Hej. Vilka trådar ska jag använda. Det är två taklampor i samma tak som aktiveras på samma brytare. På första bilden är lampan närmast brytare. Bild två är längst bort.
Ska jag använda jord och blå på första bilden och koppla in mig på den vita som fas.
På bild två slutar den vita men alla andra går vidare, ska jag då på bild två använda vit som fas och skarva in mig på blå och jord Elektrisk dosa i tak med öppna blå och gul/gröna kablar samt flera anslutna kablar iklämda i kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen takdosask med flera färgade elledningar och väggströmbrytare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett kort svar är att det inte går att besvara din fråga med de uppgifter vi har till hands. Du behöver förklara alla omständigheter kring denna installation.

Uppenbarligen har det aldrig funnits ljusarmaturer ansluta till dessa dosor, korrekt?
Nästa fråga är då varför?
Hur gammal är en den fasta installationen? Är det ett nybygge/nyrenoverat?
Varför är det inga lamputtag monterade? Hängande lösa ledare tyder på en gammal installation.
Det går inte ihop.

Man behöver skaffa sig en bild av befintlig installation här för att kunna bedöma om man kan lita på att färgerna har den funktion man tror, inkl att den vita är en tändtråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.