A AG A skrev:
Hela väggarna på båda sidor om balken är isåfall bärande. Det är för stora avstånd för att inte ha en bärande vägg på underplanet. Så, vi kan nästan helt utesluta att den inte skulle vara bärande.
Så, jag kan garantera att det streckande är en dold/inbyggd/balk, och väggarna på hela väggarna på båda sidor är också bärande. Oavsett om de är murade eller klädda med gips.
Ok, då är jag med - stort tack!

A AG A skrev:
Hela väggarna på båda sidor om balken är isåfall bärande. Det är för stora avstånd för att inte ha en bärande vägg på underplanet. Så, vi kan nästan helt utesluta att den inte skulle vara bärande.
Så, jag kan garantera att det streckande är en dold/inbyggd/balk, och väggarna på hela väggarna på båda sidor är också bärande. Oavsett om de är murade eller klädda med gips.
Ok, då är jag med - stort tack!

Det betyder då också att den enda innerväggen som finns både på under och över våning inte är bärande? Den vid trappen?

• Arkitektritning av husplan och sektion, inkluderar mått och rumsindelning, vissa element är markerade grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den är ju inte bärande, alltså håller uppe bjälklagret ovanför, men den kan ju vara nödvändig för trappans infästning.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den är ju inte bärande, alltså håller uppe bjälklagret ovanför, men den kan ju vara nödvändig för trappans infästning.
Ok. Makes sense! Tack alla kloka människor 🙏

Lite sen på bollen men...

Det är i sektionsritningen man ser vad som är bärande. Alltså hjärtväggen i souterängplanet. Den streckade linjen påvisar som ni redan gissat att det någonstans finns en bärande balk inbyggd som gör att man kan ha en så stor öppning. Exakt vad den bärande balken vilar på, om det är väggarna bredvid öppningen eller om det är ytterväggen, framgår inte av ritningen.

På övervåningen finns inga bärande väggar, men det kan ändå hända att innerväggar bär upp tex innertaken.

Sektionsritning av ett hus med markerad bärande hjärtvägg och streckad linje för balk.
Skapa konto

• Gilla
Oopsjoppe
  • Laddar…
Stort tack för förklaringen 🙏

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I'm back - Nya utmaningar! En del som jag missade tidigare verkar det som!

Jag testar att fortsätta i min egna tråd här och ser om jag kan få lika bra hjälp igen, annars får jag starta en ny :)

Jag tog ned en innervägg för att jag tänkte slå ihop två små garderober till en, men jag sprang på en "spalt" med leca block. Jag gissar att det har något med kaminen / öppen spis på övervåningen att göra alternativt att det bara är förberedelse för en ny öppen spis på undervåningen. Men frågan är om den fyller någon annan funktion isf, t.ex. om den håller den upp/bär öppna spisen på ovanvåningen? Eller, kan jag bara ta bort det?

(Jag har bara ringat in den del som delar de små garderoberna men det finns en likadan vägg längst ner i den garderoben närmast ytterväggen också, antar att det är ser likadant ut där, men har inte tagit bort väggen och kollat)

Se bilder!

Byggnadsritning av underplan som visar rummet "Framtida Eldstad" markerat med en röd cirkel, intill bärande innervägg med limträbalk.
Skapa konto

Byggplan med markerad spalt i leca-block vid öppen spis. Visar layouten i vardagsrum och sovrum.
Skapa konto

Hittade också en del ritningar med "framtida eldstad" om det har med saken att göra. Är detta bara förberedelse för brandskyddet? Dvs, det fyller ingen funktion alls för kaminen på övervåningen?

Byggnadsritning med rödförmarkerad del, visar vägg eller pelare med oklar funktion mellan två rum markerade som SOV 1 och SOV 2.
Skapa konto

Skickar även med en bild på själva spalten där (passar även på att få med lite av den bärande innerbalken som diskuterats ovan i tråden - den är väldigt bärande :) )

Öppen sektion av en innervägg med lecablock synliga mellan träreglar, i samband med renovering och eventuell påverkan på eldstad.
Skapa konto
Bilden visar en inre vägg under renovering med synliga leca block och träreglar, och en bärande träbalk ovanför.
Skapa konto

STORT tack för all hjälp som vanligt.

• Ritning av vardagsrum med texten "framtida rökflöde", område markerat med röd cirkel. Möjligt förberedelse för eldstad.
    Skapa konto
  • Ritning av vardagsrum med markerad sektion för framtida spis, röd cirkel visar området nära rören.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.