Börjar bli trött på att dra sönder mina noname bits som jag köper på diverse byggvaruhus.
Bits är i och för sig förbrukningsvara, men det borde väl finnas några som är bättre än andra? Typ Dewalt eller liknande?
Bits är i och för sig förbrukningsvara, men det borde väl finnas några som är bättre än andra? Typ Dewalt eller liknande?
Wera, sök på forumet så får du reda på vilka varianter och var man handlar dom billigast.
http://www.wera.de/home.html?&no_cache=1&L=1
http://www.wera.de/home.html?&no_cache=1&L=1
Tack för förslaget. Ska kolla upp dem. Har en Wera multiskruvmejsel som kostade typ 500 kr, så jag antar att bitsen är rätt dyra med tyvärr. Och dom slits ju rätt fort. Eller håller Wera sjukt länge? 
Ska se om jag hittar trådarna så jag vet vilka bits jag ska leta efter
Ska se om jag hittar trådarna så jag vet vilka bits jag ska leta efter
Redigerat:
Har sökt lite på trådar ang. de vanligaste bitsarna, alltså de mest vanliga storlekarna. PH2 vet jag ju att den är sjukt vanlig. Men vilka föreslår ni mer att jag köper? Istället för att köpa 100 olika så tänkte jag köpa fler av de mest vanliga.
Vilka skulle ni föreslå?
Vilka skulle ni föreslå?
Köp en färdig låda t.ex bacho lådorna är rätt små och innehåller kanske 20 olika bits, när du slitit ut en bits så köper du kvalitets bits och stoppar i lådan, då har du många olika och de du märker att du använder och sliter sönder byter du mot dyrare. En bits du använder 1 gång /år behöver du ju inte lägga stora pengar på
Hur ofta drar du sönder bits?Anna1984 skrev:
Kan det vara så att du har för bråttom och ev fel bits för ändamålet när du skruvar?
Jag har nåra torx och nån PH2 som varit med många år, men visst ibland slinter jag och då blir det framförallt torxen rund.
Festools bits är riktigt bra, dyra , möjligtvis men de håller. Har ej använt något annat på typ 10 år och skulle aldrig
byta ut dom mot något annat. Det jag använder mest i jobbet är PZ2 några Torx samt PH2 till gipsskruv etc.
byta ut dom mot något annat. Det jag använder mest i jobbet är PZ2 några Torx samt PH2 till gipsskruv etc.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
PH2, T20 & T25 klarar man sig långt med vid hemmasnickeri/renovering, jag köper dom i 25 pack. Har tyvärr inte koll på vilka märken det är.
Några extra långa brukar vara sköna att ha också.
Jag sliter ut bits och ibland knäcks dom av mutterknacken. Ibland går man på riktiga nitar t.ex. bits som följer med billiga skruvar. Ibland måste man bara försöka skruva i icke optimal vinkel och då skulle det var surt med riktigt dyra bits.
Några extra långa brukar vara sköna att ha också.
Jag sliter ut bits och ibland knäcks dom av mutterknacken. Ibland går man på riktiga nitar t.ex. bits som följer med billiga skruvar. Ibland måste man bara försöka skruva i icke optimal vinkel och då skulle det var surt med riktigt dyra bits.
Har en liten bacho bitssats som jag köpte tillsammans med deras mejsel med spärrfunktion. Bästa köpet jag nånsin gjort när det gäller bits, och det samma gäller mejseln. Tyvärr tappade jag bitslådan 2,5 m upp på en sten så den sprack 
Ska investera i en till låda snart, så har man dubbel uppsättning med kanonbra bits.
Ska investera i en till låda snart, så har man dubbel uppsättning med kanonbra bits.
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer
här kan du välja o vraka mellan olika Wera bitssatser
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trks...A0.Xwera&_nkw=wera+bitsatz&_sacat=0&_from=R40
En vettig sats tycker jag ska innehålla:
PZ1-3, PH1-3, TX20-40, Insex bits.
Dom bits som slits mest är nog PZ2, PH2, TX20 och TX25.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trks...A0.Xwera&_nkw=wera+bitsatz&_sacat=0&_from=R40
En vettig sats tycker jag ska innehålla:
PZ1-3, PH1-3, TX20-40, Insex bits.
Dom bits som slits mest är nog PZ2, PH2, TX20 och TX25.
Vad gäller bits så är festool eller wera bra. Festool har några olika set med en väldigt smidig liten hållare för fem bits, kan rekommenderas.
Sedan skulle jag rekommendera dig att använda torx-skruv. Man behöver inte trycka för att hålla bitsen på plats så de inte slinter vilket också gör att de håller bättre. Heco gör bra träskruv som greppar direkt och inte spräcker träet så lätt.
Sedan skulle jag rekommendera dig att använda torx-skruv. Man behöver inte trycka för att hålla bitsen på plats så de inte slinter vilket också gör att de håller bättre. Heco gör bra träskruv som greppar direkt och inte spräcker träet så lätt.
Tack för tipsen. Bra att ha en mindre samling med bits och sen komplettera med mer av de vanligaste. Som jag har förstått det är det PH2, PZ2, T20 och T25 som är de vanligaste?
Kanske blir ett mindre Wera bits set som jag sen kompletterar med lösa bits av de mest vanliga.
Kanske blir ett mindre Wera bits set som jag sen kompletterar med lösa bits av de mest vanliga.