13 430 läst ·
80 svar
13k läst
80 svar
vilka maskiner köper du billiga av?
I början hade jag en lång lista på vilka verktyg jag inte ville lägga pengar på, men allt eftersom har den listan kortats ner och jag har ersatt verktygen mot dyrare varianter. Oftast som direkt konsekvens av ett haveri och en reklamation. Vad jag har kvar i billighetsväg och inte ännu vill lägga ut stora summor på är vinkelslip, mutterknack och tigersåg. Jag håller med tidigare talare i tråden om att tigersågen ändå mest skall användas till grovjobb och att man mest gradar lite med vinkelslipen. Mutterknackaren kan ni ju gissa hur ofta jag använder.
Dålig avverkning och stannar lätt vid lite motstånd. Försökte såga cellplast på jobbet och då sa sågen böööööööö. Den var gul, svart och dyr. Det fick bli fogsvans i vanlig ordning. Går långsammare i virke också jämfört med en med sladd. I slutändan har man istället tagit med sig ett elverk för att driva maskinerna.
Redigerat:
Om man kan köpa billigt eller dyrt beror på hur mycket man använder maskinerna. De flesta billiga gör sitt jobb, men kanske inte med samma precision eller lika snabbt. Min erfarenhet är att de inte håller speciellt bra.
Jag renoverar ett helt hus fullständigt vilket innebär att jag jobbar alla kvällar i veckan + hela helgen + semester. Och då håller det helt enkelt inte med billiga. Jag har brännt upp allt som varit billigt.
Allt som kostat lite mer (typ Makita osv) har hållt och gör sitt jobb bra. Det enda jag ångrar i verktygsväg är att jag inte körde med 36v på tigersåg och cirkelsåg.
/N
Jag renoverar ett helt hus fullständigt vilket innebär att jag jobbar alla kvällar i veckan + hela helgen + semester. Och då håller det helt enkelt inte med billiga. Jag har brännt upp allt som varit billigt.
Allt som kostat lite mer (typ Makita osv) har hållt och gör sitt jobb bra. Det enda jag ångrar i verktygsväg är att jag inte körde med 36v på tigersåg och cirkelsåg.
/N
Jag har 18V Makita och tycker att den ligger på typ medel bland nätanslutna maskiner. Går alltså inte att jämföra med t.ex. Milwaukees toppmodeller men den är betydligt bättre än Black& Deckers, Ferm, Besttool och andra DIY maskiner från kända märken.tihimas skrev:Dålig avverkning och stannar lätt vid lite motstånd. Försökte såga cellplast på jobbet och då sa sågen böööööööö. Den var gul, svart och dyr. Det fick bli fogsvans i vanlig ordning. Går långsammare i virke också jämfört med en med sladd. I slutändan har man istället tagit med sig ett elverk för att driva maskinerna.
Sen tycker jag att det är en stor fördel att slippa kabeln när man river för då brukar man ju stänga av strömmen i det rummet eller den delen av huset som ska rivas. Man slipper långa kabelvinda eller liknande.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Kan du länka till de tvingarna?Daniel_N skrev:
För jag har varit och rotat på Biltemas hemsida men jag hittar bara allamöjligatvingar som inte ser ut som besseys
Nix, kan inte hitta dem på Biltemas hemsida. Men som sagt så såg jag dem åtminstone i på biltema i helsingborg för inte så länge sedan.CCPusher skrev:
De finns på bild i första posten i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/86069-tving-fran-biltema.html
Makita klyvsåg, skruvdragare, slagskruvdragare, tigersåg (ev. blir det en elkedjesåg till veckan) Blå Bosch sticksåg och lasermätare, Leica Leno L2 laser, Festo blandare, dewalt kapsåg
Och en uppsjö av kina som ligger och skräpar...
Köpte en Kellen tigersåg för att skrota en oljetank funkade riktigt bra så det blev skrot av en värmepump också + massa skrotning av golvträ och annat fungerar fortfarande men den blir så varm så man kan inte hålla i den efter 10 min jobb
Och en uppsjö av kina som ligger och skräpar...
Köpte en Kellen tigersåg för att skrota en oljetank funkade riktigt bra så det blev skrot av en värmepump också + massa skrotning av golvträ och annat fungerar fortfarande men den blir så varm så man kan inte hålla i den efter 10 min jobb
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Ibland kan billigt vara gratis.
Köpte en slip på Ö&B för 99:-. Skulle bara användas till att slipa av väggarna i hallen ca 10kvm. Med ungefär 0,2kvm kvar så dog maskinen bara.
Så jag slipade av det sista för hand och gick tbx till Ö&B med maskinen och fick pengarna tbx i hand.
Försöker nog annars hålla mig ifrån de allra billigaste kina-maskinerna och speciellt billiga batterimaskiner.
Köpte en slip på Ö&B för 99:-. Skulle bara användas till att slipa av väggarna i hallen ca 10kvm. Med ungefär 0,2kvm kvar så dog maskinen bara.
Så jag slipade av det sista för hand och gick tbx till Ö&B med maskinen och fick pengarna tbx i hand.
Försöker nog annars hålla mig ifrån de allra billigaste kina-maskinerna och speciellt billiga batterimaskiner.
Utan tvekan vinkelslipar och raka slipmaskiner, oavsett prislapp på produkten ifråga så sliter man ut dom snabbare än vad man tjänar in jämfört med mellanklass verktyg.
T.ex om man köper en blå bosch vinkelslip för 2500:- så håller den runt 8-12 månaders daglig användande i metallindustri.
Köper jag två DeWalt gula vinkelslipar så håller de runt ett år eller längre.
Det som tar slut är allt på slipen ifråga, växelhus, sprickor i hölje, kolen, strömknapp och så vidare.
Metalldamm som sugs in i slipen är inte att leka med, datorer som får stå ute i monterings eller svetshallen dör efter ett år eller kortare.
Skruvdragare brukar hålla rätt bra men jag har dålig erfarenhet av Hitachis batteridrivna saker, de funkar men batteriet luktar illa och läcker.
T.ex om man köper en blå bosch vinkelslip för 2500:- så håller den runt 8-12 månaders daglig användande i metallindustri.
Köper jag två DeWalt gula vinkelslipar så håller de runt ett år eller längre.
Det som tar slut är allt på slipen ifråga, växelhus, sprickor i hölje, kolen, strömknapp och så vidare.
Metalldamm som sugs in i slipen är inte att leka med, datorer som får stå ute i monterings eller svetshallen dör efter ett år eller kortare.
Skruvdragare brukar hålla rätt bra men jag har dålig erfarenhet av Hitachis batteridrivna saker, de funkar men batteriet luktar illa och läcker.
