14 217 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Vilka sågar behöver jag?
Jag är inne på samma spår som flera andra. En sticksåg är ganska onödig. En kap/ger av bra kvatié däremot behöver man nästan jämt. För varje minut som jag använder min sticksåg så har jag nog kört min kap/ger i minst 5 timmar. Eftersom man använder en kap/ger till så mycket och dessutom vill ha god precision på allt den gör så är det värt att betala mycket pengar för att få en bra. Sticksågen däremot duger även om det är den billigaste modellen från Biltema.
Efter kap/ger så använder jag nog min bordsåg mest. Den är nog överflödig om man har ett nyare hus där allt är byggt med standard-mått men i mitt 60-tals hus där ingenting är standard är det guld värt att kunna klyva reglar och annat så att de får perfekt bredd. Man kan ju göra det jobbet med en cirkelsåg också men det är inte lika smidigt.
Efter kap/ger så använder jag nog min bordsåg mest. Den är nog överflödig om man har ett nyare hus där allt är byggt med standard-mått men i mitt 60-tals hus där ingenting är standard är det guld värt att kunna klyva reglar och annat så att de får perfekt bredd. Man kan ju göra det jobbet med en cirkelsåg också men det är inte lika smidigt.
Fråga två verktygsägare om bästa verktygen och du får tre svar, för att parafrasera ett ordspåk.
Som nybörjare i verktygsdjungeln är det svårt att hitta rätt. Dessutom behöver en persons behov inte vara ditt behov - eller preferens. Använder du t.ex. inte mycket skivmaterial - som jag - utan skall kapa reglar och brädor så är det en kapsåg du skall prioritera. Har du god budget, köp det mesta då de flesta verktyg säkert kommer till användning någon gång.
En sticksåg brukar användas att såga kurvor. I en renovering behövde jag t.ex. anpassa trägolv och trävägg till en krokig korsvirkesvägg. Då använde jag min usla sticksåg. Men man kan också såga för hand med en kontursåg. Egentligen vill jag ha en bättre sticksåg, men jag använder den så sällan. Hade jag haft många kurvor att såga hade en bra sticksåg varit viktig. För mig.
Så här får du en åsikt till:
om du inte har en väldigt god verktygsbudget, utgå från dina behov, och lyssna på folk som har löst just det behovet. Försök sedan lista ut hur just du skulle vilja lösa ditt behov. Men om du sedan har köpt de rätta verktygen vet du oftast inte förrän du själv tillhör gruppen av verktygsägare som alla har minst en åsikt. 
Som nybörjare i verktygsdjungeln är det svårt att hitta rätt. Dessutom behöver en persons behov inte vara ditt behov - eller preferens. Använder du t.ex. inte mycket skivmaterial - som jag - utan skall kapa reglar och brädor så är det en kapsåg du skall prioritera. Har du god budget, köp det mesta då de flesta verktyg säkert kommer till användning någon gång.
En sticksåg brukar användas att såga kurvor. I en renovering behövde jag t.ex. anpassa trägolv och trävägg till en krokig korsvirkesvägg. Då använde jag min usla sticksåg. Men man kan också såga för hand med en kontursåg. Egentligen vill jag ha en bättre sticksåg, men jag använder den så sällan. Hade jag haft många kurvor att såga hade en bra sticksåg varit viktig. För mig.
Så här får du en åsikt till:
Den används sällan men som någon skrev är både multiverktyg (används betydligt mer) och sticksåg riktiga problemlösare. Försöka att figursåga ett snitt som dessutom ska luta med något annat. Typ ansluta trädäck mot en klippa eller lägga trägolv i ett >200 år gammalt torp där ingenting är rakt. Mätte med laser och taket var 11 cm lägre i ena änden. Föredrar också sticksåg med bra blad de få gånger jag sågar ur för diskho.
Jag har en sån där "handväska", klassisk med handtag, fast en bättre grön Bosch. Väldigt sugen på att köpa en blå Bosch men sällananvändande kan inte motivera köp då den här ger väldigt bra resultat med bra blad.
Jag har en sån där "handväska", klassisk med handtag, fast en bättre grön Bosch. Väldigt sugen på att köpa en blå Bosch men sällananvändande kan inte motivera köp då den här ger väldigt bra resultat med bra blad.
Johannes Carlsson skrev:
Skillnad på kap/ger såg mot cirkelsåg är att cirkelsågen är lös och kap/ger har en ställning där man enkelt kan ställa in vinklar. Cirkelsåg behöver du nog inte, dom jobben kan man ofta använda sticksåg till.
När du sågar ha gärna ett mothåll att hålla sågen mot. Typ en planka så får man lättare ett rakt snitt
Tack för förklaring av skillnaden. Klarnade lite ;-)nanowire skrev:
Jag betraktar sticksåg och multiverktyg (använd som såg) som problemlösare, det mesta går att lösa utan men de är otroligt smidigt och tidsbesparande att ha ibland.
De viktigast verktyget är ändå någon typ av såg med roterande klinga som ger perfekt raka snitt med en finish som tål att vara exponerad, tex. ytterkant av köksbänkskiva. Kap/gersåg kapar och gerar, en bordssåg klyver och gerar (beroende på storlek även skivmaterial och kapning av kortare ämnen). En handhållen cirkelsåg med skenor klarar allt detta (men hanterar inte små bitar).
En avgörande skillnad mellan de olika sågarna med roterande klinga är arbetssättet; med kapger och bordssåg tas ämnet till sågen, med en cirkelsåg tas sågen till ämnet. Detta betyder enligt min erfarenhet ganska mycket för hur effektivt jag kan jobba. Säg tex att en hög reglar och brädor ska förvandlas till en altan. Endera lyfta och bära varje ämne till kapgerställningen eller också kapa direkt med högen som stöd.
Varje sågtyp briljerar på något men som ett första köp tycker jag cirkel med skenor är det mest flexibla.
Tack. Kommer bli bra när jag också kan ha en åsikt, haha. Just nu känner jag mig ute på hal is vad gäller allt med renovering. Jag och Google har ett nära förhållande just nu....kan man lugnt säga. Blir väl kanske inte så mycket klokare. Men snart så!!Microkatten skrev:
Fråga två verktygsägare om bästa verktygen och du får tre svar, för att parafrasera ett ordspåk.
Så här får du en åsikt till:om du inte har en väldigt god verktygsbudget, utgå från dina behov, och lyssna på folk som har löst just det behovet. Försök sedan lista ut hur just du skulle vilja lösa ditt behov. Men om du sedan har köpt de rätta verktygen vet du oftast inte förrän du själv tillhör gruppen av verktygsägare som alla har minst en åsikt.
![]()
Tack för många svar. Det jag har förstått är att jag ska ge mig ut på jakt efter en bra kap-gersåg.
Om du skall skära lister i stället för att gera så ar det bra med en sticksåg. Någon annan elsåg fungerar inte. Att skära innerhörn blir mycket snyggare än att gera.
Men du skall helst gersåga först, så då är ända en kap- och gersåg bra att ha.
Men du skall helst gersåga först, så då är ända en kap- och gersåg bra att ha.
Om budgeten finns, satsa på batterimaskiner, åtminstone på de maskiner som används ofta. Då menar jag i fallande ordning: Skruvdragare (av bra/god kvalite), Multimaskin, Kap och Gersåg, Borrhammare (om du har betongjobb), Sticksåg, Sänksåg, Laser, Bygglampa. Batterimaskinerna är i numera så pass bra att de duger till det mesta. De är dessutom ofta utrustade med belysning. MEN: Tänk på att välja ETT märke så att du kan flytta batterierna mellan de olika maskinerna. Du kan då också köpa "nakna" maskiner som är betydligt billigare.
Själv jobbar jag som halvproffs och har cirka 10 maskiner och 5 batterier och det funkar för det mesta.
Ja, det blev lite mer än sågar, men det är ett råd i all välmening.
Själv jobbar jag som halvproffs och har cirka 10 maskiner och 5 batterier och det funkar för det mesta.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Renoverar man ett hus och så håller jag inte med om att man ska ha kap/gersåg som en batteridriven sak, funkar fint med en med sladd. (Utbudet och priset blir betydligt bättre med sladd).sonofsnowman skrev:
Om budgeten finns, satsa på batterimaskiner, åtminstone på de maskiner som används ofta. Då menar jag i fallande ordning: Skruvdragare (av bra/god kvalite), Multimaskin, Kap och Gersåg, Borrhammare (om du har betongjobb), Sticksåg, Sänksåg, Laser, Bygglampa. Batterimaskinerna är i numera så pass bra att de duger till det mesta. De är dessutom ofta utrustade med belysning. MEN: Tänk på att välja ETT märke så att du kan flytta batterierna mellan de olika maskinerna. Du kan då också köpa "nakna" maskiner som är betydligt billigare.
Håller man sig i ett hus så är det i princip bara skruvdragaren som 'behöver' vara sladdlös. Om ens den.
De enda batterimaskiner jag har är borr- och skruvdragare. Alla mina andra maskiner är sladd. Har aldrig känt behov av fler batterimaskiner, eftersom jag alltid har tillgång till eluttag där jag jobbar.
Ytterligare exempel på olika behov och preferenser. Det gäller att läsa råd med sina egna glasögon på.
Ytterligare exempel på olika behov och preferenser. Det gäller att läsa råd med sina egna glasögon på.
Ja, jag har också bara batteridriven skruvdragare/borrmaskin, en grästrimmer och en lamellfräs (men det var bara för att det var bra pris på en naken och jag hade batterierna). Man behöver verkligen inte batteridrift på mycket annat. Multimaskinen och kanske sticksågen vore väl lyxigt med batteri till men jag klarar mig sannerligen utan. Kap/ger vill du ändå kunna koppla till uttaget på dammsugaren för start/stopp och du vill ha kraft så det känns helt onödigt med något annat än nätdrift. Fick jag bara välja en batterimaskin så blir det trimmern, sjukt störigt med sladd i trädgården (fast nu är vi OT).
Förlåt för en väldigt dum fråga. Men vad är en mulitmaskin och vad använder jag den till?
Parkett som ska klyvas på tvären trodde jag att sticksågen var bra till? En cirkelsåg antar jag är bäst men tänker att då är det bättre med en kap-gersåg och en sticksåg i mitt batteri av verktyg.
Tycker jag försöker läsa mig till vad som behövs och att jag stöter på efter hand men fortfarande så inser jag att då kommer jag köpa alla verktyg som går att köpa. Vet inte om det är nödvändigt...
Hittills har ju min fogsvans dugt bra, haha den räcker inte riktigt till längre har jag ju fattat..
Parkett som ska klyvas på tvären trodde jag att sticksågen var bra till? En cirkelsåg antar jag är bäst men tänker att då är det bättre med en kap-gersåg och en sticksåg i mitt batteri av verktyg.
Tycker jag försöker läsa mig till vad som behövs och att jag stöter på efter hand men fortfarande så inser jag att då kommer jag köpa alla verktyg som går att köpa. Vet inte om det är nödvändigt...
Hittills har ju min fogsvans dugt bra, haha den räcker inte riktigt till längre har jag ju fattat..
Hur många sågar man äger så har man alltid en för lite. Själv har jag tre sticksågar, två cirkelsågar, en sänksåg, en tigersåg, en kap&ger, en bordssåg, en kombinerad bord och kap@ger. Brukar låna en Festool HKC med skena när jag gör något så det blir nog nästa sågköp och efter det en bandsåg och efter det...
Och då har jag glömt kakelsågen, elkedjesågen och två multimaskiner och säkert något mer...
Och då har jag glömt kakelsågen, elkedjesågen och två multimaskiner och säkert något mer...
Redigerat: