Min undran gäller vad som reglerar påverkan på en tomt där omliggande tomt nu projekteras.
Projekteringen drivs av ett byggföretag i samarbete med kommunen.
Detta påverkar den inneliggande tomten då kommunen anlägger gator utmed två sidor.
På bägge sidor uppstår större höjdskillnader, den ena sidan knappa två meter, den andra ca tre
meter. Man vill slänta på den inringade tomten (privat tomt) på den lägre sidan samt slänta och
sätta L-stöd på den med större höjdskillnad. Vissa överenskommelser, medgivanden har gjorts
för de ingreppen.
Den inringade tomten ligger högre än den omgivande varför branter uppstår på dess sidor.
Sidan med den högsta skillnaden ger som högst ett ca 3 meter. högt stup.
Där uppger kommunens representant att den inneliggande tomten som oförskyllt påverkas negativt
har skyldighet att se till genom skydd, staket eller annat se till att fall och olyckor sker,
detta trots att tomtägaren tillåtit projektörerna göra ingrepp på ägarens tomt och i övrigt ej ha haft
någon påverkan eller inverkan på projektet.
Frågan är, vem, vilka har skyldighet att förhindra fallolyckor vid stupen? De som i vinstsyfte gräver
för gator med mera på sin omliggande tomt (kommunen och bygg/villaföretaget) eller den utan att
ha kunnat påverka stupen och är låginkomstpensionär?

Om det finns en farlig höjdskillnad "från" din tomt, så är det ditt ansvar att åtgärda säkerheten, även om höjdskillnaden har uppstått genom arbete på grannfastigheter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
R
N nissenisse skrev:
Min undran gäller vad som reglerar påverkan på en tomt där omliggande tomt nu projekteras.
Projekteringen drivs av ett byggföretag i samarbete med kommunen.
Detta påverkar den inneliggande tomten då kommunen anlägger gator utmed två sidor.
På bägge sidor uppstår större höjdskillnader, den ena sidan knappa två meter, den andra ca tre
meter. Man vill slänta på den inringade tomten (privat tomt) på den lägre sidan samt slänta och
sätta L-stöd på den med större höjdskillnad. Vissa överenskommelser, medgivanden har gjorts
för de ingreppen.
Den inringade tomten ligger högre än den omgivande varför branter uppstår på dess sidor.
Sidan med den högsta skillnaden ger som högst ett ca 3 meter. högt stup.
Där uppger kommunens representant att den inneliggande tomten som oförskyllt påverkas negativt
har skyldighet att se till genom skydd, staket eller annat se till att fall och olyckor sker,
detta trots att tomtägaren tillåtit projektörerna göra ingrepp på ägarens tomt och i övrigt ej ha haft
någon påverkan eller inverkan på projektet.
Frågan är, vem, vilka har skyldighet att förhindra fallolyckor vid stupen? De som i vinstsyfte gräver
för gator med mera på sin omliggande tomt (kommunen och bygg/villaföretaget) eller den utan att
ha kunnat påverka stupen och är låginkomstpensionär?

Vilken inkomst tomtägare har spelar ingen roll för hur bygglov och detaljplaner bedöms. Gissar att du slängde in det för att du hoppas på medhåll för hur synd det är om dina föräldrar(?). Så utvecklar sig sällan trådar här och även om de skulle göra det så hjälper ryggdunk inte dig/dem i verkligheten och det är därmed kontraproduktiv information. Försök m.a.o. att lämna känsloargument utanför om du vill ha hjälp och inte sympati.

Hur som helst så nämner du den "inringade tomten" om och om igen vilket får mig att tro att du glömt eller misslyckats med att bifoga en bild. Gör det så tror jag att du kommer att få bättre svar.

Dessutom behöver du nog bifoga en hel del dokument (eller förtydliga ordentligt) för att någon ska kunna ha någon vettig åsikt i frågan. Exakt vad har avtalats och med vem? Exakt vilka arbeten och förändringar ska göras, och av vem? Exakt vad har krävts av "fattigpensionärerna"?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är du helt säker på det, @hempularen ?
Nästan. Det gäller iallafall om det är mellan två tomter (den ena får bygglov för en stödmur, ex.). Möjligt att det finns någon annan regel som träder in om det gäller en kommunal gata.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Som någon skrev krävs mer information för att kunna ge precis information. Detta gäller tex om det finns en detaljplan:
Detaljplanen kan innehålla regler för höjd på väg och att stödmurar får uppföras. Då har väghållaren rätt att bygga murarna och anlägga vägen efter höjderna i DP. finns ej höjdangivelser i DP krävs marklov för vägen om marken förändras mer än 0,5 meter. vidare krävs bygglov för stödmurarna vilket pensionärerna kan överklaga tillika marklovet. Vidare kan det finnas rätt att anlägga slänt på grannfastigheten s.k z-område men detta kräver lantmäteriförrättning. Slänter kan ej tvingas och muntligt avtal gäller ej. Servitut fungerar också om FÄ ger sitt medgivande.

R RoAd skrev:
Vilken inkomst tomtägare har spelar ingen roll för hur bygglov och detaljplaner bedöms. Gissar att du slängde in det för att du hoppas på medhåll för hur synd det är om dina föräldrar(?). Så utvecklar sig sällan trådar här och även om de skulle göra det så hjälper ryggdunk inte dig/dem i verkligheten och det är därmed kontraproduktiv information. Försök m.a.o. att lämna känsloargument utanför om du vill ha hjälp och inte sympati.

Hur som helst så nämner du den "inringade tomten" om och om igen vilket får mig att tro att du glömt eller misslyckats med att bifoga en bild. Gör det så tror jag att du kommer att få bättre svar.

Dessutom behöver du nog bifoga en hel del dokument (eller förtydliga ordentligt) för att någon ska kunna ha någon vettig åsikt i frågan. Exakt vad har avtalats och med vem? Exakt vilka arbeten och förändringar ska göras, och av vem? Exakt vad har krävts av "fattigpensionärerna"?
Jo vettiga svar fick jag av alla, utom av dig.
Svar som handlade om min fråga.
Ingen annan fantiserade om mina föräldrar,
ingen annan hittade på "fattigpensionärerna"
"inringade tomten" nämns om och om igen,
dvs 2 gånger. Så tjatig jag var.
De andra förstod att det gällde tomter runtom
den berörda tomten, inte någon cirkel på en karta.
De andra byggde på fakta, inte på anmärkningar
om hur jag uttryckt mig..

R
N nissenisse skrev:
Jo vettiga svar fick jag av alla, utom av dig.
Svar som handlade om min fråga.
Ingen annan fantiserade om mina föräldrar,
ingen annan hittade på "fattigpensionärerna"
"inringade tomten" nämns om och om igen,
dvs 2 gånger. Så tjatig jag var.
De andra förstod att det gällde tomter runtom
den berörda tomten, inte någon cirkel på en karta.
De andra byggde på fakta, inte på anmärkningar
om hur jag uttryckt mig..
Ja, hela två svar fick du, varav det ena höll med om att det krävdes mer information för ett ge vettigt svar.

Och ja, jag missförstod vad du menade med "inringat", "so sue me" :)

Mitt råd om att inte blanda in inkomst står fast. Den spelar ingen roll och även om du skulle få några sympatier i en tråd på detta forum hjälper ändå inte i verkligheten.

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
Vilken tur att forumet har en ordningsman, sympatisk och kunnig
i allt utom ämnet.

• Haha
  • Gilla
Stormbringer78 och 1 till
  • Laddar…
Lätt RoAd ? *ler*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.