T
röstar väl på magneten jag också, men postar mest för att komma med ett helt annat (kompletterande) tips.

Har ni kollat med sjukvården om allergitest, om dottern är allergisk mot fler saker så kan det vara ide att gå igenom en sensibiliseringsbehandling eller immunterapi. Jag har alltid reagerat rejält på myggbett (typ gamla femkronan i storlek på svullnaderna), men efter att ha gått igenom immunterapi för flera andra allergier som jag också lider av har reaktionerna på mygg minskat radikalt, de svider ju lika illa så klart men allergireaktionen har nästan helt uteblivit.

• Gilla
Cheerbabe och 1 till
  • Laddar…
Nån som har koll på Predator Dynamic, hur dom fungerar?

S spomopeter skrev:
Låter du bilen stå på tomgång dygnet runt då?
nån timme på kvällen, sen hänger myggen kvar ett bra tag efter man slagit av bilen. Tror det är lika mycket värmen som lockar som koldioxiden. Jaja det är inte miljövänligt, jag vet.

Vi är också nöjda med mosquito magnet. Har en tös som också är allergisk och även om vi inte fångar överdrivet mycket mygg så blir det ändå nästan helt mygg fritt i trädgården. Vi köpte vår juni 2020 till fullpris (7490;-), upptäckte i augusti 2020 att de reas ut för halva priset. Men ja, man ska inte vara bitter ;) Vi slapp ju trots allt myggen även sommaren 2020
Mosquito Magnet-myggfångare staplade i butik med en prisskylt som visar rabatterat pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fångst under juni 2021 i södra Sverige med lite regn och inte särskilt mycket mygg:

Behållare fylld med fångade mygg, visande effektiviteten hos en mosquito magnet i användarens trädgård.
Skapa konto

Redigerat:
Vill först säga tack för alla svar.
Läser allt ni skriver.

Har förstått att gasol är ett måste.
Lutar åt denna modell.

Myggfångare Powertrap MT-125 monterad på gasolflaska, tillgänglig för köp.
Skapa konto

Fast de är väl för inomhusbruk? Finns det någon liknande, elektrisk, för utomhusbruk?

L lassebrun skrev:
Klickade precis hem dessa då jag inte gillar thermacells prissättning.
Raid Original Mosquito Plug 45 Nights 27 ml [länk]

Hoppas dom funkar lika bra som thermacell :)

Hur tänker du att det är skillnad på mygg inne och ute? Det är liknande verksamma ämnen som förångas.

Dock är dom inte ipklassade för utomhusbruk. Så använd dom inte ute! :)

Jamen, jag sa väl inte att det var skillnad på mygg utan jag undrade om det fanns liknande för utomhusbruk?

Jag som läste och tolkade galet. pudlar!

• Gilla
Jenja
  • Laddar…
Vi var på skogstältning nu i helgen och 2 av oss i familjen brukar bli hårt drabbade av många och stora myggbett. Hade köpt en Thermacell som vi bar mellan fiskeplatsen (aka sjön) och tältplatsen och trots att jag såg mycket mygg i luften kom vi undan med totalt ca 6-7 myggbett, fördelat på 5 personer. Då ska jag tillägga att vi även dränkte oss i myggsprej också... :thinking: Thermacell myggskydd på marken vid en sjö i skogen under skogstältning.
Skapa konto

Isakare Isakare skrev:
Om man vill röra på sig funkar "Mygga" utmärkt att stryka på kroppen. För mig funkar det till 100%.
Legat ute under båten de senaste kvällarna med massa myggor surrande runt mig, men inte ett enda stick.
Har oxå haft barn som fick stora bölder av myggsticken, insmorda med Mygga kunde de vara ute utan problem.
Har dock märkt att många bara duttar lite här o där, då funkar det inte lika bra.
Isakare Isakare skrev:
Kanske det, min erfarenhet är dock om man gör det heltäckande, får man inga myggbett.
Tyvärr har Mygga upphört med roll on, och har ett stick som är mycket kladdigare.
MyggA har inte upphört med roll on. Den finns fortfarande (i glasförpackning). De tog fram stick för att kunna erbjuda produkten i plastförpackning med lägre vikt för t.ex. vandring. MyggA finns även i spray som har lägre halt gift (DEET) och är därmed tillåten från 2 år

halper halper skrev:
Har inget att tillägga men bevakar med intresse! Har varit totalt outhärdligt denna sommar (dottern vägrar gå ut, trots att jag lockar med mogna smultron osv) och att inte kunna utnyttja trädgården den enda tid på året som det är uteväder är trist. Har därför köpt en sådan där för 7000 kronor du pratar om, som ska köras igång idag.
Är intresserad, hur fungerade den ?

C Chandler skrev:
MyggA har inte upphört med roll on. Den finns fortfarande (i glasförpackning). De tog fram stick för att kunna erbjuda produkten i plastförpackning med lägre vikt för t.ex. vandring. MyggA finns även i spray som har lägre halt gift (DEET) och är därmed tillåten från 2 år
Tack för det :) då ska jag besöka nån mer välsorterad butik.

Fyller på med mina erfarenheter eftersom jag bott i snart 10 år intill ett träsk = oemhult med mygg och knott om man inte sköter sig.

Jag har fyra fladdermushus i träd bredvid huset och på en byggnad intill, och ska erkänna att jag inte märkte någon jätteskillnad efter att jag monterade dem för ca 6 år sedan. Fladdermöss har jag dock, de hörs o ses under kvällarna och är ganska mysiga, tills katten fångar en och släpar in..

Har kört Thermacell vid uteaktiviteter under senaste 3 åren och jag tycker den fungerar kanon så länge det är skapligt vindstilla och man sitter still. Promenader ger den ett visst skydd för när man stannar, men några stick får man räkna med. Det är dock vad jag erfar en glapp mellan där Thermacellen slutar fungera men innan myggorna blåser bort, så om det är lite halvblåsigt så lyckas dom iallafall komma o nabbas. Såklart placeras Thermacellen mot vindriktningen så alla humanoider får en lagom dos kring uteplatsen. Fortfarande rätt dyrt för både enheten och refillsen, och piezotändningen på huvudenheten är lite sisådär, och svår att tjuvtända med annan tändare.

Köpte i år en mosquito magnet pioneer och igår tog gasen slut så jag tömde den för första gången efter en månad. Proppfull med mygg o knott, fick lov att skrapa ur dom, det hade packats tätt. Dyrt som attan, och nu lär jag köpa beten, gasol, och rengöringspatroner, men om jag kan tömma drygt en liter döda mygg varje månad ur den så är det värt det.

MyggA rollon i glasflaska är det annars som gäller vid promenader eller arbete längre ifrån magneten. Applicerar på armar, ben, nacke och panna. Får vara försiktig när man blir intim dock, det smakar inte bra alls.

Vidare så har jag en miljard bromsar, och jag misstänker att de blivit fler i år - tio stick på en halvtimme på traktorn - men det kanske är en tillfällighet men de kanske fått mer lebensraum när myggorna minskat. Jag har en bromsfälla sedan 5 år men den fångar inte så många. Även getingar finns det gott om, jag var smart tidigare och satte upp getingfällor runt huset och fångade tusentals i fyra burkar. Dock lockade jag nog till mig lika många till att bara hänga kvar kring de fina dofterna, så de byggde ett välutvecklat samhälle under takpannorna. Getingfällorna skulle man nog placera längre bort där det är OK att de uppehåller sig, men mina får vila tillsvidare. De blev väldigt spröda efter ett par år i solen också.

I summarum så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en till mosquito magnet men lär vänta på lottovinsten.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.