1 472 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vilka inställningar underhållsvärme Mitsubishi Hero?
Vad ska man ställa in Mitsubishi Hero Lvp om man vill ha underhållsvärme i vinter? Jag har stängt av I-see läget. Det finns en inställning där man kan ställa in högsta och lägsta värde för frost, ska man göra det? Vilken temperatur för mest energisnål underhållsvärme som ändå gör att den inte frostar av konstant? Högsta fläkt eller autofläkt?
Andra inställningar man bör göra?
Andra inställningar man bör göra?
Den ska ju klara att jobba med bara 10 grader inne. Har aldrig haft problem med det i garaget där jag har en äldre LLVP med underhållsläge. Har man ett nytt hus man är extra rädd om kanske man ställer underhållstemperaturen på 15 grader men inte lägre.
Den Mitsubishi jag har på attefallen så verkar man köra magert med köldmedel på utedelen på 10-gradersläget - dvs. isen vid några plusgrader ute bandar sig i mitten på utedelen och inget i upp och nedkant - en gissning är att det är avsiktligt då med begränsad mängd smältvärme via hetgasen för att innerdelen är relativt kall vid 10 grader innertemperatur så kan bara en begränsad mängd is smältas med en viss körtid på avisningen.
När man kör varmare (och fått upp lite mer temp i lokalen - men heller inte innan dess...) så börja hela utedelens yta att frosta vilket indikera att köldmedel nu väter hela evaporatorns rörlängder och mer effekt tas ur luften med förhoppningsvis lite mindre temperaturdiff.
Dock gillar jag inte att maskinen bygger upp frost/is redan vid 3,5 - 4 grader C utomhus vid 80% Rh vilket tyder på lägre värmeupptagningseffektivitet (och gasens kok-temperatur flertal grader under luften i omgivningen) och det påverkar COP negativt, medans Fujitsu som jag provkörde med full värme i samma stund för att simulera effektuttaget när jag observerade frostningen på Mitsubishi¹ aldrig visar någon frost på sin utedel förrän temperaturen är nere på 2, ja oftast först vid ca 1.5 grader C och kallare även vid ganska hög last. Men den har också betydligt tätare med lameller på sin evaporator än Mitsubishi, vilket verkar ha betydelse...
Nu har jag inte kört Fujitsu med 10 grader C läge (fins en speciell knapp för detta driftläge) för att kolla 10-graders drift och ev isbildning över längre tid eftersom det är min bostad och så kallt vill jag inte ha det ens för en provperiod i forskningen namn... ;-)
---
Hur eller hur fins det nog väldig få uppvärmningssystem som pålitligt kan lämnas vind för våg över vinter utan tillsyn och sedan tro att det fungerar hela tiden - undantagen är en eller flera klassiska elelement och man bör ha sådana som backup med lägre ställda elektroniska termostater (bimetalltermostater är odugliga i dessa sammanhang då de PWM-pulsar från korta inkopplingar typ 5 grader över inställning och går max först vid 5 grader under inställningen...) som backup om den ordinarie uppvärmningen som LLVP inte fungerar när de står utan tillsyn.
¹ och började undra om jag hade problem med gasbrist i maskinen såhär inför vintern...
När man kör varmare (och fått upp lite mer temp i lokalen - men heller inte innan dess...) så börja hela utedelens yta att frosta vilket indikera att köldmedel nu väter hela evaporatorns rörlängder och mer effekt tas ur luften med förhoppningsvis lite mindre temperaturdiff.
Dock gillar jag inte att maskinen bygger upp frost/is redan vid 3,5 - 4 grader C utomhus vid 80% Rh vilket tyder på lägre värmeupptagningseffektivitet (och gasens kok-temperatur flertal grader under luften i omgivningen) och det påverkar COP negativt, medans Fujitsu som jag provkörde med full värme i samma stund för att simulera effektuttaget när jag observerade frostningen på Mitsubishi¹ aldrig visar någon frost på sin utedel förrän temperaturen är nere på 2, ja oftast först vid ca 1.5 grader C och kallare även vid ganska hög last. Men den har också betydligt tätare med lameller på sin evaporator än Mitsubishi, vilket verkar ha betydelse...
Nu har jag inte kört Fujitsu med 10 grader C läge (fins en speciell knapp för detta driftläge) för att kolla 10-graders drift och ev isbildning över längre tid eftersom det är min bostad och så kallt vill jag inte ha det ens för en provperiod i forskningen namn... ;-)
---
Hur eller hur fins det nog väldig få uppvärmningssystem som pålitligt kan lämnas vind för våg över vinter utan tillsyn och sedan tro att det fungerar hela tiden - undantagen är en eller flera klassiska elelement och man bör ha sådana som backup med lägre ställda elektroniska termostater (bimetalltermostater är odugliga i dessa sammanhang då de PWM-pulsar från korta inkopplingar typ 5 grader över inställning och går max först vid 5 grader under inställningen...) som backup om den ordinarie uppvärmningen som LLVP inte fungerar när de står utan tillsyn.
¹ och började undra om jag hade problem med gasbrist i maskinen såhär inför vintern...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka fel kan jag som köpare hitta som inte framgår av besiktningen?
Köpa & Sälja hus -
Riva ett hus, rivningslov, vilka mer lov och avgifter.
Bygglov -
Vilka krav ställs på ett hus för att lånelöftet ska betalas ut?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilka inställningar behövs för att undvika legionella CTC ecoheat 7.5
Vatten & Avlopp -
Vilka panninställningar tas över av en rumsgivare
Värme allmänt
