Lite bakgrund om huset i dess nuvarande form:
- Grunden verkar vara någon form av "järnbalk" som står på Lecablock, jag tror inte att det går att "krypa under huset"
- Huset har el och golvvärme i ett rum (ca 12 kvm "inrett rum")
- två av rummen är snickarbod och en hall med någon form av slitet plastgolv
- All el går utanpåliggande går på väggen, centralen sitter uppe i ett hörn i snickarboden (snickarboden har jag tänkt göra till badrum)
- Det är ca 3 meter från detta hus till källarväggen på mitt huvudhus där det finns avloppstammar, hydrofor mm dvs. för att koppla på vatten och avlopp måste man dra rör denna sträcka.

Jag vill bygga om detta till en gäststuga som är bebolig på vintern och dessa är arbetsmomenten jag kommer på som ska göras är

Saker att fixa
1. Plocka ner allt som finns i huset och förvara någon annanstans så länge eller slänga
2. Riva bort en heltäckningsmatta
3. Riva bort en plastmatta
4. Kolla så underlag är ok för golvet och lägga nytt laminatgolv
5. Slå ut en vägg som eventuellt är bärande
6. Dra el, antingen använda nuvarande väggar och göra fortsatta dragningar eller dra helt ny el från centralen i rör i väggarna
7. Flytta en dörröppning ca 2 meter
8. Dra rör för kallvatten invändigt till badrum samt kök (dessa kommer vara vägg i vägg) med varandra
9. Installera varmvattenberedare
10. Dra rör för varmvatten till handfat, diskho och dusch
11. Göra ett badrum, då det är ett separat hus som inte är försäkrat vill jag inte lägga ned en förmögenhet på att göra våtrum, golvbrunn osv utan kan tänka mig duschkabin
12. Dra rör för avlopp (bajs & kiss) till huvudhuset, dvs. gräva ner i marken och göra hål i källarväggen.
13. Dra rör för färskvatten till huvudhuset, dvs. gräva ner i marken och göra hål i källarväggen.
14. Dra rör för disk och duschvatten till huvudhuset dvs. gräva ner i marken och göra hål i källarväggen.
15. Ansluta alla rör till stammarna i huvudhuset
16. Se över ventilation, blir ju självklart självdrag men typ installera ventil(er)
17. Fixa lite ytskick, typ måla, sätta lister

Är kanske några fler saker jag glömmer som någon kan fylla på med? :)

Om mig
Har inte supermycket erfarenhet men är inte helt ohändig, snickrat staket, sänggavlar, platsbyggt lite möbler kan en del om el och nätverk (dragit mycket nätverkskabel), målat, bytt dörrlås mm. Har dock noll erfarenhet när det kommer till rör och vatten.

Min frågeställning är nu vilka moment jag bör leja ut och vad jag bör göra själv? Jag tycker att det är avslappnande att snickra och måla och gör gärna "dumgöra", exempel på dumgöra är t ex att lägga trall på en altan, det tar lång tid men är inte svårt, sådant gör jag gärna själv. Det är ingen stress i projektet heller men har själv lite svårt för planeringsbiten i vilken ordning saker ska göras. Har normala verktyg och vill inte köpa massa specialverktyg.

Jag vill slippa moment som kräver massa specialverktyg samt är frustrerande och svårt för en okunnig. Jag kan göra en nätverkskabel på typ en minut medan för någon som aldrig gjort det tar det 30 minuter dvs. 30 gånger så lång tid, när det kommer till att lägga trall kanske ett proffs gör det dubbelt så snabbt som en amatör men då är det i mitt tycke ändå värt att göra det för amatören.

Så vilka moment tycker ni att jag ska försöka leja ut?

janwide
Jag tror att det handlar mycket om lust. Rörmokeri är inte jättesvårt. Men man måste läsa på och vara intresserad. Vill du det? Att fixa ytskikt är ganska slitsamt och tar tid men är inte så svårt bara man är noggrann. Jag lejer hellre ut målandet eftersom jag tycker att det är kul att koppla rör. Sedan är det såklart fråga om ekonomi. Jag har själv gjort en hel del skitgöra för att spara pengar.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag tror att det handlar mycket om lust. Rörmokeri är inte jättesvårt. Men man måste läsa på och vara intresserad. Vill du det? Att fixa ytskikt är ganska slitsamt och tar tid men är inte så svårt bara man är noggrann. Jag lejer hellre ut målandet eftersom jag tycker att det är kul att koppla rör. Sedan är det såklart fråga om ekonomi. Jag har själv gjort en hel del skitgöra för att spara pengar.
Vill helst slippa skaffa "dyra verktyg" som bara används ett fåtal gånger, jag tänkte dra pex-rör då det verkar enklast, bara dra i ett helt stycke och sen kanske få en röris att montera själva slutstegen. Jag kollar gärna på filmer hur man gör och kan experimentera lite själv.

Har egentligen ingen budget för projektet men självklart måste man ju kolla vad ett enkelt nyckelfärdigt hus plus grundarbete kostar för att ha någonting att jämföra med.

Ofta är saker logiska för mig i huvudet och när man gör det hands on men jag klarar inte av all terminologi och teori, jag var själv tvungen att googla på vad bjälklag är (trots att jag lagt sånt förut) bara för jag inte vetat vad det heter, hittade då denna bild https://sv.wikipedia.org/wiki/Bjälklag#/media/Fil:Illustrasjons-bilde_over_et_bjelkelag_1.png och blev helt förfärad över att det var sex olika begrepp i den bilden.

Har tyvärr ingen händig släkting eller så men får en känsla av att de finns extremt många personer ur den gamla generationen som bara kan utan att läsa massa saker, branschregler osv utan kan lite allt-i-allo, behöver typ ha en sån person som visar mig lite moment och sen kan jag göra det. Jag skulle ALDRIG kunna läsa en sprängskiss t ex, min hjärna passar inte för sånt

Sedan måste man sätta all risk i relation, t ex i detta fall är ju inte huset supernytt och oförsäkrat och har inget större värde så att lägga typ 100 000 på ett få ett helt våtrumscertifierat badrum känns galet om man jämför det med nyttan jag kommer få ut av huset (gäststuga som används för övernattning då och då)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.