mexitegel mexitegel skrev:
Nej. inget sådant. Det är konorna som tätar, precis som i en vanlig klämringskoppling. Det är dock viktigt att följa monteringsanvisningarna och skruva åt rätt antal varv.
Vad bra. Verkligen stort tack för all input. Jag skall jobba på att testa detta och sätta mig in i det få se var jag landar sen

I skåpen tycker jag det är enklast att köra med presspex kopplingar framför pushfit eller skruvkopplingar. Presstänger går att hyra också så klart - men kolla så de är kalibrerade så de pressar med rätt tryck.

mexitegel mexitegel skrev:
I skåpen tycker jag det är enklast att köra med presspex kopplingar framför pushfit eller skruvkopplingar. Presstänger går att hyra också så klart - men kolla så de är kalibrerade så de pressar med rätt tryck.
Vad kapar man rören bäst med för att få ett bra snitt, är det en Pex sax som gäller då? Har en som jag klipper grövre rör med och den gör ju väldigt fina snitt utan att frasa kanterna. Tänker så man inte kapar snett, men det kanske inte är så känsligt för tätheten om det är ”lite” snett?

N Nygge72 skrev:
Vad kapar man rören bäst med för att få ett bra snitt, är det en Pex sax som gäller då? Har en som jag klipper grövre rör med och den gör ju väldigt fina snitt utan att frasa kanterna. Tänker så man inte kapar snett, men det kanske inte är så känsligt för tätheten om det är ”lite” snett?
Jag kör med den här:

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/plastrorsax-2000023899

Som svar på övriga frågor tycker jag Uponors rör är bra och lätta att får tag på. Vatettes system för kopplingar är bra. De håller bra kvalitet, har bra anvisningar och är kompatibla med rör från alla större tillverkare. LK t ex som tillverkar både kopplingar och rör godkänner bara att man använder deras produkter hela vägen.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag kör med den här:

[länk]

Som svar på övriga frågor tycker jag Uponors rör är bra och lätta att får tag på. Vatettes system för kopplingar är bra. De håller bra kvalitet, har bra anvisningar och är kompatibla med rör från alla större tillverkare. LK t ex som tillverkar både kopplingar och rör godkänner bara att man använder deras produkter hela vägen.
Vad menar du med att LK bara godkänner att man använder deras produkter? För garanti eller vad?

Tänker att ett rör är ju ett rör så funktionen lär vara den samma av kvalitetsmärken oavsett tillverkare

N Nygge72 skrev:
Det ska vara vinkelräta kap. När man monterar LKs kopplingar ska även ett sk. Kalibreringsverktyg användas som skär det helt vinkelrätt och fasar kanterna så man inte skadar oringen i kopplingen.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Vad menar du med att LK bara godkänner att man använder deras produkter? För garanti eller vad?

Tänker att ett rör är ju ett rör så funktionen lär vara den samma av kvalitetsmärken oavsett tillverkare
LK skriver så här om sina universalkopplingar:

Monteringsanvisning för LK Universal klämringskopplingar med typgodkännande för fogning av LK PE-X och LK Universalrör, inklusive varningstext.

Vatette skriver så här om sina:

Tabell med Vatette-kopplingar och dimensioner för olika rörfabrikat och typer, inklusive LK-kopplingar och andra märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
LK skriver så här om sina universalkopplingar:

[bild]

Vatette skriver så här om sina:

[bild]
Men som jag tolkar det där, så handlar det om att det bara är ”testat” med sina egna produkter för godkännande. Medans Vatette har testat och fått godkänt med andra märken med. Dvs LK tar då bara ansvar för om du använder med deras egna produkter

N Nygge72 skrev:
Men som jag tolkar det där, så handlar det om att det bara är ”testat” med sina egna produkter för godkännande. Medans Vatette har testat och fått godkänt med andra märken med. Dvs LK tar då bara ansvar för om du använder med deras egna produkter
Rent tekniskt spelar det förmodligen ingen roll om man tar ett annat rör från en annan tillverkare med samma dimension. Problemet med våtrumsinstallationer är väl att det finns så mycket klausuler och regler som gör att försäkringsbolagen duckar alla ersättningar. Har man använt produkter som är godkända att kombinera enligt tillverkaren så har man i alla fall lite torrare om fötterna...

useless useless skrev:
Rent tekniskt spelar det förmodligen ingen roll om man tar ett annat rör från en annan tillverkare med samma dimension. Problemet med våtrumsinstallationer är väl att det finns så mycket klausuler och regler som gör att försäkringsbolagen duckar alla ersättningar. Har man använt produkter som är godkända att kombinera enligt tillverkaren så har man i alla fall lite torrare om fötterna...
Så kan det ju garanterat vara däremot.

N Nygge72 skrev:
Jag har kikat på Vatette - V6 och det såg ju riktigt bra ut, men jag förstod inte riktigt vad det är man sätter på delen som kommer ur väggen, dvs vilken typ av koppling sätter man på dem, för jag är ju lite alergisk mot att ha plastgäng som skall ihop med metall om det är så.

Jag har så nära till de olika tappställena, så jag tror det är billigare för mig att dra rör direkt från fördelaren än att ha en fördelare i tvättställskommoden, även om det innebär mindre rördragning. Men skall kika på det få se. Kommer vara fördelarskåp vid Röd markering, och tappställen vid blå. Men kom gärna med förslag hur man kan göra saker enklast, för jag skall göra en uppsticksritning åt markentreprenören.

Kommer gå upp rör till ovanvång med till toalett som ligger rakt ovanför detta teknikrum

[bild]inga rör i yttervägg

??

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J jhall skrev:
Vatette v6 är vanliga metallklämringskopplingar mot pexröret. De kläms åt med ballofixen eller vinkeln man skruvar på.
Ballofix är ett varumärke!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.