Jag har lite olika bits, bl.a. wera.
De som varit slitstarkast för mig är några makitabits som jag fått på köpet. De är gjorda i ett annat stål.
Jag tycker du skall satsa på brett sortiment. Själv föredrar jag torx och använder ner till t10 ganska ofta, mindre är väldigt ovanligt men förekommer. T35 är nog de största jag använder ibland.
T10 slits ej då det är små skruv medan T35 håller i regel inte så länge p.g.a. att det är stora skruv som kräver hårt moment(slagskruvdragare/mutterknackare) för att skruvas i.
De som går åt mest för mig är T20 då det används mest och därefter T25.

Daniel_N skrev:
Impaktor är special för slagskruvdragare. I vanligt bygg (dvs där du inte kör mkt i riktigt hård eller svåra material (framförallt metall) funkar Weras andra bits också bra i slagskruvdragare.

De som kallas gold coated är bi-torsion bits, som ska göra att bitset håller länge, av weras bättre kvalitet (även Weras normalkvalitet är bra).

diamond coated är en bi-torsion bit med extra hård yta. I mitt tycke weras bästa bits, väl värda sina pengar.

Wera extra tough tror jag är en standardbits med bi-torsion funktion. Standardbitset är just ett standardbits, av bra kvalitet.

Ska man skruva mycket tycker jag att bi-torsion diamond är en bra investering. I annat fall funkar standardbitsen, eller vad som helst som man kan få till bra pris.
Wera har även rostfria bits... vet du syftet med dessa? Är dom lite mjukare för att passa rostfri skruv eller varför finns dom?

wera-bc30-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
ClasseClas
Nimajneb skrev:
Wera har även rostfria bits... vet du syftet med dessa? Är dom lite mjukare för att passa rostfri skruv eller varför finns dom?

[bild]
De är för rf skruvar. Med vanliga bits lossnar det metallflagor från bitsen och sen blir det (kan det bli) fula rostmärken i och runt skruvarna. Jag råkade ut för det problemet när jsg skruvade vindskivebeslag i plåt med rf bleckskruv och hade vanliga bits.

• Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:

[bild]
Funkar också väldigt bra att ha i segelbåten :)

Daniel_N skrev:
Impaktor är special för slagskruvdragare. I vanligt bygg (dvs där du inte kör mkt i riktigt hård eller svåra material (framförallt metall) funkar Weras andra bits också bra i slagskruvdragare.

De som kallas gold coated är bi-torsion bits, som ska göra att bitset håller länge, av weras bättre kvalitet (även Weras normalkvalitet är bra).

diamond coated är en bi-torsion bit med extra hård yta. I mitt tycke weras bästa bits, väl värda sina pengar.

Wera extra tough tror jag är en standardbits med bi-torsion funktion. Standardbitset är just ett standardbits, av bra kvalitet.

Ska man skruva mycket tycker jag att bi-torsion diamond är en bra investering. I annat fall funkar standardbitsen, eller vad som helst som man kan få till bra pris.
Är impaktor en hårdare bits än diamond? Och funkar den i en vanlig skruvdragare? Jag har en Hitachi DS14DSL.

På ebay är impaktor dyrare än övriga, men på Conrad.se säljer de impaktor för 29kr/st men diamond coated och de övriga för 49kr/st.

Mikael_L
Daniel_N skrev:
Då är det dags för mer ordning och reda...
AJ!, det där smärtade ... :eek:

Jag kör med skitbits i typ 25-pack från Biltema, Jula m.fl.
Allt för att jag ska klara av att plantera ut tillräckligt mycket åt framtidens arkeologer att hitta. Dom kommer nog tro att dom har funnit bits-fabriken här ... :o

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Nissepisse skrev:
Är du säker på att det är T15 du ska använda? Har bara stött på T15 i mindre skruv och då behövs inte så mycket kraft, all trall- och träskruv jag använt till husbygge har varit T20/T25.
När jag råkat dra med T20-bits i T25-skruv så mår bitsen inte så bra, vriden enligt dina T15.
Jo, jag köpte storpack 4x40 och 4x50 och de har definitivt T15 spår. Det är ju konstigt egentligen att bitset ger upp innan gängorna släpper, men det kanske är ett bra betyg till skruven. Ska i alla fall leta upp kvalitetsbits och se om det blir bättre. De två jag dragit sönder låg i en Hitachi bitsbox av bältesmodell.

Nimajneb skrev:

[bild]
Precis som Classe skriver, rostfria skruvar blir rostiga m vanliga bits. Samma effekt som när man kör med en redan använda kap/slip/lammellskiva på rostfritt, dvs rosten verkar komma från det andra materialet.

• Gilla
Kortling
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Då är det dags för mer ordning och reda...
Har viktigare saker att göra än att springa omkring och hålla ordning och reda på allt hela tiden...

Precis som Mikael_L är jag en slarver ;) En vanlig bitslåda typ Bacho och tre olika 25-pack med Dewalt PH2, T20 och T25 från Beier har jag klarat mig på under 5 års husbyggande. Är nog inne på andra eller tredje omgången av 25-packslådor. Max 10% av bitsen blir utslitna, resten förstår jag inte varde tar vägen :)

Finbits är alltså helt onödigt för sådana som mig.

• Gilla
corre
  • Laddar…
P
Livstids garanti tjänar de garanterat på.
Precis som Ronolo skrev ovan, var tar de vägen?:thinking:
Mina slits inte heller ut precis.:crysmile:

Rekommenderar Würth. Lire dyrare men när man använder dom är det värt varenda krona. Även deras bitshållare är helt grym. Starkast magnet av alla jag provat.

Wera guldbits.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.