närmare till kap/ger.

Black friday fynd imorgon eller begagnat
Kap/ger är bra beg köp tycker jag

Men går sänksåg med skena före cirkel med skena?

Har inte föresvävat mig att köp cirkel utan skena. Behöver absolut inte sänk-funktionen, men såga-rakt-och-fint är ju kul funktion.

Black friday är det som aktualiserat frågan :)

M Masthugg skrev:
Men går sänksåg med skena före cirkel med skena?
Ja.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Det finns en del tester av sänk och cirkelsågar på youtube. Tycks som de billigare flexar mer och ger inte lika rena snitt. Även utsug kan vara betydligt sämre.

Denna tyska test testar 10 sågar från billiga till dyra. Även de som inte förstår tyska ser vad som testas och resultat.

Metabo lär ha en bra sänksåg, men den är dyr.

Alltid upp till användaren att sätta kraven och sedan välja en tillräckligt bra såg.

Även en bra arbetsbänk behövs för att såg med "linjal" skall komma till sin rätt.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Rena snitt är väl mest en klingfråga. Kör man försiktigt funkar lite vad som tycker jag.

A
Absolut inte en bra sänksåg som Festool kommer du aldrig i närheten av med en cirkelsåg..

Rabbithole Rabbithole skrev:
Rena snitt är väl mest en klingfråga. Kör man försiktigt funkar lite vad som tycker jag.
Enligt testaren har spindelns flex betydelse, dvs mycket flex blir ett sämre snitt.

Men givetvis har rätt klinga för jobbet betydelse.

Det beror ju på vad man ska såga också. För att klyva osb-skivor eller kapa reglar man bygger in i väggen behövs ingen sänksåg för 10 000:- Sänksågen kommer till sin rätt om man ska kapa bänksivor eller liknande där resultatet är viktigt.
En fördel med sänksågen som kanske inte nämnts är att de oftast har bättre spånhantering än den öppna cirkelsågen.

Men eftersom TS skriver i första inlägget att möbler står på schemat så röstar jag också för sänksåg och kap-/gersåg.

Vem använder en sticksåg? Det är ju lika tillfredsställande som att peta en gaffel i ögat...

• Haha
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
A
TS är ju inne på mer åt snickeri hållet så vet inte varför vi diskuterar Osb..

Rejäl skrev:
TS är ju inne på mer åt snickeri hållet så vet inte varför vi diskuterar Osb..
Av samma anledning som det diskuteras råspont och rivning av halvruttna brädor?

A
useless useless skrev:
Av samma anledning som det diskuteras råspont och rivning av halvruttna brädor?
Har någon gjort det idag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.