4 430 läst ·
45 svar
4k läst
45 svar
Vilka två sågtyper av gersåg, cirkel och sänk?
Sida 1 av 4
Hej,
Försöker bygga upp en verkstad för villan. Har ganska god budget (typ makita eller bosch) men inte så stora ambitioner på byggprojekt. Ska närmast bygga en hallbänk av köksmoduler.
Jag tycker det känns för mycket att köpa kap- och gersåg, cirkelsåg, och sänksåg. För mycket pengar på en gång.
Är det vettigt tänkt då att köpa
Kap och gersåg, med sladd
Cirkelsåg på batteri med skena
Och sen:
Sänksåg först när behov uppstår.
Försöker bygga upp en verkstad för villan. Har ganska god budget (typ makita eller bosch) men inte så stora ambitioner på byggprojekt. Ska närmast bygga en hallbänk av köksmoduler.
Jag tycker det känns för mycket att köpa kap- och gersåg, cirkelsåg, och sänksåg. För mycket pengar på en gång.
Är det vettigt tänkt då att köpa
Kap och gersåg, med sladd
Cirkelsåg på batteri med skena
Och sen:
Sänksåg först när behov uppstår.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Ja det låter som en bra idé. Sänksåg går att hyra vid behov och det mesta går att göra med en vanlig cirkelsåg.
Värt att tänka på är att kolla sågdjup så att du exempelvis klarar 45mm med cirkelsågen.
Jag har även bordsåg och då bör den klara 90mm.
Värt att tänka på är att kolla sågdjup så att du exempelvis klarar 45mm med cirkelsågen.
Jag har även bordsåg och då bör den klara 90mm.
Jag skulle ha satsat hela budgeten på en Festool HK55 eller HKC55. Med kapskena och en 1400-skena. Den fungerar både som sänksåg, kapsåg och handklinga. Fungerar inget vidare när man skall gera lister, tyvärr.
För husrenovering på ett hus med trädgård så skulle jag köpa en fogsvans, en cirkelsåg, en sticksåg och en tigersåg.
Övrigt en multimaskin, en vinkelslip, en "vanlig" slipmaskin och två borr- och skruvdragare varav en med slagborr om det är betong I huset.
Det räcker för att bygga och renovera det mesta och hittar man något/några bra kit så kostar det ungefär som de tre sågarna i första inlägget.
Den andra skruvdragaren kan vänta tills man hittar ett bra erbjudande, man vill ha fler batterier eller tills man får spel av att byta borr och bits hela tiden.
Vinkelslipen om man är bekväm med att använda en.
Övriga sågar kan man köpa om behov uppkommer men utan att veta behoven vet man nte om det blir en kap- och ger,- bygg-, band-, sänk-eller någon annan- såg.
Övrigt en multimaskin, en vinkelslip, en "vanlig" slipmaskin och två borr- och skruvdragare varav en med slagborr om det är betong I huset.
Det räcker för att bygga och renovera det mesta och hittar man något/några bra kit så kostar det ungefär som de tre sågarna i första inlägget.
Den andra skruvdragaren kan vänta tills man hittar ett bra erbjudande, man vill ha fler batterier eller tills man får spel av att byta borr och bits hela tiden.
Vinkelslipen om man är bekväm med att använda en.
Övriga sågar kan man köpa om behov uppkommer men utan att veta behoven vet man nte om det blir en kap- och ger,- bygg-, band-, sänk-eller någon annan- såg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Cirkelsåg och Sänksåg gör ju samma sak. Där sänksågens största fördel är att den kan starta mitt på en skiva. Du behöver inte en sänksåg, köp en cirkelsåg typ Hikoki C6SS för 1199:- på Hornbach och en sticksåg så klarar du allt.
Sladdlöst är nice men knappast nödvändigt. Bättre att spara pengarna till en Kap/ger såg så du har hela kittet. Rätt verktygstyp är viktigare än bra verktyg
Sticksåg till krokigt och detaljer
Cirkelsåg till snitt längre än 30cm Cirkelsåg<+skena<+sänksåg
Kap Ger såg till alla brädor, lister, reglar
Billig sänksåg med skena, borde duga för husjobb
https://www.hornbach.se/p/sanksag-pattfield-psc165pi-1200w/10392437/
Sladdlöst är nice men knappast nödvändigt. Bättre att spara pengarna till en Kap/ger såg så du har hela kittet. Rätt verktygstyp är viktigare än bra verktyg
Sticksåg till krokigt och detaljer
Cirkelsåg till snitt längre än 30cm Cirkelsåg<+skena<+sänksåg
Kap Ger såg till alla brädor, lister, reglar
Billig sänksåg med skena, borde duga för husjobb
https://www.hornbach.se/p/sanksag-pattfield-psc165pi-1200w/10392437/
Håller med förutom gerandet av lister. Man måste bygga ett stöd för listerna då de är så smala och vingliga. Men det behöver man på en kapger också för att få bra snitt så …mattiasp skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Ska du ha dammsugare kan du lika gärna ha sladd. Batterimaskinerna är inte supertunga så det spelar inte så stor roll. Men sladdmaskinerna brukar ha lite mer kräm.M Masthugg skrev:
TS antyder att det lutar mer åt möbelsnickeri än byggsnickeri, så där har du nog en poäng.Alfredo skrev:
Annars beror väl helt på vad man skall göra...
Själv tycker jag nog sänksågen med skena är det mest universella alternativet.
Även om man får rigga olika mer eller mindre vanskliga jiggar för många snitt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Mycket möbler då vill man ju gärna ha allt. Kanske vettigt att börja med en sänksåg då och hoppa över cirkelsågsteget. Batteridriven cirkelsåg är dock smidigt när man är på språng.
Sticksåg och slipmaskin kan man göra mycket med, även om det kan bli lite pilligt
Sticksåg och slipmaskin kan man göra mycket med, även om det kan bli lite pilligt
Har faktiskt haft en batteridriven cirkelsåg av bra modell. Men har även en sänksåg och i jämförelse är batterimaskinen hopplöst slö. Visst kan man köpa värsta modellen med batteri och värsta batterierna men då får man en maskin jämförbar med en enkel sladd-maskin. Batterier ska man ha när man behöver mobilitet och/eller ingen större effekt under längre tid. Skruvdragare, multimaskin, slipa lite osv.C cpalm skrev:
Sen när det gäller sänksåg eller cirkelsåg. Jag och framförallt min kära fru gillar inte riktigt cirkelsåg. Den känns inte lika säker att hantera som sänksågen. Jag tycker framförallt skyddet är klöddigt att hantera och ger inte den precision och säkerhet som jag önskar. Känns mycket enklare med sänksåg och skena att ha full kontroll på maskinen när man börjar ett snitt. Med cirkelsåg ska man starta maskinen och sen lyckas få skyddet att fällas upp samtidigt som man ska pricka rätt i snittet. Enkelt när man är van men mindre enkelt när man sågar några få snitt då och då.
Mitt råd, om du inte har vanan, är att hjälpa någon vän som har maskinerna ett par dagar så du får känna på hur det är. Inte alla som vill låna ut sina fina maskiner och man kanske ändå hanterar dem fel men om du hjälper en kompis en helg så får du både prova och lära dig (förhoppningsvis) rätt sätt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Nackdelen med sänksåg är ju att den är lite dyrare. Men så här i diskussionen skulle jag nog lägga över mer vikt åt en billigare sänksåg än en dyr cirkelsåg, dom möts ju någonstans.
Jag har byggt en del hallmöbler och så där. Först hade jag bara Borrskruvdragare, cirkelsåg och sticksåg. Man klarar sig utan skena om man tvingar fast en regel som stöd istället.
Jag älskar dock kap/ger sågen så:
1. Fogsvans (backup)
2. Japansåg (finlir, träpluggar etc)
3. Sänksåg med skena
4. Sticksåg
5. Kap/ger såg
Jag har byggt en del hallmöbler och så där. Först hade jag bara Borrskruvdragare, cirkelsåg och sticksåg. Man klarar sig utan skena om man tvingar fast en regel som stöd istället.
Jag älskar dock kap/ger sågen så:
1. Fogsvans (backup)
2. Japansåg (finlir, träpluggar etc)
3. Sänksåg med skena
4. Sticksåg
5. Kap/ger såg
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Tycker nog det är lite åt båda hållen. Dels inbjuder ju sänksågen till sänksnitt vilket inte är helt ofarligt även med en sänksåg. Sen hade jag själv önskat att man kunde låsa sänksågen i nedsänkt läge (kanske finns på vissa modeller?) när man försöker använda den som en vanlig cirkelsåg och utan skenan. Inte lika bra kontroll när plattan fjädrar vid t.ex. kapning. Vilket förvisso en kapskena löser.Tomtom79 skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Jag säger inte emot dig, men har stött på paradoxen att större bitar behöver ett mindre verktyg och vise versa.Alfredo skrev:
Det finns så klart undantag men för att kapa en 45*170 så blir det cirkelsåg/fogsvans, samtidigt som hemmagjorda dominobrickor tveklöst blir till på bordssågen
Som svar till ts får ditt förslag en tumme upp från mig!