Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
Vi kan antingen köpa ett lager glödlampor till våra 18 infällda kupor i taket, bygga om, eller välja vad då det inte får bli hett där?

(Taket är vitt och inte blått)

• Lampa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Halogenlampor i vanlig glödlampskapsling?

E
yxis skrev:
Halogenlampor i vanlig glödlampskapsling?
Vad jag vet än så länge blir de för heta och kan orsaka brand. Annars är det enkelt om de kan användas.

Både lågenergi och halogen förbrukar mindre el och därmed alstrar dom mindre värme än en vanlig glödlampa.

Ja, av effekten som skickas in i lampan så blir en viss del värme och en viss del ljus. Halogen ger mer ljus och mindre värme än vanliga lampor.

Däremot brukar halogenlampor oftast vara mycket mindre, vilket betyder att precis vid utsidan på glaset så blir det riktigt varmt. Men de halogenlampor som passar i vanliga E14/E27-socklar har en större glasboll utanför den lilla halogenlampan. Därför blir inte det yttre glaset lika varmt.

Dina armaturer är märkta med max 40W. 40W halogen värmer inte mer än 40W traditionella glödlampor. Felaktigt montage skapar en brandrisk, men det gäller även om det inte är halogen.

Om dina armaturer är korrekt monterade kan du ha en godtycklig ljuskälla som förbrukar max 40W.

Erik

Teoretiskt kan du till och med ha någon enstaka mer watt halogen än glödlampa eftersom glödlampan ger lite mer värme än halogenlampan vid en given effekt :)

Jag har gått över från glödlampa till halogen i vår gamla badrumslampa för att få mer ljus. Maxeffekt är 40W i lampan och en 40W halogen ger mer ljus än en 40W glödlampa.

Det är synd att det ska vara så fördömt svårt att hitta lågenergilampor med hög effekt. En 40W lågenergilampa hade varit kalas, då hade man behövt ha solglasögon för att gå in där.

E
Hopplöst, enligt tabell på Rusta ska vi ha c:a 400 Lumen, då har varken dom, Jula, eller Ikea något dimbart till rimligt pris. ClasOlsson och Biltema (14:90) har 28 W Halogen, antagligen klass D eller E som förbjuds nästa år, står inget på nätet.

http://www.clasohlson.com/se/Halogenlampor ECO Klot/Pr363788000

Redigerat:
Prova en Osram Halogen Eco Classic. Enligt databladet spottar 28-wattaren ur sig 345 lumen och 42-wattaren 630 lumen. Det ska också finnas 30-wattare på 402 lumen.

Dessa är dimbara och jag har köpt osram-lampor på ica maxi, dock ej till vettigt pris.

Redigerat:
E
Vi har 18 st. i taket, vad kostar dom?

Här fanns den 42-wattare för 19:-. Skulle gissa på kring 25:- på ICA Maxi.

Jag hade satsat på 42-wattarna och dimmat ner vid mysbelysning. Det är skönt att kunna få det riktigt ljust om man vill tycker jag. 5% överskridande av maxeffekt borde vara försumbart, särskilt som man oftast kommer att köra med minde ljusflöde.

E
Energimärkning D förbjuds nästa år

Enligt databladet som jag länkade till så finns det 42-wattare med högt ljusflöde och energimärkning C. De kanske klarar sig några år till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.