5 554 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Vilka slags ved är bra att elda med?
Jag vet ju förstås att björk förmodligen är det bästa, men sen då? Vilka sorter ska man "akta sig" för? Jag har fått hem mitt årsbehov av ved idag, och det innehåller ganska mycket vedbitar som är lite rödaktiga, jag tror det är al. Hur är al att elda med, funkar det bra?
Undrar Imsan
Undrar Imsan
Beror väl kanske lite på var du ska elda, men al är bra att elda med. Björk har högt energiinnehåll men är fet, bra att blanda med lite fur eller gran. Skulle jag elda i kassett så hade jag nog valt björken i vedpannan kan man fylla på alla olika sorter tycker jag. Den ved man ska akta sig lite för är ek, ett fruktansvärt klipp i den, men måste torka ordentligt minst 2 år.
instämmer.silversmeden skrev:Beror väl kanske lite på var du ska elda, men al är bra att elda med. Björk har högt energiinnehåll men är fet, bra att blanda med lite fur eller gran. Skulle jag elda i kassett så hade jag nog valt björken i vedpannan kan man fylla på alla olika sorter tycker jag. Den ved man ska akta sig lite för är ek, ett fruktansvärt klipp i den, men måste torka ordentligt minst 2 år.
Tort ska det vara och bra förbränning ingen snåleldning med draget .
Sedan innehåller ju björk lite mera energi men även gran och tall går lika bra att elda bara priset är lite lägre då det innehåller lite mindre energi d^_^b
Själv eldar jag det som är lättast att anskaffa . Då blir det mest fura eller Tall vilket man vill kalla det för .
I Fura kan det vara en del tjära så bra förbränning är mycket viktigt så det inte blir tjära i skorsten :wow:
Sedan innehåller ju björk lite mera energi men även gran och tall går lika bra att elda bara priset är lite lägre då det innehåller lite mindre energi d^_^b
Själv eldar jag det som är lättast att anskaffa . Då blir det mest fura eller Tall vilket man vill kalla det för .
I Fura kan det vara en del tjära så bra förbränning är mycket viktigt så det inte blir tjära i skorsten :wow:
Liknande trådar
-
Vilka märken funkar med Svedala 2 kupiga takpannor
Tak & Vind -
Roslagsspisen. Ska veden ligga på galler?
Värme allmänt -
isolera källare, vilka slags plugg när jag sätter fast reglar i betong?
Isolering -
Vedbod - vilka regler gäller?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
vilka slags verktyg för mäta nivå å vinklar?
Verktyg, Maskiner & Fordon