Hej,

Jag har ett Vedumkök från ca 2011. Skåpsluckorna börjar se tråkiga ut och behöver bytas ut/fixas till.
1. Vilka leverantörer har luckor som passar dessa mått?
2. Det är folieluckor (tror jag) - går de att fixa till när folket spruckit på sina ställen samt blivit missfärgat av tidens tand…. Det ser ut som massonitskivor eller liknande under, så det verkar inte vara någon plywood eller träskiva under.

Tack!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
2. Spånskivor brukar det nog vara när det är folierat, eller möjligen MDF.
Hör med lackeringsfirmorna i närheten om de kan laga och lacka om dem.

T tergo skrev:
tex. [länk]

finns fler som tillverkar till befintliga stommar
Hej,
Vet du vilka fler än Härjedalskök? Har varit i kontakt med dem, och de var rätt dyra (blev förvånad) då de tillverkar nya luckor på beställning. Föreställer mig att det borde finnas billigare om de finns ”på hyllan”….

BirgitS
Härjedalskök tillverkar måttbeställda luckor och lådfronter så det är inga lagervaror. Det är nog ingen som har färdiga Vedumluckor på hyllan. Finns andra som tillverkar måttbeställda köksluckor också, t.ex. Järfälla kök.

Tillägg:
Se här:
https://www.byggahus.se/kok/kostnad-byta-koksluckor

Redigerat:
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Härjedalskök tillverkar måttbeställda luckor och lådfronter så det är inga lagervaror. Det är nog ingen som har färdiga Vedumluckor på hyllan. Finns andra som tillverkar måttbeställda köksluckor också, t.ex. Järfälla kök.

Tillägg:
Se här:
[länk]
Vedum-luckorna har ju standardmåttet, så det borde ju finnas leverantörer som har luckor på lager i standardmåttet utöver Vedum. Frågan är bara vilka? Behöver som sagt inte vara Vedum, men leverantör som har luckor och lådfronter i standardmåttet på lager som passa Vedumstommar.
Vill inte köpa från måttbeställning då det ju är onödigt och blir dyrare.

BirgitS
A _ametist_ skrev:
Vedum-luckorna har ju standardmåttet, så det borde ju finnas leverantörer som har luckor på lager i standardmåttet utöver Vedum. Frågan är bara vilka? Behöver som sagt inte vara Vedum, men leverantör som har luckor och lådfronter i standardmåttet på lager som passa Vedumstommar.
Vill inte köpa från måttbeställning då det ju är onödigt och blir dyrare.
Vad är standardmått?
Vedum nu har 720 mm höga stommar i bänkskåpen, Ikeas Faktum var 700 och Marbodal/HTH har 704 mm. Sen varierar djup, hålavstånd, plats för gångjärn etc. Tillverkarna snarare är noga med att inte ha samma som någon annan, allt för att förhindra att man t.ex. köper luckor från en annan tillverkare än stommarna.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är standardmått?
Vedum nu har 720 mm höga stommar i bänkskåpen, Ikeas Faktum var 700 och Marbodal/HTH har 704 mm. Sen varierar djup, hålavstånd, plats för gångjärn etc. Tillverkarna snarare är noga med att inte ha samma som någon annan, allt för att förhindra att man t.ex. köper luckor från en annan tillverkare än stommarna.
Tidigare hade alla samma mått, så många köpte IKEA stommar och ex Marbodal luckor/lådfronter. Därför bytte IKEA helt design även på lådfronter med helt andra mått.. På lådfronter tror jag fortfarande resten av leverantörerna har samma mått.
Jag vill inte byta stommar, utan bara lådfronter och luckor. Det är de som blivit slitna. Stommarna är fortfarande helt ok.

BirgitS
Några har skrivit i forumet att Epoq har samma mått som Ikea Faktum. Så om du anser att du har samma mått som Ikea Faktum så kolla upp fronter och luckor från Epoq, säljs av Elgiganten.

Vedum skriver här att de har haft samma stommar sen 1989 och alltså att du kan byta till nya fronter och luckor från Vedum: https://www.vedum.se/kok/kopa-kok/byta-koksluckor/

BirgitS BirgitS skrev:
Några har skrivit i forumet att Epoq har samma mått som Ikea Faktum. Så om du anser att du har samma mått som Ikea Faktum så kolla upp fronter och luckor från Epoq, säljs av Elgiganten.

Vedum skriver här att de har haft samma stommar sen 1989 och alltså att du kan byta till nya fronter och luckor från Vedum: [länk]
Ja, Vedum har samma. Lite dyra, så tänkte om det fanns billigare variant då jag bara vill ha standardluckor/fronter.

BirgitS
Men 72 cm som Vedum har på sina bänkskåpsstommars höjd har aldrig varit någon standard. På den tiden det fanns en svensk standard för köksskåp var det 70 cm (70 cm + 12 cm sockel + 3 cm bänkskiva = 85 cm, och senare 17 cm sockel i stället). Det var väl den svenska standarden som Vedum lämnade 1989 när de tydligen införde nya stommar.

Härjedals Kök är OTROLIGT dyra för medelmåttiga produkter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.